Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  21 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

21

YEŞiLAY

NİSAN 2017

BİRKİMLİKKAZANIMSÜRECİ: ERGENLİK

Ergenlik dönemi, çocuğun bireyselleşme, bağımsızlaşma ve ai-

lesi dışında akran gruplarıyla ilişkiye geçme dönemidir. Ergenin

duyguları inişli çıkışlıdır, fiziksel özellikleri değişim geçirir. Ailesi

dışında, arkadaşları ergen için önemlidir. Akran grupları içerisin-

de yer edinme, saygı görme çabası gösterir. Genç, bu dönem-

de anne babasından ayrı bir varlık, farklı kişi olduğunu hisseder.

Bir başkasına benzemeye çalışabilir, rol modelleri vardır. Sosyal

varlık olarak, aile dışına çıkarak toplumsal ilişkilerini geliştirmeye

başlar, arkadaş grubuyla etkileşime girer. Bu şekilde ergenin

kimlikkazanımsüreci hızlanır.

AKRAN İLİŞKİLERİ VE BAĞIMLILIK DÖNGÜSÜ

Ergende meydana gelen fiziksel, ruhsal ve davranışsal de-

ğişim ebeveynlerde kaygıya yol açabilir, aile içi strese neden

olabilir. Yaşanan hızlı değişim aile içi krizlere, ebeveynleriy-

le ilişkilerde çatışmalara yol açabilir. Eşler çocukları üzerin-

de otoriter, baskıcı veya koruyucu, kollayıcı tutumlar sergi-

ler. Kontrollerini arttırmaya çalışır, koruyucu kollayıcı bir tavır

alırlar, çevreye güvenmeyerek, toplumdan çocukları adına

korkarlar. Bu yaklaşım çocuk üzerinde baskının artması-

na sebep olur. Ergen için bu dönemde arkadaşlarının önemi

büyüktür. Arkadaşlar, tutum ve davranışları ile birbirlerini

etkilerler. Genç, arkadaş grupları içinde onay ve takdir gö-

rür. Arkadaşlar arasında gruplar oluşturulur ve bu grupların

kendilerine özgü kuralları vardır. Ergen onu en iyi anlayan ki-

şilerin artık arkadaşları olduğunu düşünmektedir.

Ergen, kınanma, eleştirilme, beğenilmeme kaygılarından do-

layı gruptan çıkmaktan çekinebilir. Ev dışında yaşamayı alış-

kanlık haline getirir. Ev dışında olmak onun bir parçası olur.

Burada bir kimlik, güç kazanır. Ev dışı yaşamında eğer başta

akranları olmak üzere, madde bağımlısı kişilerle ne kadar çok

bir araya gelir, bu kişileri rol modeli olarak alırsa, madde kulla-

nımı ve bağımlılığı riski de o kadar artar.

EBEVEYN YAKLAŞIMI NASIL OLMALI?

Çocukluk ve ergenlik çağı potansiyel ve güçlü bir enerjiyi

temsil eder. Bu nedenle bu potansiyelini görmek, deneyim-

lemek ve enerjisini de tabiri caizse harcayacak, birçok alan

keşfine yönelecektir. Akranlarıyla geçirdiği süre, bu alanların

başında gelecektir. Ebeveynlere bu süreçte düşen temel gö-

rev, çocukların akran çevresini tanımak, vakit geçirdiği kişi-

ler hakkında olabildiğince bilgi sahibi olmak olacaktır. Ancak

bunu yaparken, Ebeveynler çocuklarıyla açık, duygularını

anlamaya dönük ve güvenli iletişim kurmalı, çocuklarını din-

leme ve anlama becerisi geliştirmeli, eleştirmek, yargılamak,

suçlamak ve akıl vermekten kaçınmalıdır.

Rehber ana-baba modeli olarak söyleyerek değil; göstere-

rek, örnek ve olumlu model olarak çocuklarını eğitmeli, ço-

cuğun sınırlarını, yaşamın kural ve değerlerini oluşturmasına

yardımcı olmalıdır. Çocuğa bilgiyi kullanabilme beceri ve dav-

ranış eğitimi verilmelidir.

AKRAN GRUBUNDA BASKI ALTINDA HİSSETMEMELİ

Bir gencin sorunlarını anlamada, sorunlarını tanımlamada,

sağlıklı teşhisler koymak için o gencin nasıl bir evreden, nasıl

bir süreçten geçtiğini iyi gözlemleyebilmek gerekmektedir.

Ebeveynler her şeyden önce iyi bir gözlemci olmalıdır. Çocu-

ğunu doğumdan itibaren nasıl bir gelişim süreçlerinden geç-

tiği kişilik, duygusal ve sosyal gelişimözellikleri hakkında bilgi

sahibi, ayrıca çocuğunun ilgi, merak ve yetenekleri hususun-

da fikir sahibi olmalıdır.

Özellikle yanlışlıklar karşısında, zararlı alışkanlıklara özen-

diren arkadaş çevresine karşı çocuğa, hiçbir baskı altında

kalmamayı öğretmeli, kendi özgüveni oluşturmasına des-

tek olarak, sağlıklı sınırlar geliştirmesine yardımcı olunma-

lıdır. Böylece genç, kendisini zararlı alışkanlıklara sevk eden

arkadaşlarını durdurabilecek, kendi arasına mesafe koyarak

madde bağımlılığından koruyabilecektir.

Bir çocuğun gelişimi için en kritik dönem olan ergenlik

döneminde, akranlarıyla kurduğu ilişkiler, birçok sosyal

ihtiyaç nedeniyle şekillenmektedir. Bu ihtiyaçlar, aşağıdaki

gibi sıralanabilir:

Bireye ait olma duygusu sağlaması

Bireyin duygusal bütünlüğünü ve kararlılığını sağlaması

Bireye iletişim fırsatı sağlaması

Bireye yardım ve destek sağlaması

Bireye değerli olduğu duygusunu vermesi

Bireye başkalarına yardım etme fırsatı sağlaması

Kişiliğin desteklenmesi

t

AKRAN GRUPLARININ

ERGENLİKTEKİ ETKİLERİ