DOSYA
RÖPORTAJ
ERGEN, YETİŞKİNLERİN
KENDİSİNE YOL GÖSTERMESİNİ
İSTEMEZ
Hangi yaşlarda akran eğitimi daha öne
çıkıyor ya da faydalı oluyor?
Ergenlikte önemli. Ergenlikte temel sorun
gencin kendinin anlaşılmadığına inanma-
sıdır. Öğretmen empati kurmakta zaman
zaman zorlanıyor. Otorite olduğu için
de öğrenci öğretmene açılmakta sıkın-
tı duyuyor. Anne-babalar da ne kadar
çocuğuyla arkadaş olsa da aynı müziği
dinlemeleri, aynı konuları konuşmaları
jenerasyon farkı yüzünden zor. Ergen,
yetişkinlerin kendilerine yol göstermesini
istemez. Rahatsız olur. Mesela çocuğa bir
şeyi yapma dersiniz, yapar. Çünkü otori-
teye karşı kimliğini bulma çabası içindedir.
Ama aynı şeyi bir akranı söylese onunla
birlikte hareket etmek için bu teklifi kabul
eder.
Akran eğitiminin işleyişini biraz daha
detaylı anlatır mısınız?
Aynı yaşlarda olan öğrenciler seçiliyor.
Seçilenler diğer yaşıtlarına akran eğitimi
vermek için görevlendiriyor. Liselerde
kullanılıyor bu sistem.
Yani uygulama alanı okul mu?
Genellikle okul üzerinden gidiyor. Ortao-
kulda çok yaygın değildir ama lisede daha
yaygındır.
AKRAN EĞİTMENİ SEÇİMİ SON
DERECE ÖNEMLİ
Akran eğitimi verecek öğrenciler nasıl
seçiliyor?
Amaca yönelik olarak seçiliyor. Çatışma
çözmek için seçiyorsanız arabulucu olabi-
lecek kişileri seçmeniz gerekiyor. Öğren-
ciler arasında sözü dinlenen, herkese
eşit mesafede durabilen ve sağlıklı
ilişkiler kuran birilerini seçmek
durumundasınız. Akran eğitme-
ni seçimi çok önemli. Kritik bir
durumdan bahsedeceğim. Diyelim
ki bağımlılıkla mücadelede akran
eğiticisi kullanacaksınız. Daha önce
uyuşturucu kullanan birini eğitmen
olarak tercih eder misiniz?
Akran
eğitimi, gençler
nezdinde daha kabul
edilebilir, daha işlevsel
ve daha etkili bir yöntem.
Biz de bunu Genç
Yeşilay ekibimizle
yaygın bir şekilde
kullanıyoruz.
yesilay.org.tr
26
YEŞiLAY
•
NİSAN 2015