Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  65 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 65 / 84 Next Page
Page Background

EYLÜL 2018 65

TELKÂRİ ÇEŞİTLERİ

Altın ve gümüş işleme sanatı

olan telkârinin değişik şekilleri

var. Hasıl telkâri tekniğiyle

çeşitli bilezik ve kolyeler; kakma

telkariyle bıçak - kaşık - şemsiye

- baston sapları, zarf açacakları,

yazı takımları, tespihler, nalınlar,

şamdanlar gibi eşyalar üretiliyor.

Kafes telkari tekniğiyle ise kolyeler,

broşlar, bilezikler, küpeler,

kemerler, yüzükler, mücevher

kutuları, şamdanlar, tepsiler,

şekerlikler, tabaklar, vazolar,

çiçekler, fincan - bardak - sürahi

vb. eşya kılıfları, abajurlar,

düğmeler, kol düğmeleri, tepelikler

yapılıyor.

iskelet içine yerleşmiş motiflerin

yer aldığı iki ana bölümden

oluşuyor. Telkâride klasikleşmiş

motiflerin başında vav, kake, dudey,

tırtır, güverte, gül, üzüm, yıldız,

lale, yaprak, badem ve kıvırma

geliyor. Telkâri tekniğinin işlendiği

ürünlerde göze çarpan incelik,

insanı tarihin karanlıklarından

günümüze bir sanat yolculuğuna

çıkarıyor. Sanat işlemeciliğinde

tel ne kadar ince olursa takının

değeri de o kadar artıyor. Bolca el

emeği ve sabır isteyen telkârinin

yapımında bazı yerlerde makineler

de kullanılmaya başlansa da ortaya

çıkan ürünlerde aynı etki tabii ki

alınamıyor.

EL EMEĞİ GÖZNURU…

Telkâri, tamamen elde yapılan bir

sanat. Bu yüzden teller kendilerinin

etrafında oval, yuvarlak, kare gibi

şekiller oluşturularak sarılıyor.

Ancak telle yapılan bütün sanatsal

çalışmaların telkâri anlamına

gelmediğini de unutmamak

gerekiyor. Mesela; Trabzon’un

meşhur hasır bilezikleri de telle

yapılıyor ama onlara telkâri

denmiyor. Her sanatın olduğu gibi

telkâri sanatının da önemli püf

noktaları var. İşinde kullanacağı her

türlü malzemeyi kendisi yapmak

zorunda. Yani, ustanın kullanacağı

telleri bile kendi atölyesindeki

hammaddeden elde etmesi

gerekiyor.

Telin yapımı da oldukça

meşakkatli. Ocakta eritilen maden,

çubuk haline getirilmek için kalıba

dökülüyor. Yapılacak işin şekline

göre çubuk döküm, üzerinde

genişten dara doğru delikleri

olan çelikten yapılmış haddeden

geçiriliyor. Telkâri ürünler

“muntaç” adı verilen iskeletle,

Telkâri, tamamen elde

yapılan bir sanat. Bu

yüzden teller kendilerinin

etrafında oval, yuvarlak,

kare gibi şekiller oluşturularak sarılıyor.

Ancak telle yapılan bütün sanatsal

çalışmaların telkâri anlamına gelmediğini

de unutmamak gerekiyor. Mesela;

Trabzon’un meşhur hasır bilezikleri de telle

yapılıyor ama onlara telkâri denmiyor.

Telkâri tekniğinin

işlendiği ürünlerde

göze çarpan incelik,

insanı tarihin

karanlıklarından

günümüze bir sanat

yolculuğuna çıkarıyor.

Telkâri yapabilmek, hele bu işinustası olabilmekhiç kolaydeğil. Yak-

laşık 50 yıldır telkâri sanatıyla uğraşan Adnan Sağlamoğlu ile telkâri

sanatı hakkında kısa bir söyleşi yaptık.

Telkâri yapmaya nasıl başladınız, kaç yıldır bu işi yapıyorsunuz?

1970 yılında, Mardin’de ilkokul 3. sınıftayken babam ilerde aileme

katkısı olabileceğini düşündü ve beni telkâri ustalarının yanına ver-

di. Tamolarak her tür telkâri işini yapabilmem3 yılımı aldı. 48 yıldır

bumesleğin içindeyim.

Elle yapılan bir sanatın telkâri olabilmesi için ne gibi özellikler

gerekiyor?

Sadece ve sadece ince - 20 mikron ve aşağısı- tellerin birbirlerine sa-

rılarakArapça “meftul” dediğimiz iki telinçelik silindirde ezilmesiyle

iç dolguyu kapsayanlar, telkâri sınıfına giriyor. Pürdikkat işleme du-

rumunda aceleye gelmemesi ve verimli olabilmesi için 15-20 dakika

mola verilmelidir. Teli sarma da dikkat gerektirir. Eksik sarılma söz

konusu olunca iç dolguda parça sırıtır, telkârinin özensiz yapıldığı-

nı gösterir. Çalışma esnasında da gelişigüzel dolgu yapılmamalıdır.

Gençlerin bu sanata bakış açısı nasıl?

Telkâri sanatı günümüzde can çekişiyor diyebilirim. Bölgemizde bu-

lunan telkâri ustalarının sayısı şu an iki elin parmaklarını geçmez.

Bireyler telkâri sanatında maalesef umduklarını bulamadılar, bu-

lamayacaklar. Bunun nedeni; onca zaman göz nuru döktükleri bu

mesleğin karşılığını alamamak. Bu aşamada telkâri sanatı kendi ha-

line bırakılmıştır.

Telkâri sizin hayatınızda neleri değiştirdi?

Sabırlı olmayı telkâri sanatındanöğrendim. Dinlemede, yaratıcılıkta,

görmede pürdikkat olmayı ona borçluyum.

Bu sanat teknolojiden ne kadar faydalanabiliyor?

Tamamen el becerisi ve göz nuruyla yapılmış olmasından dolayı tek-

nolojiden kısmen faydalanıyor, o da sadece tasarım aşamasında.

ADNANSAĞLAMOĞLU: “SABIRLIOLMAYI

TELKÂRİ SANATINDAN ÖĞRENDİM.”