Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 84 Next Page
Page Background

HAYIR DİYEBİLMENİN AKRAN

İLİŞKİLERİNDE ÖNEMİ BÜYÜK

Anne-babalar çoğu zaman çocukluk, ergenlik ve gençlik

dönemlerini hiç yaşamamış birer yetişkin gibi davranmayı

tercih ederler. Çocuklarından talep ettikleri her istek ve

davranış için ‘hayır’ kelimesinin de bir seçenek olduğunu

göz ardı ederler. Yetişkinler, çocuklarının bu kelime ile ilişki

kurmasını en baştan kendilerinin engellediğini, akranlarına

zamanı gelince neden ‘hayır’ diyemediklerini gün gelir öğre-

nirler. Uyuşturucu bağımlılığı gibi veya başka kötü alışkan-

lıkların pençesine düşünce gerçekleşen bu öğrenme süreci

anne-babalar için hiç de keyifli değildir.

Anne-babaların, ‘hayır’ kelimesinin önemini acılar ile tecrü-

be ederek öğrenmek yerine, çocukları hangi yaşta olursa

olsun neye, neden, ne zaman ve hangi şartlarda ‘hayır’

diyorlar ve bu ‘hayır‘lar ne anlama geliyor diyerek, durumu

anlamak için biraz düşünmeleri ve çocuklarının ‘hayır’ ke-

limesi eşliğinde verdikleri mesajları anlamak için zahmet

vermeleri gerekir. ‘Hayır’ kelimesinin cevap olarak verildiği

kararlarda çatışma olur, çatışma karşılıklı geliştirici fikirlerin

ortaya çıkması anlamına gelir ancak yetişkinler çoğu zaman

bu çatışma ile ilerleme yerine, ‘evet’ kelimesi ile konunun

istedikleri gibi neticelenmesini ısrarla talep ederler.

“Ben söylüyorsam, yapılacak! O yemeği muhakkak yiye-

ceksin! Bu elbise güzel bunu alacaksın!” diyerek çocukla-

rımızın ‘hayır’ seçeneğini her fırsatta ellerinden alıyorsak,

çocuklarımızın akranları ile mücadele etme özelliklerini en

baştan sabote edenlerin biz anneler-babalar olduğumuzu

kabul etmemiz gerekir. Her kabulleniş yeni umut

dolu başlangıçlar anlamına gelir. Anneler

ve babaların kendilerine karşı da ‘hayır’

diyebilen, birey olma yolunda ilerleyen

çocuklarıyla, çatışmalardan çıkacak

yeni öğretilerle çocuklarının korunma

kalkanlarının bir başlarına da işe yara-

yacağını düşünerek ‘hayır’ cevaplarına

karşı antrenman yapmaları gerekir.

Hayır demek öğrenilir ve her öğretide

olduğu gibi bunun da ilk öğrenildiği yer

ailedir.

Günümüz gençliğinin kötü alışkan-

lıkları, akranları aracılığı ile öğren-

diği, teklifleri yapan akranlarının

aynı zamanda o teklifleri her yö-

nüyle öğreten ve teklifine inandı-

ran birer hoca edası içerisinde bu

işi yaptıklarını bilmemiz ve tam

bu noktada çocuklarımızın doğru

bilgi kaynakları olarak çocuklarımızı kötü alışkanlıklar konu-

sunda doğru bilgilerle donatmamız gerekir. İnterneti onlar

kadar bilmesek de, interneti, internetin zararlarından onları

koruyacak kadar bilmeli ve internet kullanımı konusunda

kuralları, en baştan, çocuklarımıza net mesajlar verecek

şekilde koymalıyız.

İNTERNET ÜZERİNDEN

KURULAN AKRAN İLİŞKİSİ

Çoğu zaman yan yana olan akran ilişkilerinden gelecek za-

rarlara karşı kendimizi ve çocuklarımızı hazırlarken, bu du-

rum günümüzde internet üzerinden kurulan akran ilişkileri

ile yepyeni bir boyut kazanmıştır. Evin odasında olduğu için

kendimizi bunun rahatlığına kaptırırsak, anne-baba olarak

en büyük hatayı yapmış oluruz. Çünkü günümüz gençliği

parklarda, açık alanlarda akranları ile vakit geçirme aktivite-

lerinden daha fazlasını günümüzde akıllı telefonları, tablet-

leri ve bilgisayarları aracılığı ile gerçekleştirmektedir.

Çocuğumuz evde bu teknolojilerden birisi ile vakit geçiri-

yorsa acaba her şey yolunda mıdır?

Cevabı basit, ne yaptığından eminseniz tabii ki her şey yo-

lundadır. Ancak; kiminle mesajlaşıyor? O anda iletişimde

olduğu kişi ile ne paylaşıyor? Yetişkinliğe doğru giden bu

yaşamında anne-baba olarak benim bizzat vermem ge-

reken bir bilgiyi acaba akranı mı ona anlatıyor?.. Bu sorular

uzayıp gider.

Tabii ki çocuklarımız akranlarından da bilgiler edinecek-

tir. Ancak; tüm bu gelişim çağına ait ve zamanı geldiği için

merak ettiği konuları A’dan Z’ye akranlarından alıyor ise ve

siz anne-baba olarak başta ‘hayır’ kelimesi ve diğer hayati

meseleleri, misal; cinsellik, uyuşturucu başta olmak

üzere henüz anlatmadıysanız, çocuğunuz odasında

diye bence hiç rehavete kapılmayın. Çünkü daha

yapacak çok işiniz var…

Akranlarına ‘hayır’ diyebilen bir

genç, akran aynasına baktı-

ğı zaman yalnızca arka-

daşlarının yansıttıkları

ile var olmayan, doğru

yolda yürüyen bir birey

demektir…

Not:

Bu yazıyı oğlum

YGS sınavında soruları

cevaplarken, oğlumun

birey olma yolundaki

sıklaşan HAYIR ce-

vaplarını düşünerek

yazdım…

yesilay.org.tr

29

YEŞiLAY

NİSAN 2015