yesilay.org.tr
81
YEŞiLAY
•
AĞUSTOS 2015
Yeni SporMüsabakaları - Sporcularımız arasında
anlaşma husule geldiğini bundan evvelki nüshamızda
memnuniyetle derç etmiştik. Bunun ilk veciz eseri olmak
üzere ilkbaharmüsabakaları için şimdiden hazırlıklar
başlamıştır. 17Nisan’da Balkan turnesine çıkılacaktır. Milli
takımda her kulübün güzide sporcuları bulunmaktadır.
Muvaffakiyetli maçlar ilememleketimize dönmelerini
temenni ederiz.
İstanbul’unSıhhati - Şehir emaneti tarafından tanzim
edilen istatistiğe nazaran 22Mart’tan 31Mart’a kadar on
gün zarfında İstanbul’da 371 kişi vefat etmiştir. Bunlardan
44’ü veremden 38’ i zatürreden, diğerleri emraz-ı
muhtelifedendir. Şimdi de İstanbul’da sıtma başlamıştır.
Henüz bütün İstanbul’u sarmadan sıtmamücadelesine
başlanması hususunda SıhhiyeVekâletinin himmetine
muntazırız.
RamazandaMahyalar veAkşamGazetesi - Liberal ve
milliyetçi olanAkşamrefikimizin 7Nisan nüshasının
“Dikkatler” sütununda “Mahyalar veReklamcılık” diye
şayan-ı hayret bir tenkit okuduk. Refikimiz ara sıra
Türkçe yazılar yazılmasını muvafık görmekle beraber
mahyaların ruhaniyetini muhafaza etmesini, ananenin ihlal
edilmemesini binaenaleyh hiçbirmüesseseninmenfaatini
propaganda edenmahyalar kurulmamasını talep ediyor.
Refikimize bu satırları yazdıran; “Hilal-i Ahmer’i unutma,
Muhacirlere yardımediniz, Hilal-i Ahdar’a aza olunuz” gibi
mahyaların tertip edileceğini istihbar etmiştir.
Eğer bu yazılar yazılacak olursa gelecek sene herhangi
bir ticaret evi kira ileminarelerdemağazasının ilanını
yazdırmak hakkını kazanacakmış! Fikrimizi açıkça
söyleyelim. Biz bu tenkitin hiçbir noktasını doğru
bulmuyoruz. Evvelaminare aralarındaki yazıların ibadetle
ruhaniyetle alakası yoktur. Burada bizimgördüğümüz
iki gaye vardır: Biri mahyacılık esas itibarıyla sanattır.
Diğeri irşattır. Fukaraya yardım, Hilal-i Ahmer’e
muavenet, içkiden içtinap, yetimleri himaye dinimizin
emrettiği müstahsen şeylerdir. Bunları yazmakla hiçbir
maddi menfaat husule gelmiyor. Hiçbirmüesseseye
de propaganda yapılmıyor. Esasen hutbelerin Türkçe
okunulmamasından, vaazların içtimai ihtiyaçlarımızı tatmin
etmediğinden şikâyet ederken içtimai ve dini nasihatlerin
ana lisanımızla yazılmasında nemahzur vardır? BugünHilal-i
Ahmer, Hilal-i Ahdar bir gaye-i siyasiye takip etmedikleri
gibi müntesiplerine demaddi menfaatler temin eden
müesseselermidir? Evet, herhangi bir şirket veyahut
esnaf cemiyeti, banka yahut fırka-i siyasiyemevzubahis
olsaAkşam’ın tenkitine aklımız erer. Yoksa dinin emrettiği
ve içtimai salahımıza amir olan vecizeleri yazmak günah
mıdır?Muhakkak ananeye tabi olacağız diye birmana ifade
etmeyen sandal, kürek resimleri yapmakta ne gibi menfaat
vardır. Doğrusu teceddüt-perver Akşamrefikimizin bu
husustaki anane-perestliğine birmana veremedik. Aynı
zamandamüessesat-ı diniyyemüdiriyeti herhangi bir yazının
bazı gruplarınmenafi-i maddiyesine taallük edip etmediğini
düşünmüyormu? Böyle birmüracaat kabul edilecekmi?
MeselaAkşamrefikimiz tarafından gazetesi içinmüracaat
edilirse acabamuvafakat olunurmu zannediyor? Biz
zannetmiyoruz. Her şeydemaddi menfaat gözetmek bilmem
ne derecemuvafıktır?
Bursa’damünteşir “Kardeş” refikimizde okuduğumuza
göre orada daHilal-i Ahmer ve içki düşmanlığı içinmahyalar
kurulacağını meserretle gördük.
Matbuat ve İçki Düşmanlığı - İkdamrefikimizdeKadınlar
Birliği Reisesi NeziheMuhittin (Tepedelengil) HanımEfendi’nin
“İçki veKadınlık” ünvanlı kıymettar birmakalesi intişar etti.
Keza “Asar-ı Nisvan”mecmuasında Tolstoy ile diğer bir
muharrirenin içki aleyhinde pek istifadeli makaleleri vardır.
Bursa’da “Kardeş” refikimiz deVilyamDad’ın içki fenalıklarını
musavver birmakale-i vakfanesini ihtiva etmektedir.
Tarihi Bir Takrir -KastamonuMebusuMuhteremHalit Bey’in
rakının aleni içilmemesi hakkında BüyükMilletMeclisi’ne
vermiş olduğu tarihi takriri kıymettar bir hatıra olarak derç
ediyoruz.
* Hilal-i Ahdar, YeşilayCemiyeti’nin ilk ismidir. Aynı zamanda
1925yılından bu yana yayınlananYeşilayDergisi’ne de adını
vermiştir.
Hilal-i Ahdar, 13 Mayıs 1341 (1925)*
SIHHİ VE İÇTİMAİ ŞUUN
Mahyalarda “Hilal-i Ahdar’a aza olunuz” yazılmalı!