

tbm.org.tr adresinden
bağımlılıklar hakkında
bilgiye ulaşabilirsiniz.
dosya
AİLE VE OKUL
YÖNETİMİYLE BİRLİKTE
KAPSAMLI MÜCADELE
En büyük soru ise çocuklarımız
için neler yapabileceğimiz
ve onları emanet ettiğimiz
okullardan beklentilerimiz. Ev
ortamından daha fazla vakit
geçirdikleri okullarda, yönetimin
akran baskısı ve baskı gören
çocuklar üzerinde alması
gereken çok fazla sorumluluk
var. Ama elbette bu sorumluluk
sadece okul yönetiminde değil,
bu süreç evden başlayıp okulda
bitiyor. İyi bir sorumluluk
bilinciyle yetişen çocuklar bu
bilinci okulda da sürdürerek
akran baskısıyla daha kolay
mücadele edebilir. Ailenin
ise çocukları ile bebeklikten
itibaren sağlıklı iletişimi, güvenli
Bunun yanında özellikle
ergenlik dönemi
ihtiyaçlarından olan “akranları
tarafından kabul edilme-
fark edilme-gruba dahil
olma-popüler olma” gibi
süreçlerin sağlıklı şekilde
ilerlemesi için okul yönetimi
ve öğretmenler de ergenlerin
kulüp aktivitelerine, sportif
faaliyetlere, müzik-sanat
uğraşlarına olanak sağlamalı,
destek vermeli ve akademik
başarıların yanı sıra bu
başarıları da tüm öğrenciler
önünde duyurarak, sertifika,
kupa vb. ile ödüllendirmenin
önemini vurguluyor. Bu
önlemler ergenin arkadaşları
tarafından fark edilme ve
değer görmeyi sağlıklı yollarla
sağlayabileceğini anlamasına
yardımcı olacaktır.
Burada ailenin ve okul
yönetiminin dikkat etmesi
gereken en önemli nokta ise
baskı gören çocuğun sosyal
çevresini değiştirmektir.
Unutulmamalıdır ki sosyal
çevre değişikliği tek başına
yeterli olmayabilir, ergen
kendini ifade edebilme, stresle
mücadele, kendini tanıma ve
“hayır deme” becerisine sahip
olmadığı takdirde benzer
arkadaş çevreleri kurmaya
devam edecektir. Ayrıca kuşak
çatışması nedeniyle aileden çok
arkadaşa yakın olması, sosyal
çevrenin değiştirilmesiyle
ters etki yaratabilir. Ergen
kendini arkadaş grubuna
daha çok bağlayarak aileden
uzaklaşabilir.
bağlanma ve güçlü aile ilişkileri
kurması çok önemli. Çocuğa
neye ihtiyaç duyduğunu,
ne hissettiğini açıkça ifade
edebileceği bir aile ortamı
oluşturmak gerekir. Ebeveynin
çocuğunu gözlemlemesi,
arkadaşları ve arkadaşlarının
ailesini tanıması, aile içi
kuralların açık olması çocukları
zararlı alışkanlıklardan uzak
tutma ve akran baskısıyla
mücadele etmede önem
taşımaktadır.
Okulların ise “Bağımlılıkla
mücadelede koruyucu/ önleyici
müdahale ve programlar
kullanmalarının” önemini
vurgulayan Alçekiç Yaman,
okullarda çok kapsamlı önlemler
alınması gerektiğini şu sözlerle
aktarıyor: “Öncelikli olarak okul
yönetimi ve rehberlik servisleri
işbirliği içinde öğrencileri
tanımaya yönelik uygulamalara
ağırlık vermesi, öğrencilerin
özel durumlarıyla (okuldaki
klikler, zorbalar, ailevi etmenler,
sosyoekonomik değişiklikler,
kayıp-yas süreçleri vb.) ilgili
öğretmenlerin bilgilendirilmesi,
aile ile işbirliği ve sürece
katılımı önem taşımaktadır.
Okuldaki tüm personelin ve
servis taşıtlarındaki personelin
bağımlılık yapıcı maddeler
ile ilgili bilgilendirilmesi ve
gerek nöbet saatlerinde gerekse
okul giriş çıkışlarında gözlem
yaparak durumlarında değişiklik
gördükleri öğrencilerle ilgili
mutlaka rehberlik servisi ve
yönetim ile iletişime geçmeleri
gerekmektedir.”
Okuldaki tüm personelin ve servis
taşıtlarındaki personelin bağımlılık yapıcı
maddeler ile ilgili bilgilendirilmesi ve nöbet
saatlerinde, okul giriş çıkışlarında gözlem
yaparak durumlarında değişiklik gördükleri öğrencilerle
ilgili mutlaka rehberlik servisi ve yönetim ile iletişime
geçmeleri gerekmektedir.
Yeşilay
20
AKRAN BASKISINA AİLE KALKANI