

yaş gruplarına ve hedef kitleye
özelleştirilmiş ve alan uzmanları
tarafından hazırlanmış
konuları içeren Türkiye
Bağımlılıkla Mücadele Eğitim
Programı (TBM), tüm öğrencilere
ulaşmaya devam ediyor. 32 bin
rehber öğretmenin birebir eğitim
alarak öğrencilere ulaştırdığı
bir koruyucu-önleyici eğitim
programı olan TBM ile öğrenciler
ve velileri bağımlılıklar ve
korunma yöntemleri hakkında
doğru, güvenilir ve detaylı
bilgilere sahip oluyor.
Milli Eğitim Bakanlığı’yla yapılan
işbirliği neticesinde hayata
geçirilen TBM kapsamında;
geçtiğimiz öğretim yılında
rehberlik öğretmenleri tarafından
yapılan eğitim faaliyetleri ile
13 milyon öğrenci ve 2 milyon
yetişkine ulaşıldı. TBM’nin yeni
eğitim döneminde de gerek
okullar gerekse ilgili bakanlıklar
ve kurumlar vasıtasıyla daha
geniş kesimlere ulaştırılması
planlanıyor. Her yaş grubuna özel
olarak hazırlanmış afiş, broşür,
kitap, sunum, videolardan oluşan
TBMmateryalleri, tbm.org.tr
web sitesinde yer alıyor.
Yeşilay, bağımlılıklarla
mücadele amacıyla,
okullarda görev yapan
rehber öğretmenlerin
eğitilmesine yönelik
olarak Okulda
Bağımlılığa Müdahale
(OBM) programını
hayata geçirdi.
Okullar açılınca okul önlerindeki madde satıcıları ya da kötü niyetli kişilere
karşı dikkatli olmak gerekiyor. Yeşilay'ın Farmatör Rehber Öğretmenleri bu
konuda alınabilecek önlemleri ve yapılması gerekenleri anlattı.
REHBERÖĞRETMENLER
GÖREVBAŞINDA…
Özelliklegünümüzdeteknolojiningelişmesiaynızaman-
daolumsuzdavranışlarındahızlayayılmasınanedenolu-
yor. Gençler birbirleriyle sürekli iletişimhalindeler. Her-
kes bir diğerinin ne yaptığını merak ediyor, birbirlerini
örnekalıyorlar.Aldığımız tedbirler ise sosyalmedyahızı-
nın gerisinde kalıyor. Bağımlılıklamücadelede en etkili yaklaşım, önlememo-
deli. Madde kullanan gençleri rehabilite etmenin yanı sıra bağımlılık risk gru-
bundaki gençleri madde kullanımını 'denemeden' önce korumak önceliğimiz
olmalı. Ergenlik döneminde gençler akran baskısına karşı koymakta zorlanır,
maddeyle tanışmaları genellikle arkadaşları aracılığıyla olur. Kendilerini ispat
etmek için çoğu zamanmadde teklifini reddetmezler. Bu nedenle öğrencileri-
mize gerektiğinde hayır deme becerisi kazandırmaya çalışıyoruz.
Aldığımız önlemlerden biri de gençleri bilinçlendirmek. 'Bilmediğimiz şeyden
kendimizi koruyamayız’ düşüncesinden yola çıkarak önce bağımlılık yapan
maddelerin neler olduğunu bilme, ardından bu maddelerin vereceği zararın
farkındaolma vemaddebağımlılığındankendini koruma şeklinde ilerleyenbir
eylemplanı uyguluyoruz. Aile eğitimleri bu planın zorunlu bir parçası. Aileler
çocuklarını korumak için bağımlılıklar hakkında bilgi sahibi olmalı. Bağımlı-
lıkyapıcımaddeleri tanımalı, kullanıncaortaya çıkandavranışların farkındaol-
malı ve gerekli olduğunda yardım alacakları yerleri bilmeliler. Ayrıca Emniyet
Müdürlüğü, SağlıkMüdürlüğü, Sosyal Hizmetler Müdürlüğü gibi diğer kamu
kurumlarla iş birliği içinde çalışmak da önemli. Böylece bağımlılıkla mücade-
lemizi birçok koldan desteklemiş oluyoruz.
Toplumsal farkındalık kazandırılması önemli. Tedbir
yöntemlerininyerindeveuygunönlemlerolduğunu,uy-
gulamada ortaya çıkanaksamaların İstanbul gibi büyük
şehirlerdenüfusunkalabalıkolması nedeniyleoluştuğu-
nudüşünüyorum. Konuyla ilgili bilgilendirme çalışmaları çok önemli. Ergen-
likdönemindebulunangençlerinmerakduygusunukamçılamadan, riski gör-
melerini vehayırdemebecerilerini kuvvetlendirmelerini sağlayacakçalışmalar
yapmalıyız. Yeşilay'ın hazırladığı dokümanların, ülke genelinde ortakbir dille
bağımlılıklarla mücadele etmede katkılar sağladığını, bilgi kirliliği olmadan,
aşırı korku ve aşırımerak uyandırmadan, gerektiği yerde, gerektiği kadar bilgi
sunarak gençlere hitap ettiğini belirtmeliyim. Bu çalışmaların sistematik ya-
pılması, mücadelede çok fayda sağlıyor. Şahsen bu tür çalışmalarda çalıştığım
grubun ortamını, riskli davranışlara bakış açısını, yaşamstilini ve aile yapısını
inceleyerek, bireysel ve okul olarak alabileceğimiz önlemleri saptıyorum. Risk
ve çözüm yöntemlerinin, ortama göre değişebileceğini de unutmadan.
Güngören Atatürk İlkokulu
Seda Akkaya ÖZGÜN:
“BİLMEDİKLERİ ŞEYDENKORUNAMAZLAR”
Bahçelievler İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğü, Ercan AKKAN:
“TOPLUMSALFARKINDALIK
KAZANDIRILMASIÖNEMLİ”
EYLÜL 2018 21