Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

30

YEŞiLAY

MART 2015

OKUL DÖNEMİ

Merakın üzerine gidin

Bu dönemde öğrenme, deneme-yanılma şeklinde

gerçekleşir. Merak ve bir şeyleri keşfetme isteği yoğun

olarak görülür. Çocuk bu merakın da etkisiyle, basından ve

internetten sigara, alkol ve uçucu maddelerle ilgili birçok

bilgiye ulaşabilir. Ancak ulaştığı bilgiler her zaman sağlıklı ve

yeterli düzeyde olmayabilir. Sigara, alkol ve diğer bağımlılık

yapıcı maddelerle ilgili ilk bilgilendirmeler aile tarafından

okulun ilk dönemlerinde yapılabilir. Buna destek olarak

bu dönemde, öğretmen vurgusunun çocuğun hayatında

önemli bir yeri olduğundan, okul tabanlı bilgilendirme

çalışmaları da yapılabilir. Yasal olmayan bağımlılık yapıcı

maddeler anlatılırken; ilaçlar, evde temizlikte kullanılan

malzemeler, zehirler ile gıdalar arasındaki farklardan yola

çıkılarak çeşitli bilgilendirmeler yapılabilir.

Korkutmadan anlatın

Çocuklar bağımlılık yapıcı maddelerle ilgili olarak

korkutulmamalı, aksine gerçeklerle ilgili doğru şekilde

bilgilendirilmelidir. Gerçekleri tartışamayabilirler; ancak

bu tür bilgilendirmeler ve gerçeklerle ilgili yüzleştirmeler

çocukların korkularından kurtulmalarına olanak sağlar.

Çocuklar bildiği ve baş etmeyi öğrenebildiği şeylerden

korkmazlar. Bilmedikleri ve yeterli alternatif

üretemedikleri şeylerle ilgili ise korku yaşarlar.

Yeni bilgiler ve gerçekliklerle karşılaşmaktan çok

hoşlanırlar. Bu nedenle de bu dönemde ailelerin ve

eğitimcilerin maddelerle ve zararları ile ilgili doğru

bilgileri kazanmaları ve çocuklarla da doğru şekilde

paylaşmaları gerekir.

Dış görünümünden yola çıkın

Bu yaş diliminde bağımlılık yapıcı maddeleri

denemelerinden kaynaklanabilecek gelecekteki

sorunların hiçbir önemi yoktur. Bu yaş diliminde, gelecek

onlar için uzakta olduğundan, düşünmeden karar

verirler. Bu nedenle maddelerle ilgili bilgilendirmede,

onların bugününü ilgilendirecek anlatımlarda

bulunulmalıdır. En önemli şey, bazen saplantı düzeyinde

dış görünümlerini önemsemeleri olarak karşımıza

çıkar. Madde kullanımının zararlarını anlatırken, dış

görünüşü üzerinden belirleyeceğiniz örnekleri onunla

paylaşabilirsiniz. Bağımlılık yapıcı herhangi bir maddeyi

kullanması durumunda etrafa kötü koku yayacağı gibi...

Nefesinin ve saçlarının, hatta elbiselerinin kül tablası

gibi kokacağını, hastalıklara yakalanma riskinin daha

fazla olacağını, dış görünüşünün olumsuz anlamda

değişeceğini, bu nedenle de arkadaş grubu içinde

zamanla dışlanacağını, daha çok kendine benzeyen

insanlarla yakınlaşmak durumunda kalacağını ve bunun

onu daha mutsuz bir hale getireceğini anlatabilirsiniz.

Sağlıklı kalmanın altını çizin

Bu dönemde çocuklar bedenlerinin nasıl çalıştıklarını

merak ederler. Sağlıklı olmak ve bedenimize zarar veren

bağımlılık yapıcı maddelerden uzak durmak için çeşitli

örnekler üretilebilir. Örneğin çocuklara alkol tüketen

insanların daha kolay hasta olduklarını ve kusarak

içindekileri dışarı çıkarttıklarını söyleyebilirsiniz. Sigara

kullanmayanların, kullanan insanlardan rahatsızlık

duyacaklarını ve zamanla da onlarla arkadaşlık

etmekten uzaklaşacaklarını anlatabilirsiniz.

ERGENLİK DÖNEMİ

Ergenlik en riskli dönemlerdendir. Çocukların bağımlılık

yapıcı maddeleri deneme olasılığı, bu dönemde ve

ortam değişikliklerinin olduğu zamanlarda artar.

Girdiği yeni çevrede kabul görmek isteyen çocuk, bunu

başarabilmek için farklı ve daha büyük tercihler yapar.

Buradaki asıl amaç, yeni girmiş olduğu çevrede kabul

görmek ve değerli görünmektir. Bu dönemi iki farklı yaş

dilimi içerisinde değerlendirecek olursak;

DOSYA

MAKALE