Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 84 Next Page
Page Background

dosya

Ç

ocukların kötü

alışkanlıkları nasıl ve

neden gelişir?

Çocukların ruhsal

gelişiminde en temel duygular

sevilmek, olduğu gibi kabul

görmek ve başarılı olmaktır. Çocuk

dünyaya geldiğinde ilk olarak

annesi onu sever, sarılır ve ona

kendini değerli hissettirir.

Büyümeye başlar ve etrafında

kocaman bir dünya ve birçok

belirsizlik, öğrenmesi gereken

çok şey vardır. Bu süreçte anne

ve babasını modellemeye, onun

rehberliğine çok ihtiyaç duyar.

Yaşamayı öğrenmektedir ve bu

sırada her haliyle kabul edilerek

desteklenmesi, onun hayatta

kalma becerisi edinmesinde yapı

taşı olur. Anne babası tarafından

olumsuz eleştirilmeden, güzel

sözler duyarak yani kendini değerli

hissederek ruhsal yapılanmasını

oluşturmalıdır ki, “ben değerliyim”

duygusunu edinebilsin.

Başarılı olmak hayatın her

aşamasında önemlidir. Emeklemek,

ayağa kalkıp yürüyebilmek, ilk

kelimeyi söylemek, tuvaletini

tutabilmek, parkta kaydıraktan

kaymak, okulda arkadaş edinmek,

dersleri başarmak... Bu aşamaların

hepsinde çocuğun kendini yetkin

hissetmesi gerekir. Bu alanlarda

güçlük çekiyorsa ona yardım etmek

önemlidir. Tüm bu anlattıklarım,

çocuğun doğduğu andan itibaren

Ailelerin bu kötü alışkanlıklardan

gençleri uzak tutmaları için hangi

önlemleri almaları yerinde olur?

Anne babanın en önemli görevi,

çocukların ruhsal ve fiziksel tüm

ihtiyaçlarını karşılamalarıdır.

Sevmeli, eleştirel olmamalı,

sürekli nasihat etmemeli, güzel

sözler söylemeli ve çocuğun

her aşamasında ona rehberlik

etmelidirler. Onu beslemek,

giydirmek, sağlıklarını korumak gibi

temel ihtiyaçları yanı sıra çocukların

kapasiteleri doğrultusunda eğitim

ihtiyaçlarının karşılanması da

önemlidir. Herhangi bir konuda

yetersizliği olan çocuğun bu

yetersizliğinin nedenini bulup

çözüm yolları aranmalıdır. Bir

öğrenme sorunu varsa mutlaka

nedeni bulunup desteklenmelidir.

Onlara uygun sosyal ortamlar

sağlanmalı, erken yaştan itibaren

spora yönlendirilmelidir. Tüm

anne-babası ve ona bakan kişiler

tarafından sevilmesi, kapsanması,

kabullenilmesi, rehberlik görmesi

ve başaramadığı konularda gerekli

desteği alabilmesi anlamına gelir.

Bu şekilde büyütülmeyen bir

çocuk ergenliğe geldiğinde

kalan tüm eksik duygu ve

becerilerini başka haz kaynakları

arayarak telafi etmeye çabalar.

Sigara, madde, alkol gibi zararlı

alışkanlıkları haz kaynağı olarak

seçebilir. Başarısız bir genç,

kendini bir yere ait hissetmek

adına yanlış gruplara üye olup

oralarda kimlik aramaya çalışabilir.

Çünkü “hiç” olmaktansa “kötü”

olmak sonuçta bir şey olmaktır. Bu

gencin var olduğunu hissetmeye

ihtiyacı vardır. Çocukken kendini

değerli hissetmeyen genç, bir

örgütün içinde kötü işler yapsa

da kendini işe yarar ve değerli

hissedebilir.

Mürsel ÇAVUŞ

Gençler neden kötü alışkanlıklara yönelir?

Aileler, öğretmenler ve toplumolarak onları

bunlardan nasıl uzak tutabiliriz? Çocuk ve

Genç Psikiyatristi Doç. Dr. Şaziye Senem

Başgül sorularımızı yanıtladı.

ilk sosyal ortamı okuldur

Çocuğun gerçek anlamda

Doç. Dr. Şaziye

Senem Başgül

"Herhangi bir konuda

yetersizliği olan çocuğun

bu yetersizliğinin

nedenini bulup çözüm

yolları aranmalıdır. Bir

öğrenme sorunu varsa

mutlaka nedeni bulunup

desteklenmelidir."

Yeşilay

26

BAĞIMLILIĞA KARŞI EĞİTİMİN ÖNEMİ!