Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 84 Next Page
Page Background

ediyor ve sonrasında takip etme

gereksinimi duymuyor. Okullar

da aileleri genelde çocukları

şikâyet etmek için çağırıyor.

Bunun sonucunda aileler de

okuldan uzaklaşıyor.”

CEZA YERİNE ÖDÜL

Çocuk ya da gencin, uyuşturucu

veya sigara kullandığının

anlaşılması üzerine aile ya da

okul yönetiminin cezaya nasıl

yaklaşması gerektiği hakkında

bilgi veren Prof. Dr. Kültegin

Ögel şunları söylüyor: “Bu tür

durumlarda cezadan ziyade

bir yaptırım süreci önemli.

Örneğin, sigara kullanan çocuğa

cezadan önce başka ödevler

verilmeli, bunları yapmazsa ceza

verilmeli. Ancak okul disiplin

yönetmeliğimiz bunlara izin

vermiyor. Ama evde anne-

babalar bunları uygulayabilir.

Genelde ceza yerine ödülü tercih

etmek lazım. Örneğin, ‘Sigara

içersen harçlığını keserim.’

yerine, ‘Sigara içmediğin ve bu

kötü alışkanlığı bıraktığın için

harçlığını artırdım.’ gibi yaklaşım

daha etkili.”

GEREKİRSE OKUL

DEĞİŞTİRİLMELİ

Bu tür durumlarda bazen

çocukların okuldan

soğuyabileceğine dikkat çeken

Prof. Dr. Ögel, “Bu durumun

iki önemli nedeni var; biri okul

ortamı. Çocuk veya genç bu

nedenden dolayı okulundan

soğursa okulun değiştirilmesi

iyi bir çözüm olabilir. Bir diğer

neden ise akademik başarısızlık.

Bu nedenle akademik başarının

artması için hem ebeveynler

hem okul mutlaka özel önlemler

almalı.” diyor.

YEŞİLAY OKULLARLA

İŞBİRLİĞİ YAPIYOR

Okullarda sigara ve uyuşturucu

madde kullanımı ve bağımlılığını

engellemek için pek çok

çalışma yürütüldüğünün altını

çizen Prof. Dr. Ögel sözlerini

şöyle tamamlıyor: “Yeşilay

tarafından Okulda Bağımlılığa

Müdahale Programı (OBM)

gerçekleştirildi ve uygulamaya

konuldu. Milli Eğitim Bakanlığı

tarafından desteklenen

projede rehber öğretmenler

okullarda sigara, alkol ve

madde kullanımına yönelik kısa

müdahale konusunda eğitildi.

Kısa müdahale; erken tanı,

doğru değerlendirme, etkin

müdahale ve yakın izlemeyi

içeriyor. 2019’un Şubat ve Mart

aylarında eğitim tamamlandı ve

uygulanmaya başlandı. Binden

fazla öğrenciye müdahale edildi.

Bu yıl program genişletilerek

uygulanacak. Bu, Türkiye’nin

ihtiyacı olan bir programdı.

Bu nedenle büyük bir eksikliği

kapatacağına inanıyorum.”

Genelde ceza yerine ödülü tercih etmek

lazım. Örneğin, ‘Sigara içersen harçlığını

keserim.’ yerine, ‘Sigara içmediğin ve bu

kötü alışkanlığı bıraktığın için harçlığını

artırdım.’ gibi yaklaşım daha etkili.

“Türkiye’de ailelerin

okulla bağı maalesef

zayıf. Aileler genellikle

çocuklarını okula teslim

ediyor ve sonrasında takip

etme gereksinimi

duymuyor. Okullar da

aileleri genelde çocukları

şikâyet etmek için

çağırıyor. Bunun

sonucunda aileler de

okuldan uzaklaşıyor.”

Prof. Dr. Kültegin Ögel, 1964 Ankara

doğumludur. İlk ve orta öğretimini TED

Ankara Koleji’nde, üniversite eğitimini ise

Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde yaptı. 1992

yılında Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları

Hastanesinde psikiyatri uzmanı oldu. İki yıl

Sağmalcılar Cezaevi’nde psikiyatrist olarak

çalıştıktan sonra, 1995’ten itibaren Bakırköy

Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi AMATEM

Kliniği'nde çalışmaya başladı. 2000’de ergen

madde bağımlılarının tedavi edildiği ÇEMATEM Kliniğinin

sorumluluğuna atandı. Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği’nin

kurucusudur. Avrupa Birliği, WHO ve UNICEF'in yürüttüğü birçok

projede ekip liderliği yapmış olan Prof. Dr. Kültegin Ögel, halen

İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde öğretimüyesi olup,Moodist Hastanesi

Bağımlılık Tedavi Merkezi’nin direktörüdür.

PROF. DR. KÜLTEGİNÖGELKİMDİR?

EYLÜL 2019 17