Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  47 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 84 Next Page
Page Background

aynı şekilde anne-babanın olaylara

verdiği tepkileri taklit ederek benzer

bir durumda onlar gibi tepki verir.

Anne-baba kendisine kızıyorsa,

çocuk da bebeklerine kızar.

SİZİ SÜREKLİ GÖZLERLER

2 yaş çocuğu çok dikkatli bir

gözlemcidir. Kimi zaman

oyun oynarken etrafıyla

ilgilenmiyormuş gibi görünse de

aslında çevresinde olan biteni çok

dikkatli gözlemler ve kaydeder.

Çocuklar, sadece günlük işleri ya

da anne-babanın tepkilerini değil,

aynı zamanda alışkanlıklarını

da taklit eder. Tırnak yiyen bir

ebeveynin çocuğu da tırnak yer,

ebeveyn televizyon karşısında

çok zaman geçiriyorsa çocuğu

da televizyona düşkün olur.

Bunun yanı sıra anne-babasının

diş fırçaladığını gören çocuk,

diş fırçalama gibi olumlu

alışkanlıkları da daha kolay

kazanır.

ANNE-BABALARNELERE

DİKKAT ETMELİ?

»

Çocuk, istenen ve uygun bir

davranışı taklit ettiğinde

takdir edilmeli.

»

Makyaj yapmak, tıraş olmak

gibi tehlikeli olabilecek

durumlar konusunda dikkatli

olunmalı.

»

Çocuk, kendisi gibi

davranmayı bırakıp özellikle

belli birini taklit ediyorsa

kendi olumlu özellikleri ön

plana çıkarılmalı.

»

Çocuk, anne-babanın uygun

olmayan bir davranışını

taklit ettiğinde tepki

gösterilmemeli ve dikkati

başka yöne çekilmeli.

TAKLİT, MODEL

ALMADAVRANIŞININ

BAŞLANGICIDIR

Anne-babanın taklit edilmesi,

model alma davranışının başladığını

gösterir. Model alma ise özdeşleşme

sürecinin başlaması anlamına gelir.

Kız çocuklar sadece anneyi, erkek

çocuklar ise sadece babayı model

almaz. Çocuklar, bu dönemde hem

annelerinin hemde babalarının

belli davranışlarını model alarak

özdeşim kurmaya, böylece anne-

babanın davranış kalıplarıyla kendi

kimliklerini oluşturmaya çalışır.

Anne-babanınmodel alınması,

çocuğun ebeveynleriyle kurduğu

bağın kuvvetlenmesini de sağlar.

Anne-baba ve çocuk arasındaki

ilişkinin sağlıklı olması, çocuğun

hem güven dolu bir ortamda

özgüvenli olarak yetişmesini sağlar

hemde ileride kendi çocuğuyla

kuracağı ilişkide referans olur. Bazı

ailelerde boşanma, ölüm ya da

ebeveynlerden birinin pasif olması

durumlarında çocuk sadece bir

ebeveyni model alır. Bu durumda

hem kız hem erkek çocuk için

model alamadığı diğer ebeveynin

yerine aile veya yakın çevreden biri

olmalıdır.

SİZİMODELALDIĞINI NASIL

ANLARSINIZ?

Anne-babalar, çocuklarının kendi

davranışlarını model aldığını

çocuk oyun oynarken fark edebilir.

Çocuklar, günlük yaşamlarını

oyunları içerisinde yaşar. 2 yaşın

en önemli özelliklerinden biri,

taklit oyunlarının oynandığı

dönem olmasıdır. Taklit oyunları,

çocuğun günlük yaşamını tekrar

ettiği oyunlardır. Bu yaşta çocuk,

anne-babasından gördüğü

davranışları taklit ederek oyuncak

mutfak aletleriyle yemek pişirir,

çay-kahve yapar, gazete okur, araba

kullanıyormuş gibi yapar. Yine

Çocuklar, başta

anne-babaları olmak

üzere yakın çevrelerinde

gördükleri insanları taklit

eder. Taklit etmenin

gelişim üzerinde önemli

etkileri vardır. Çocuklar,

taklit ederek yeni

beceriler öğrenir.

ANNE-BABANIN TAKLİT EDİLMESİ,

MODEL ALMA DAVRANIŞININ

BAŞLADIĞINI GÖSTERİR.

MODEL ALMA İSE ÖZDEŞLEŞME

SÜRECİNİN

BAŞLAMASI ANLAMINA GELİR.

Olumlu davranışlarınmodel alınması için

anne-babalar, çocuklarından bekledikleri

davranışları sergilemeli. Ayrıca erkek

çocukların anneyi de model almalarının

önemli olduğu unutulmamalı, ev işlerini

taklit ettiğinde eleştirilmemeli ve cinsiyetine

yönelik bir kaygı duyulmamalı.

“OLUMLUDAVRANIŞLAR İÇİN

OLUMLUDAVRANIŞSERGİLEYİN”

Pedagog Duygu

Çataltaş Sıpçıkoğlu

ARALIK 2017 47