

dosya
Hedef kitlenin ihtiyaçları belirlenerek önleme çalışmaları bireylerin ih-
tiyaçlarına, beklentilerine ve yaş gruplarına göre planlanmalı. Çalışma-
ların içeriği belirlendikten sonra konu ile ilgili kişilerin ve kurumların
iş birliğinin ve koordinasyonunun sağlanması öncelikli hedef olmalı.
Hedef kitlenin bağımlılıklara karşı bilgi düzeylerinin artırılması için
Türkiye Bağımlılıkla Mücadele Eğitim Programı içeriklerinin hedef
kitleye aktarılması önemli. Bilgilendirme faaliyetleri sonrasında, sos-
yal yaşamlarında sağlıklı iletişim kurmaları ve uyum sağlamaları için
yaşam becerileri kazandırılmalı. Bu amaçla sınıf rehberliği ve grup
rehberliği etkinlikleri, bilgilendirme çalışmalarının pekiştirilmesi ve
desteklenmesi için gerekli. Aynı zamanda bireylerin boş zamanlarının
değerlendirilmesi amacıyla sosyal, kültürel, spor faaliyetlerine yönlen-
dirilmesi ile önleyici çalışmalar sürdürülmeli.
Okullarda öğrencilerin madde kullanımını engellemek ve daha bilinçli
tercihler yapabilmesine yardımcı olabilmek için temelde iki yaklaşım
uygulanıyor. İlki okuldaki rehberlik faaliyetlerini de kapsayan gelişim-
sel yaklaşım. Bu yaklaşımda öğrencilerin gelişim aşamalarına uygun
olarak hem sınıf öğretmenleri ve branş öğretmenleri hem de okul psi-
kolojik danışmanları, okuldaki müfredata yerleştirilmiş kazanımlarla,
eleştirel düşünme, etkili dinleme, problem çözme, benlik saygısını ge-
liştirmeye yönelik çalışmalar yapıyor. Bir diğeri ise, doğrudan madde
kullanımına yönelik yapılan önleme ve müdahale hizmetleri. Öğretmen
ya da psikolojik danışmanların, madde kullanan öğrencinin tedavisi
için yönlendirme, tedavi sırasında öğrencinin diğer sorunlarını çöz-
meye yardımcı olmak (aile, arkadaş ilişkilerini geliştirmek, yetenekleri-
ni fark etmesine yardımcı olmak
v.s.) gibi sorumlulukları olmakla
birlikte, bu öğrencilerin hastane
desteği de alması gerekiyor. Ye-
şilay'ın YEDAM merkezleri öğ-
renci ve velilere bu konuda des-
tek oluyor. Önleme çalışmaları
okullarda amaçladığımız şey,
aynı zamanda en etkili yöntem.
Bunun için yazılı ve görsel ma-
teryaller kullanarak düzenlenen
seminerler ve drama çalışmaları
şu anki eğitim sistemimizde en
çok kullandığımız araçlar.
Başakşehir TOKİ Aliya İzzetbegovic
Anadolu İmam Hatip Lisesi
Abdullah Ensar UZUN:
Sarıyer Rehberlik Araştırma Merkezi
Betül TANACIOĞLU:
"İŞBİRLİĞİ VEKOORDİNASYONSAĞLANMALI"
“MEDYA, ROLMODELLER,
ÖNLEYİCİ TEDBİRLERVEAİLESEVGİSİ…”
Ergenlik
döneminde bulunan
gençlerin merak
duygusunu
kamçılamadan,
riski görmelerini ve
hayır deme becerilerini
kuvvetlendirmelerini
sağlayacak çalışmalar
yapmalıyız.
Gençlik; değişim ve kendine top-
lumdayeredinmedönemidir.Genç,
bu dönemde yavaş yavaş ailesinden
bağımsızhale gelirkenreferans gru-
buolanakranlarınabağlanır.Onları
gizli otoritehalinegetirir. Busüreçte
gencin kimlik gelişimi devameder-
ken toplumsal rolleri daha belirgin
olmaya ve sorumlulukları artmaya
başlar.Budönemdekarşılaşılanzor-
luklara karşı öfke, güçsüzlük, isyan
duygularını yoğun biçimde hisse-
derler. Kabul görme kaygısı arkadaş
grubuiçindeyaşanır.Arkadaşgrubu
zararlı madde kullanımını sıradan
bir alışkanlıkolarakgörüyorsa, gru-
ba yeni katılanlar kabul görmek için
maddekullanmakonusundaüzerle-
rindebaskıhissederler.Böylecegenç
riskli davranışlardankaçınmayı göz
ardı eder ve kendisini daha büyük
bir tehlike içine atar. Genci bağım-
lılığa itenkalıtsal, sosyal nedenlerde
olabilir ancakenbüyüketken ‘kabul
edilme’ kaygısıdır. Ortaokul ve lise
döneminde gençler zamanlarının
büyük kısmını okulda akranlarıyla
geçirir.Olumludavranışlarlabirlikte
olumsuz bazı davranışları da bu or-
tamında edinebilmekteler. Madde
kullanımını engellemekle ilgili eği-
tim öğretim kurumlarında; Orta-
öğretimKurumlarıYönetmeliği’nin
öğrenci davranışları ödül ve disip-
line ilişkin hükümlerine göre, öğ-
rencilerden sağlığı olumsuz etkile-
yen ve sağlığa zarar veren alkollü ya
da bağımlılık yapanmaddeleri kul-
lanmamaları,bulundurmamalarıve
bu tür maddelerin kullanıldığı yer-
lerde bulunmamaları beklenir. Oy-
sa daha çok önleme ve farkındalık
yaratmaçalışmalarınaihtiyaçvardır.
İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü,
Psikolojik Danışman İlkay UYSAL:
“MADDEKULLANIMINDAENBÜYÜKETKEN
KABULEDİLMEKAYGISI”
Yeşilay
22
BAĞIMLILIĞA KARŞI EĞİTİMİN ÖNEMİ!