Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  27 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 84 Next Page
Page Background

bunlar ailenin imkanı dahilinde

süreklilik içermelidir. Anne

babanın çocuğa model olması

da çok önemlidir. Olumsuz bir

davranışı eleştirmek, dillendirmek,

yüksünmek hiç bir işe yaramaz.

Örneğin çocuğunun sigara

içmesinden yakınırken bir sigara

yakan babanın verdiği mesaj,

“Evladım güçlükler karşısında

bir sigara da sen yak.” olur. Bazen

anne babalar çocuğunu kötü

alışkanlıklardan korumak adına

farkında olmadan onu bizzat o

alışkanlığa da yönlendirebiliyor.

Mesela, "Çocuğumdışarıda merak

ederek ya da arkadaşlarına uyarak

içki içeceğine benim yanımda içsin"

diye düşünen babanın ergen kızı ile

aynı masada alkol alması, “İçmek

önemli bir sosyalleşme aracıdır, sen

de benim gibi içebilirsin” mesajı

içerir.

Bir başka önemli nokta da

çocukların anne babaları tarafından

konulan sınırlara ihtiyaçları

olduğudur. Çocuk doğru ve

yanlışı ilk olarak aile içerisinde

öğrenir, “Hayır” mesajı dolaylı

değil net verilmelidir. Gelişimin

her aşamasında onlara karşı

dürüst olunmalıdır. Kurallar anne

babanın keyfiyetine ve duruma göre

değişmemelidir. Çocuk kendisine

çizilen “Sınır” içerisinde oraya

buraya yayılmadan büyüyüp ayağa

kalkmalıdır. Sonrasında her türlü

zorlu yolda yürümeyi becerebilir.

Okuldaki yetkililere, öğretmenlere

düşen görevler nelerdir?

Çekirdek aileden topluma karışan

çocuğun gerçek anlamda ilk sosyal

ortamı okuldur. Ailesinden getirdiği

birçok öğreti ile arkadaşlarının

arasına katıldığında buradaki

modeli öğretmenleridir. Hele de ilk

öğretmeni, onun için çok önemli bir

rehberdir. Çocuklar öğretmenlerinin

her türlü davranışını model alırlar.

Anne babasından sonra öğretmeni

tarafından kabul edilmek de

çocuk için önemli bir yapı taşıdır.

Hakaret görmemesi, kendini değerli

hissetmesi gerekir.

Çocuğun girdiği bu yeni sosyal

anne babalarından uzaklaşır

ve yalnızlığı tercih ederler.

Bu dönemde bile çocuktaki

huy değişimi dikkatli aileler

tarafından anlaşılır. Çocuklar

kabul görmeyecek, kendilerine

zarar verecek alışkanlıklar

edindiğinde öncelikli olarak

huyları değişir. Sakinken huysuz

ve asi olabilirler. Sosyal bir

çocukken içe kapanırlar. Mutsuz

görünürler, konuşmaktan

kaçınabilirler. Ders başarıları

düşer. Bakışları değişebilir.

Çocuklar derslerine nasıl

yönlendirilmeli?

İnsanlar yaradılışı gereği

bir şeyi öğrenmeye ihtiyaç

hissederler. Eğer bir çocuk

ders çalışmıyorsa nedeni

mutlaka bulunmalıdır, çünkü

‘Başarı’ en temel ihtiyaçtır.

Başarmak için çocuğa,

uygun ortamın sağlanması,

eğitim fırsatının verilmesi

yanı sıra çocuğun yeterli

zekaya, dikkate ve öğrenme

becerisine ihtiyacı vardır. Bir

çocuk başarısızsa önce ortamı

değerlendirmek, uygun

koşullar sağlandıktan sonra

çocuğun öğrenme ve dikkat

becerilerini değerlendirmek

gerekir. Yoksa çocuklar “Hadi

ders çalış artık” demekle ders

çalışmazlar.

ortam olan okulda oluşan yeni

sınırlara da ihtiyacı vardır. Sınır

demek; kuralların net konulduğu,

sebep sonucun net belli olduğu bir

yapılanmanın içerisinde, çocuğa

nerede durması gerektiğinin alanını

çizmektir. Duramadığında anlayışla

ve nazikçe sınırı göstermektir.

Bağırmadan, eleştirmeden ve

zedelenmeden öğretmektir. Yoksa

“Ceza vermek” değildir.

Öğretmenin çocuklara

bilmediklerini öğretmenin yanı sıra

çocuğu tanımak, güçlükleri varsa

fark etmek ve gerekli tedbirleri

almak adına aile ile iş birliği yapması

da görevleri arasındadır. Çocuğu

tanıyan bir öğretmen, varsa ondaki

değişiklikleri de çok kolay fark eder.

Davranış problemi oluştuğunda,

ders başarısı düştüğünde, içe

kapandığında, teneffüse çıkıp

arkadaşlarına katılmadığında,

mutsuz veya asi olduğunda,

arkadaşları tarafından dışlandığında

öğretmenlerin bunları önemsemesi

ve nedenini bulmak adına çaba

harcaması önemlidir.

Aileler çocuklarının kötü bir

alışkanlık edindiğini hangi

belirtilerle anlayabilirler?

Çocuğu ile erken dönemden itibaren

vakit geçiren, ona zaman ayıran ve

onu tanıyan bir ebeveyn, ondaki

en küçük değişimi hemen fark

eder. Ergenlik döneminde çocuklar

“Çekirdekaileden

toplumakarışan

çocuğungerçek

anlamdailk

sosyalortamı

okuldur.

Ailesinden

getirdiği

birçoköğretiile

arkadaşlarının

arasına

katıldığında

buradakimodeli

öğretmenleridir.”

Sınır demek; kuralların net konulduğu,

sebep sonucun net belli olduğu bir

yapılanmanın içerisinde, çocuğa nerede

durması gerektiğinin alanını çizmektir.

EYLÜL 2018 27