yesilay.org.tr
20
YEŞiLAY
•
NİSAN 2017
DOSYA
Ç
Çocuklar, dünyayı fark etme yolunda sosyal hayatlarına ilk
adımı aileleriyle birlikte atıyor. Ama zaman geçtikçe, kendi ak-
ranlarıyla da iletişime geçip onlarla artık daha fazla vakit geçir-
meye başlıyorlar. Akranlarıyla yıllar içinde kurdukları iletişim,
aile içi veya kardeşleriyle kurdukları iletişimden farklılaşıyor,
zamanla daha karmaşık bir sosyal yapıya dönüşüyor. Çocuk-
ların akranlarıyla kurdukları bu iletişim, akranlarından aldıkları
eğitim, alışkanlıklar ve davranış biçimleri, onların gelecekteki
hayatlarını da şekillendiriyor.
Anaokulundan itibaren, çocuklar yeni arkadaş bulma, bu arka-
daşlıkları koruma, kendi akranlarının oluşturduğu gruplara dahil
olma gibi interaktif bir sosyal dünyaya giriyor. Bu dünyada, kriz
yönetiminden saygı kazanmaya, öfke ve duygu kontrolünden
duygularınıpaylaşmaya,fikirsahibiolmayakadarherbiripsikoloji
ve sosyoloji bilimlerinin ana dalları olan birçok konuyla tanışıyor.
Bu kapsamda, akran iletişiminin genel olarak bir çocuğun yetiş-
kinliğe adım atmasında, gelecekteki sosyal yaşamının oluşma-
sında ve bir birey olarak dünyada var olmasında büyük önemi
bulunuyor. Bu konuda özellikle ergenlik dönemi, akran iletişimi-
ninenönemli dönemi olaraköne çıkıyor.
Her nekadar “çocukoyunu”
gibi görünsede, çocuklarınve
gençlerinbirbirleriylekurduğu
her iletişim, aslındabununçok
ötesinde. Akran iletişimi veeğitimi;
yaşambecerilerini geliştirme,
maddekullanımını engelleme,
bağımlılıklamücadelevebirçok
sağlıkkonularını kapsayanbüyük
bir haritanın önemli bir parçası
olarakdüşünülmeli.
ÇOCUK OYUNU DEĞİL,
AKRAN İLETİŞİMİ!