Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  22 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 84 Next Page
Page Background

dosya

Hedef kitlenin ihtiyaçları belirlenerek önleme çalışmaları bireylerin ih-

tiyaçlarına, beklentilerine ve yaş gruplarına göre planlanmalı. Çalışma-

ların içeriği belirlendikten sonra konu ile ilgili kişilerin ve kurumların

iş birliğinin ve koordinasyonunun sağlanması öncelikli hedef olmalı.

Hedef kitlenin bağımlılıklara karşı bilgi düzeylerinin artırılması için

Türkiye Bağımlılıkla Mücadele Eğitim Programı içeriklerinin hedef

kitleye aktarılması önemli. Bilgilendirme faaliyetleri sonrasında, sos-

yal yaşamlarında sağlıklı iletişim kurmaları ve uyum sağlamaları için

yaşam becerileri kazandırılmalı. Bu amaçla sınıf rehberliği ve grup

rehberliği etkinlikleri, bilgilendirme çalışmalarının pekiştirilmesi ve

desteklenmesi için gerekli. Aynı zamanda bireylerin boş zamanlarının

değerlendirilmesi amacıyla sosyal, kültürel, spor faaliyetlerine yönlen-

dirilmesi ile önleyici çalışmalar sürdürülmeli.

Okullarda öğrencilerin madde kullanımını engellemek ve daha bilinçli

tercihler yapabilmesine yardımcı olabilmek için temelde iki yaklaşım

uygulanıyor. İlki okuldaki rehberlik faaliyetlerini de kapsayan gelişim-

sel yaklaşım. Bu yaklaşımda öğrencilerin gelişim aşamalarına uygun

olarak hem sınıf öğretmenleri ve branş öğretmenleri hem de okul psi-

kolojik danışmanları, okuldaki müfredata yerleştirilmiş kazanımlarla,

eleştirel düşünme, etkili dinleme, problem çözme, benlik saygısını ge-

liştirmeye yönelik çalışmalar yapıyor. Bir diğeri ise, doğrudan madde

kullanımına yönelik yapılan önleme ve müdahale hizmetleri. Öğretmen

ya da psikolojik danışmanların, madde kullanan öğrencinin tedavisi

için yönlendirme, tedavi sırasında öğrencinin diğer sorunlarını çöz-

meye yardımcı olmak (aile, arkadaş ilişkilerini geliştirmek, yetenekleri-

ni fark etmesine yardımcı olmak

v.s.) gibi sorumlulukları olmakla

birlikte, bu öğrencilerin hastane

desteği de alması gerekiyor. Ye-

şilay'ın YEDAM merkezleri öğ-

renci ve velilere bu konuda des-

tek oluyor. Önleme çalışmaları

okullarda amaçladığımız şey,

aynı zamanda en etkili yöntem.

Bunun için yazılı ve görsel ma-

teryaller kullanarak düzenlenen

seminerler ve drama çalışmaları

şu anki eğitim sistemimizde en

çok kullandığımız araçlar.

Başakşehir TOKİ Aliya İzzetbegovic

Anadolu İmam Hatip Lisesi

Abdullah Ensar UZUN:

Sarıyer Rehberlik Araştırma Merkezi

Betül TANACIOĞLU:

"İŞBİRLİĞİ VEKOORDİNASYONSAĞLANMALI"

“MEDYA, ROLMODELLER,

ÖNLEYİCİ TEDBİRLERVEAİLESEVGİSİ…”

Ergenlik

döneminde bulunan

gençlerin merak

duygusunu

kamçılamadan,

riski görmelerini ve

hayır deme becerilerini

kuvvetlendirmelerini

sağlayacak çalışmalar

yapmalıyız.

Gençlik; değişim ve kendine top-

lumdayeredinmedönemidir.Genç,

bu dönemde yavaş yavaş ailesinden

bağımsızhale gelirkenreferans gru-

buolanakranlarınabağlanır.Onları

gizli otoritehalinegetirir. Busüreçte

gencin kimlik gelişimi devameder-

ken toplumsal rolleri daha belirgin

olmaya ve sorumlulukları artmaya

başlar.Budönemdekarşılaşılanzor-

luklara karşı öfke, güçsüzlük, isyan

duygularını yoğun biçimde hisse-

derler. Kabul görme kaygısı arkadaş

grubuiçindeyaşanır.Arkadaşgrubu

zararlı madde kullanımını sıradan

bir alışkanlıkolarakgörüyorsa, gru-

ba yeni katılanlar kabul görmek için

maddekullanmakonusundaüzerle-

rindebaskıhissederler.Böylecegenç

riskli davranışlardankaçınmayı göz

ardı eder ve kendisini daha büyük

bir tehlike içine atar. Genci bağım-

lılığa itenkalıtsal, sosyal nedenlerde

olabilir ancakenbüyüketken ‘kabul

edilme’ kaygısıdır. Ortaokul ve lise

döneminde gençler zamanlarının

büyük kısmını okulda akranlarıyla

geçirir.Olumludavranışlarlabirlikte

olumsuz bazı davranışları da bu or-

tamında edinebilmekteler. Madde

kullanımını engellemekle ilgili eği-

tim öğretim kurumlarında; Orta-

öğretimKurumlarıYönetmeliği’nin

öğrenci davranışları ödül ve disip-

line ilişkin hükümlerine göre, öğ-

rencilerden sağlığı olumsuz etkile-

yen ve sağlığa zarar veren alkollü ya

da bağımlılık yapanmaddeleri kul-

lanmamaları,bulundurmamalarıve

bu tür maddelerin kullanıldığı yer-

lerde bulunmamaları beklenir. Oy-

sa daha çok önleme ve farkındalık

yaratmaçalışmalarınaihtiyaçvardır.

İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü,

Psikolojik Danışman İlkay UYSAL:

“MADDEKULLANIMINDAENBÜYÜKETKEN

KABULEDİLMEKAYGISI”

Yeşilay

22

BAĞIMLILIĞA KARŞI EĞİTİMİN ÖNEMİ!