

dosya
Ç
ocukların kötü
alışkanlıkları nasıl ve
neden gelişir?
Çocukların ruhsal
gelişiminde en temel duygular
sevilmek, olduğu gibi kabul
görmek ve başarılı olmaktır. Çocuk
dünyaya geldiğinde ilk olarak
annesi onu sever, sarılır ve ona
kendini değerli hissettirir.
Büyümeye başlar ve etrafında
kocaman bir dünya ve birçok
belirsizlik, öğrenmesi gereken
çok şey vardır. Bu süreçte anne
ve babasını modellemeye, onun
rehberliğine çok ihtiyaç duyar.
Yaşamayı öğrenmektedir ve bu
sırada her haliyle kabul edilerek
desteklenmesi, onun hayatta
kalma becerisi edinmesinde yapı
taşı olur. Anne babası tarafından
olumsuz eleştirilmeden, güzel
sözler duyarak yani kendini değerli
hissederek ruhsal yapılanmasını
oluşturmalıdır ki, “ben değerliyim”
duygusunu edinebilsin.
Başarılı olmak hayatın her
aşamasında önemlidir. Emeklemek,
ayağa kalkıp yürüyebilmek, ilk
kelimeyi söylemek, tuvaletini
tutabilmek, parkta kaydıraktan
kaymak, okulda arkadaş edinmek,
dersleri başarmak... Bu aşamaların
hepsinde çocuğun kendini yetkin
hissetmesi gerekir. Bu alanlarda
güçlük çekiyorsa ona yardım etmek
önemlidir. Tüm bu anlattıklarım,
çocuğun doğduğu andan itibaren
Ailelerin bu kötü alışkanlıklardan
gençleri uzak tutmaları için hangi
önlemleri almaları yerinde olur?
Anne babanın en önemli görevi,
çocukların ruhsal ve fiziksel tüm
ihtiyaçlarını karşılamalarıdır.
Sevmeli, eleştirel olmamalı,
sürekli nasihat etmemeli, güzel
sözler söylemeli ve çocuğun
her aşamasında ona rehberlik
etmelidirler. Onu beslemek,
giydirmek, sağlıklarını korumak gibi
temel ihtiyaçları yanı sıra çocukların
kapasiteleri doğrultusunda eğitim
ihtiyaçlarının karşılanması da
önemlidir. Herhangi bir konuda
yetersizliği olan çocuğun bu
yetersizliğinin nedenini bulup
çözüm yolları aranmalıdır. Bir
öğrenme sorunu varsa mutlaka
nedeni bulunup desteklenmelidir.
Onlara uygun sosyal ortamlar
sağlanmalı, erken yaştan itibaren
spora yönlendirilmelidir. Tüm
anne-babası ve ona bakan kişiler
tarafından sevilmesi, kapsanması,
kabullenilmesi, rehberlik görmesi
ve başaramadığı konularda gerekli
desteği alabilmesi anlamına gelir.
Bu şekilde büyütülmeyen bir
çocuk ergenliğe geldiğinde
kalan tüm eksik duygu ve
becerilerini başka haz kaynakları
arayarak telafi etmeye çabalar.
Sigara, madde, alkol gibi zararlı
alışkanlıkları haz kaynağı olarak
seçebilir. Başarısız bir genç,
kendini bir yere ait hissetmek
adına yanlış gruplara üye olup
oralarda kimlik aramaya çalışabilir.
Çünkü “hiç” olmaktansa “kötü”
olmak sonuçta bir şey olmaktır. Bu
gencin var olduğunu hissetmeye
ihtiyacı vardır. Çocukken kendini
değerli hissetmeyen genç, bir
örgütün içinde kötü işler yapsa
da kendini işe yarar ve değerli
hissedebilir.
Mürsel ÇAVUŞ
Gençler neden kötü alışkanlıklara yönelir?
Aileler, öğretmenler ve toplumolarak onları
bunlardan nasıl uzak tutabiliriz? Çocuk ve
Genç Psikiyatristi Doç. Dr. Şaziye Senem
Başgül sorularımızı yanıtladı.
ilk sosyal ortamı okuldur
Çocuğun gerçek anlamda
Doç. Dr. Şaziye
Senem Başgül
"Herhangi bir konuda
yetersizliği olan çocuğun
bu yetersizliğinin
nedenini bulup çözüm
yolları aranmalıdır. Bir
öğrenme sorunu varsa
mutlaka nedeni bulunup
desteklenmelidir."
Yeşilay
26
BAĞIMLILIĞA KARŞI EĞİTİMİN ÖNEMİ!