Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

29

YEŞiLAY

MART 2015

Çocuğunu küçük yaşlardan başlayarak zararlı alışkanlıklara

karşı doğru şekilde yetiştirmek isteyen bir aile nelere dikkat

etmeli, eğitim sürecinde ne tür katkılar sunmalı?

Her şeyden önce ailenin çocuğun gelişim dönemlerini

bilmesi gerekiyor. Bu bilinç, ebeveynlerin çocuklarının

sağlıklı gelişebilmeleri için karşılamaları gereken ihtiyaçları

öğrenmelerini sağlarken, bir yandan da çevresel etkilere

karşı hazırlıksız yakalanmalarını önleyecektir. Çocuğun

gelişim sürecinde, ailenin ve eğitimcilerin yapabileceklerini

üç farklı gelişim dönemi içerisinde sınıflandırabiliriz…

OKUL ÖNCESİ DÖNEM

Beslenmeden diş fırçalamaya kadar tüm sağlıklı alışkanlıklar

konusunda okul öncesi dönemin önemi büyüktür. Bağımlılık

yapıcı maddelerden uzak kalmada bu dönemin aileler

tarafından iyi değerlendirilmesi gerekir. Bu dönemde

çocuklara sigara, alkol ya da diğer bağımlılık yapıcı maddeler

hakkında bilgiler vermek gereksizdir. Ancak çocukların karar

verme ve problem çözme becerileri geliştirilerek, geleceğe

dönük riskli davranışlara yönelmelerini önlemede önemli bir

adım atılabilir. Aileler bu dönemde çocuklarına maddelerin

zararlarını anlatmak yerine bağımlılık yapıcı maddelere karşı

çocuklarını korumada şu yollara başvurabilir:

Sağlıklı yaşamın önemi ve eğlenceli yönleri hakkında

çocukla konuşmak.

Karar verme becerilerini geliştirmek.

Sosyal becerilerini geliştirmeye yönelik çeşitli fırsatlar

sunmak.

Sağlığı ve bireysel çevresi için kendi sorumluluğunu alma

gerekliliği bilincini kazandırmak.

Farklı duyularını uyaracak ve yeni şeylerle karşılaşmasını

sağlayacak fırsatlar oluşturmak.

Yakın dünyasındaki mevcut zararlı maddelerden uzak

durmasına yardımcı olmak.

Onun kabul edeceği net, anlaşılır ve mantıklı sınırlar

oluşturmak.

Bir engellenme durumuyla karşı karşıya kaldığında bunu

nasıl fırsata dönüştürebileceğini öğretmek.

Olumlu davranışları sonucunda aile içinde kendini değerli ve

önemli hissetmesini sağlamak.

Eğitimciler nasıl yaklaşmalı?

Bu dönem eğitimciler açısından da değerlendirilmelidir.

Genel olarak ilaçlar üzerinden bazı mesajlar verilebilir. Doktor

vermeden ilaç kullanmanın yanlış olduğu, gereksiz yere

kullanıldığında ilaçların zararlı olduğu gibi vurgular yapılabilir.

Ayrıca çocuğun tanımadığı kişilerden yiyecek içecek herhangi

bir şey kabul etmemesi gerektiği üzerinde durulabilir.

El yıkamak, diş fırçalamak, uyku ve beslenme konuları

üzerinde durularak olumlu davranışların pekiştirilmesi

sağlanabilir. Kendi kararlarının sorumluluğunu almasını

sağlayacak uygulamalar yapılabilir; elbiselerini seçmesi,

ayakkabısını bağlaması gibi davranışlar teşvik edilebilir.

Zararlı alışkanlıkların sağlığı olumsuz etkileyeceği

vurgulanabilir. Aile içinde sigara ve alkol kullananlar varsa

çocuğun model alması söz konusu olduğundan buna

yönelik bilinç geliştirilmesine ve 'hayır' diyebilme becerisinin

kazandırılmasına çalışılabilir.

Her konuda olduğu gibi, madde

bağımlılığı konusunda da ebeveynlere

büyük iş düşüyor. Çok küçük yaşlardan

itibaren gösterilecek tutum, davranış

ve ilgiyle ileride karşılaşılabilecek

tehlikeleri önlemek mümkün. Bu

noktada sorunun 'ne' olduğunu anlamak

ve onunla 'nasıl' başa çıkacağını bilmek

anahtar kelimeler.