

dosya
verilmesinin önemine dikkat
çekildi. 2005 yılında Marmara
Üniversitesi İletişim Fakültesi
tarafından Türkiye’de ilk kez
düzenlenen ‘Uluslararası Medya
Okuryazarlığı Konferansı’nda
RTÜK, medya okuryazarlığının
neden gerekli olduğuna
ilişkin resmi bir bildiri sundu.
2004–2006 yılları arasında
çeşitli ülkelerdeki programlar ve
çalışmaların neticeleri araştırılıp,
incelendi.
MEDYA OKURYAZARLIĞI
DERSİ 2007 YILINDA
TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİM
OKULLARININ 6. 7.
VE 8. SINIFLARINDA
SEÇMELİ DERS OLARAK
OKUTULMAYA BAŞLADI
2006 yılında RTÜK tarafından
gerçekleştirilen ‘İlköğretim
çağındaki çocukların televizyon
izleme alışkanlıkları kamuoyu
araştırması’, öğrencilerin günde
üç saate yakın televizyon
izlediklerini gösterdi. Aynı
araştırma, öğrencilerin internet
kullanma ve radyo dinleme
alışkanlıkları hakkında da
önemli bulgular ortaya koydu
ve medya okuryazarlığı dersinin
ne kadar gerekli olduğu açıkça
görüldü. Yapılan ön hazırlık
çalışmaları sonucunda, medya
okuryazarlığı konusundaki
çalışmaları yürütmek üzere
bir komisyon oluşturuldu ve
komisyon çalışmalarında,
özellikle ABD ve Avrupa’daki
örnekler incelenip, konuya
ilişkin yurt içi ve yurt dışı
kaynaklı makaleler ve
diğer çalışmalar detaylı bir
biçimde değerlendirildi.
Bu noktada RTÜK ile Milli
Eğitim Bakanlığı Talim ve
Terbiye Kurulu Başkanlığı,
ortak bir irade göstererek,
orta öğretim kurumlarına
medya okuryazarlığı dersi
konulmasına dair işbirliği
protokolünü imzaladılar.
Böylelikle etkinlik merkezli,
bilgi ve beceriyi dengeleyen,
öğrencinin kendi yaşantısını ve
bireysel farklılıklarını dikkate
alan, çevresiyle etkileşimine
olanak sağlayan yeni bir
anlayış yaşama geçirilmeye
çalışılmış oldu. İlköğretim
seçmeli medya okuryazarlığı
dersi öğretim programı, 31
Ağustos 2006 tarihinde MEB
Talim ve Terbiye Kurulu’nda
görüşülerek kabul edildi. Bu
doğrultuda, 2006-2007 öğretim
yılında Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından belirlenen beş pilot
ilde medya okuryazarlığı dersi
okutulmaya başlandı. 2007-
2008 eğitim-öğretim yılından
itibaren de ülke genelinde
ilköğretim okullarının 6. 7.
ve 8. sınıflarında seçmeli ders
olarak okutulmaya başlandı.
Bu aşamadan sonra bir
adım daha atılarak, medya
okuryazarlığının toplumun tüm
kesimlerini içerecek şekilde
yaygınlaştırılması amacıyla,
RTÜK tarafından Aile ve
Sosyal Politikalar Bakanlığı
ile Milli Eğitim Bakanlığı’nın
katkılarıyla Ankara’da “Medya
Okuryazarlığı Çalıştayı”
düzenlendi. 30 Haziran – 01
Temmuz 2012 tarihlerinde,
“Medya Okuryazarlığı Dersi
Çalışma Grubu” ve “Yaşam
Boyu Medya Okuryazarlığı
Çalışma Grubu” olmak
üzere iki grup halinde
gerçekleştirilen çalıştayda,
medya okuryazarlığı dersinin,
uygulama ağırlıklı olarak
planlanıp yürütülmesini, yaşam
boyu öğrenme kapsamında
medya okuryazarlığı
eğitiminin, öğrenci öğretmen
aile üçgeninde ele alınması,
konuyla ilgili kamu kuruluşları,
STK’lar, medya kuruluşları,
Teknolojnin geldiği nokta, iletişim
kanallarının çeşitliliği ve yaygın
kullanımı dikkate alındığında, özellikle
çocuklar, kendilerine sunulan yoğun bilgi
bombardımanını süzmeden, olduğu gibi aldıkları için devlet
kurumlarının getirdiği uygulamalar büyük önem taşıyor.
Yeşilay
18
MEDYAYI NASIL OKUYORUZ?