

2006 yılında RTÜK
tarafından
gerçekleştirilen
‘İlköğretim çağındaki
çocukların televizyon
izleme alışkanlıkları
kamuoyu araştırması’,
öğrencilerin günde üç
saate yakın televizyon
izlediklerini gösterdi.
Aynı araştırma,
öğrencilerin internet
kullanma ve radyo
dinleme alışkanlıkları
hakkında da önemli
bulgular ortaya koydu
ve medya okuryazarlığı
dersinin ne kadar
gerekli olduğu açıkça
görüldü.
sendikalar gibi paydaşların ve
öğretmenlerin, katılımcı bir
anlayışla sürece dahil edilmesi
öngörüldü.
HEDEF FARKINDALIĞI
YÜKSEK, FARKLILIKLARA,
ETİK DEĞERLERE SAYGILI,
BİLİNÇLİ BİR NESİL
YETİŞTİRMEK
Medya Okuryazarlığı
dersiyle medya iletilerine
ilişkin farkındalık düzeyi
yüksek, medyadaki olay,
olgu ve içeriklere eleştirel
yaklaşabilen, sorumlu ve
etik davranan bireylerin
yetiştirilmesi amaçlanıyor.
Medya okuryazarlığı dersi
sayesinde öğrenciler, özel
yaşamın mahremiyetine saygı
duymayı, estetik duyarlılığı,
dürüstlüğü, sorumluluğu,
farklılıklara saygı duymayı,
kültürel mirası yaşatmayı,
bireyler arası iletişimi, aile
içi iletişime önem vermeyi,
bilinçli tüketimi, bilimselliği
ve paylaşmayı da öğreniyor.
Medya okuryazarlığının önemi
şüphesiz ki daha fazla kontrol
sağlamasından kaynaklanıyor.
Çocuklar başta olmak üzere
toplumun diğer kesimleri medya
okuryazarlığı konusunda ne
kadar bilgiye sahip olurlarsa
gerçek dünya ile medya
tarafından inşa edilen dünya
arasındaki sınırı o denli kolay
fark edebilir ve medyadan bilgi
alırlarken zararlı etkilerinden
kendilerini koruyabilirler.
Teknolojnin geldiği nokta,
iletişim kanallarının çeşitliliği
ve yaygın kullanımı dikkate
alındığında, özellikle çocuklar,
kendilerine sunulan yoğun bilgi
bombardımanını süzmeden,
olduğu gibi aldıkları için
devlet kurumlarının getirdiği
uygulamalar büyük önem taşıyor.
Bu uygulamaların özellikle
de eğitim sisteminin içine
dahil edilip, erken dönemde
çocukların bilinçlenmesine
katkıda bulunması çok önemli.
kendini geliştirme aracı olarak
medyayı, özellikle televizyon
ve sosyal medyayı kullandığı
bilinen bir gerçektir. Bu nedenle,
akademik çevreler medya
okuryazarlığı dersinin diğer
ülkelerdeki gibi zorunlu olması,
daha erken yaşta bu dersin
alınması ve medya okuryazarlığı
dersine iletişim fakültesi
mezunlarının girmesi gerektiği
yönünde görüş bildiriyorlar ve
bu konuda da önemli kararlar
alınabileceği, olumlu gelişmeler
yaşanabileceğinden umutlular.
AKADEMİK ÇEVRELERE
GÖRE MEDYA
OKURYAZARLIĞI DERSİ
ZORUNLU OLMALI
Türkiye bu konuda Kanada,
ABD, İngiltere, Avustralya gibi
ülkelere göre fazla, Avrupa
ülkelerine göre ise daha az
geriden gitse de, aldığı kararlar
ve önlemlerle önemli bir yol aldı
ve daha da alacaktır. Ülkemizin
kültürel, sosyal ve ekonomik
koşulları dikkate alındığında,
büyük bir çoğunluğunun boş
zamanlarını değerlendirme ve
Başlangıçta sivil toplum hareketi olarak
doğan, medya okuryazarlığı konusu daha
sonra hükümetler tarafından da benimsendi.
Bugün ABD, Kanada, İngiltere, Almanya,
İtalya, Hollanda, İskoçya, İspanya, İsveç, Fransa, Danimarka,
Finlandiya, Avusturya ve Avustralya gibi ülkelerde hükümetlerin
de desteğiyle ilkokul düzeyindeki okullarda medya okuryazarlığı
dersleri okutuluyor.
HAZİRAN 2018 19