Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  81 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

81

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015

Yeni SporMüsabakaları - Sporcularımız arasında

anlaşma husule geldiğini bundan evvelki nüshamızda

memnuniyetle derç etmiştik. Bunun ilk veciz eseri olmak

üzere ilkbaharmüsabakaları için şimdiden hazırlıklar

başlamıştır. 17Nisan’da Balkan turnesine çıkılacaktır. Milli

takımda her kulübün güzide sporcuları bulunmaktadır.

Muvaffakiyetli maçlar ilememleketimize dönmelerini

temenni ederiz.

İstanbul’unSıhhati - Şehir emaneti tarafından tanzim

edilen istatistiğe nazaran 22Mart’tan 31Mart’a kadar on

gün zarfında İstanbul’da 371 kişi vefat etmiştir. Bunlardan

44’ü veremden 38’ i zatürreden, diğerleri emraz-ı

muhtelifedendir. Şimdi de İstanbul’da sıtma başlamıştır.

Henüz bütün İstanbul’u sarmadan sıtmamücadelesine

başlanması hususunda SıhhiyeVekâletinin himmetine

muntazırız.

RamazandaMahyalar veAkşamGazetesi - Liberal ve

milliyetçi olanAkşamrefikimizin 7Nisan nüshasının

“Dikkatler” sütununda “Mahyalar veReklamcılık” diye

şayan-ı hayret bir tenkit okuduk. Refikimiz ara sıra

Türkçe yazılar yazılmasını muvafık görmekle beraber

mahyaların ruhaniyetini muhafaza etmesini, ananenin ihlal

edilmemesini binaenaleyh hiçbirmüesseseninmenfaatini

propaganda edenmahyalar kurulmamasını talep ediyor.

Refikimize bu satırları yazdıran; “Hilal-i Ahmer’i unutma,

Muhacirlere yardımediniz, Hilal-i Ahdar’a aza olunuz” gibi

mahyaların tertip edileceğini istihbar etmiştir.

Eğer bu yazılar yazılacak olursa gelecek sene herhangi

bir ticaret evi kira ileminarelerdemağazasının ilanını

yazdırmak hakkını kazanacakmış! Fikrimizi açıkça

söyleyelim. Biz bu tenkitin hiçbir noktasını doğru

bulmuyoruz. Evvelaminare aralarındaki yazıların ibadetle

ruhaniyetle alakası yoktur. Burada bizimgördüğümüz

iki gaye vardır: Biri mahyacılık esas itibarıyla sanattır.

Diğeri irşattır. Fukaraya yardım, Hilal-i Ahmer’e

muavenet, içkiden içtinap, yetimleri himaye dinimizin

emrettiği müstahsen şeylerdir. Bunları yazmakla hiçbir

maddi menfaat husule gelmiyor. Hiçbirmüesseseye

de propaganda yapılmıyor. Esasen hutbelerin Türkçe

okunulmamasından, vaazların içtimai ihtiyaçlarımızı tatmin

etmediğinden şikâyet ederken içtimai ve dini nasihatlerin

ana lisanımızla yazılmasında nemahzur vardır? BugünHilal-i

Ahmer, Hilal-i Ahdar bir gaye-i siyasiye takip etmedikleri

gibi müntesiplerine demaddi menfaatler temin eden

müesseselermidir? Evet, herhangi bir şirket veyahut

esnaf cemiyeti, banka yahut fırka-i siyasiyemevzubahis

olsaAkşam’ın tenkitine aklımız erer. Yoksa dinin emrettiği

ve içtimai salahımıza amir olan vecizeleri yazmak günah

mıdır?Muhakkak ananeye tabi olacağız diye birmana ifade

etmeyen sandal, kürek resimleri yapmakta ne gibi menfaat

vardır. Doğrusu teceddüt-perver Akşamrefikimizin bu

husustaki anane-perestliğine birmana veremedik. Aynı

zamandamüessesat-ı diniyyemüdiriyeti herhangi bir yazının

bazı gruplarınmenafi-i maddiyesine taallük edip etmediğini

düşünmüyormu? Böyle birmüracaat kabul edilecekmi?

MeselaAkşamrefikimiz tarafından gazetesi içinmüracaat

edilirse acabamuvafakat olunurmu zannediyor? Biz

zannetmiyoruz. Her şeydemaddi menfaat gözetmek bilmem

ne derecemuvafıktır?

Bursa’damünteşir “Kardeş” refikimizde okuduğumuza

göre orada daHilal-i Ahmer ve içki düşmanlığı içinmahyalar

kurulacağını meserretle gördük.

Matbuat ve İçki Düşmanlığı - İkdamrefikimizdeKadınlar

Birliği Reisesi NeziheMuhittin (Tepedelengil) HanımEfendi’nin

“İçki veKadınlık” ünvanlı kıymettar birmakalesi intişar etti.

Keza “Asar-ı Nisvan”mecmuasında Tolstoy ile diğer bir

muharrirenin içki aleyhinde pek istifadeli makaleleri vardır.

Bursa’da “Kardeş” refikimiz deVilyamDad’ın içki fenalıklarını

musavver birmakale-i vakfanesini ihtiva etmektedir.

Tarihi Bir Takrir -KastamonuMebusuMuhteremHalit Bey’in

rakının aleni içilmemesi hakkında BüyükMilletMeclisi’ne

vermiş olduğu tarihi takriri kıymettar bir hatıra olarak derç

ediyoruz.

* Hilal-i Ahdar, YeşilayCemiyeti’nin ilk ismidir. Aynı zamanda

1925yılından bu yana yayınlananYeşilayDergisi’ne de adını

vermiştir.

Hilal-i Ahdar, 13 Mayıs 1341 (1925)*

SIHHİ VE İÇTİMAİ ŞUUN

Mahyalarda “Hilal-i Ahdar’a aza olunuz” yazılmalı!