Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 84 Next Page
Page Background

oluyor. Bu nedenle ketojenik

diyetin faydası olmuyor. Bazı

nöbet problemleri bu ketojenik

diyete bağlı olabilir ama bu çok

az bir oran. Bunun hemen büyük

toplumlarda uygulanması çok

büyük bir yanlış.

Şu anda Türkiye’de herkes

ketojenik diyet yaparsa sağlıklı

olacağını, mutlu yaşayacağını,

otizmin, dikkat eksikliği

ve hiperaktivitenin tedavi

edileceğini, çocuklarının

düzeleceğini düşünüyor. Bunun

bilimsel bir dayanağı da yok.

Burada insanlar ne yapmalı?

Aileler otizmde veya genel

çocukluk çağı bozukluklarında

nasıl bir yol izlemeli?

Otizmde en önemli konu erken

tanı. Erken tanı konusunda

bilgili olan aileler durumu

çok iyi anlıyor. Çocuğun

konuşmasında, çocuğun kendine

bakmasında durumu fark

edebiliyor. Fakat çok çocuğu

olan veya bilgili olmayan aileler

bu konuda pediatristten yardım

almaya çalışıyor. O da diyor

ki, “Merak etmeyin üç yaşına

kadar konuşur.” Oysa çocuk

hiç konuşmuyor. Çocuğun

tek kelime de olsa etmesi, göz

kontağı kurması gerekiyor.

Otizmde en önemli şey erken

tanı. Erken tanı olduktan sonra

erken müdahalede çok başarılı

sonuçlar alınıyor.

Bunlar hep eğitim bazlı mı?

Ben Türkiye’ye 1999

depreminden sonra Harvard’da

halk sağlığı doktoramı yapıp

geldim. Üstüne basa basa

söylediğim bir şey vardı: Erken

müdahale. Türkiye’de o zamanlar

hatırlarsınız okula başlama yaşı

sekiz yaşına kadar uzatılmış ve

daha da uzatılmaya çalışılmıştı.

Zorunlu eğitim sekiz yıla

çıkmıştı. Bu çok önemli bir

gelişmeydi. Fakat ben buna karşı

çıkmıştım. Erken eğitimi üç

yaşından başlatmak veya birçok

çocuk için o fırsatı vermek çok

Oraya gidebilmesi için

çocuğun tuvalet eğitimi almış

olması gerekiyor. Fransa’da

çok erken yaşta çocuklar

tuvalet eğitimi almaya

başlıyor. Çünkü çocuklarının

bu okula gitmelerini istiyorlar.

Eğer çocuklarda başka

problemler varsa başka yerlere

sevk ediyorlar. Norveç’te bir

yaşında başlıyorlar. Biz bunu

depremden sonra UNICEF’te

görmüştük.

önemli. Çünkü özel olarak siz

bu kreşlere gidebiliyorsunuz.

Fakat ücretleri oldukça yüksek.

Üç yaşından sonra çocukların

gidebileceği ücretsiz kreşlerin

olması çok önemli.

Yurt dışında bu konuda başarılı

olan ülkeler var mı?

Fransa’da çocuklar iki yaşında

başlıyorlar kreşlere. École

Maternelle (Ana Okulu),

Fransa’nın en başarılı sistemidir.

Prof. Dr. Kerim Münir, Boston Çocuk

Hastanesi Gelişimsel Tıp Anabilim

Dalı’ndaki Gelişimsel Yetersizlikte

Mükemmellik Üniversite Merkezi

(UCEDD)’nin psikiyatri direktörü ve

Boston ABD'deki Harvard Tıp Okulu’nun

Oliver Wendell Holmes Global Sağlık

Topluluğu’nun üyesidir.

LIFESPAN Küresel Akıl Sağlığı ve

Gelişimsel Bozukluklar bünyesindeki

Fogarty Uluslararası Merkezi Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar

(NCD)’ın Baş Araştırmacısıdır ve Ulusal Sağlık Enstitüleri

tarafından finanse edilen Fogarty Uluslararası Merkezi

Araştırma Biyoetik girişimlerini, doktora sonrası/doktora

kursiyerleri için gelişimsel tıp, küresel zihin sağlığı, halk sağlığı

ve biyoetik ile kesişme noktalarında disiplinlerarası araştırma

ve eğitim için teşvik etmektedir. Çeşitli ulusal ve uluslararası

ödüllerin sahibidir.

PROF. DR. KERİMMÜNİRKİMDİR?

“Erken eğitimi üç

yaşından başlatmak veya

birçok çocuk için o fırsatı

vermek çok önemli.

Çünkü özel olarak siz bu

kreşlere gidebiliyorsunuz.

Fakat ücretleri oldukça

yüksek. Üç yaşından

sonra çocukların

gidebileceği ücretsiz

kreşlerin olması çok

önemli.”

HAZİRAN 2019 29