

5 YAŞINDA İNSAN RESMİ
ÇİZEBİLİR
5 yaşına gelen çocuk, istenildiğinde
belirli sayıda nesneyi eline alır,
üçgeni kopya eder, bir resimde
gördüğü en az 4 resmi isimlendirir.
Etkinliklere bağlı olarak günün
zamanını söyler. 3 kez dinlediği bir
öyküyü ana hatları ile anlatabilir.
İnsan resmi çizer. 1’den 20’ye kadar
sayar. Kız, erkek, kardeş, anneanne,
babaanne, dede kelimelerini
kullanır. Kendiliğinden özür diler.
8-9 akranı olan bir grupta oyun
oynar. Toplum içerisinde sosyal
kabul gören davranışlar sergiler.
Başkalarına ait eşyaları kullanmak
için izin ister. Anne-babalar, sofra
kurarken çocuğunuzdan 2 peçete,
3 çatal, 4 tabak vb vermesini
isteyerek size yardım etmesini
teşvik edin. Birlikte resimli
kitap okuyun. Kitabı okuduktan
sonra hikaye hakkında konuşun
ve hikayede gördüğü 4 şeyi
isimlendirmesini isteyin. Günün
farklı zamanlarında yaptığınız
rutinleri gerçekleştirirken, zaman
dilimini belirtin ve akşamları o
gün hakkında sohbet ederken o
zaman diliminde neler yaptığını
sorun. Evde herkes birbirine saygılı
davranmalı, örnek olmalıdır. Okul
ortamı haricinde de arkadaşları ile
zaman geçirebileceği programlar
oluşturun. Bu süre zarfında
kontrolde olun ama ilişkilerine
müdahale etmeyin.
6 YAŞINDA YETİŞKİN
ROLLERİNİ TAKLİT EDER
Zaman öyle hızlı akıp gidiyor
ki; bir bakmışsınız çocuğunuz
6 yaşına gelmiş. 6 yaşında
bir çocuk sağını, solunu bilir.
Adını yazar. Beş sesi (harfi)
isimlendirir. Nesneleri genişlik ve
uzunluklarına göre sınıflandırır.
Basit bir labirenti tamamlar.
Haftanın günlerini sıra ile söyler.
Doğum gününü gün ve ayı ile
söyler. Kızgınlık, mutluluk gibi
duygularını ifade eder. Yetişkin
rollerini taklit eder. Arkadaşlarını
seçer. Yardıma ihtiyacı olan
arkadaşına destek olur. Anne-
babalar, çocuğunuzun gün
sıralamasına alışabilmesi için
odasının duvarında günlerin
yazılı olduğu bir alan oluşturun.
Aileniz için doğum günü kitabı
yapın. Ara sıra bu kitabı açıp
kendisinin ve diğerlerinin
doğum günlerinin ne zaman
olduğunu hatırlaması ve ne kadar
kaldığını görmesi için onu teşvik
edin. Bir kişinin bir nesneyi
tanımladığı ve diğerinin de
anlatılanın ne olduğunu bulmaya
çalıştığı oyunlar oynayın.
Örneğin; “Ben yumuşak ve sarı,
kare bir şey düşünüyorum”
(yastık) diyebilirsiniz. Oyunun
anlaşıldığını hissettiğinizde
oyunu zorlaştırın. Onu da aynı
şekilde size nesneyi buldurmaya
çalışması için teşvik edin. ‘Sor
bakalım’ oyunu oynayın. Bu
oyunda, biri aklından bir nesne
geçirir ve diğerleri de o nesneyi
bulabilmek için sorular sorarlar.
Önce siz başlayın ki oyunun
anlaşılması kolay olsun.
KALEM, KAĞIT
ETKİNLİKLERİ İÇİN TEŞVİK
EDİN
Çocuğunuz 4 yaşına geldiğinde;
bütünü oluşturmak için bir şeklin
iki parçasını birleştirir. Kız ve
erkeği bilir. Uzun kısa, hafif ağır
nesneleri gösterir. 10’a kadar
sayar. 6 parçalı yapbozu tamamlar.
Temel renk ve şekilleri tanır
ve isimlendirir. Akranlarını da
gözlemleyerek, oyunun kurallarına
uyar. Hatırlatılmadan da
yetişkinleri selamlar. Arkadaşından
oyuncağını almak için izin ister.
Sırasını bekler. Anne-babalar;
evde, sokakta oyun oynarken
etrafınızda, doğada gördüğünüz
renkler ve şekiller hakkında sohbet
edin. Kalem, kağıt etkinlikleri
için teşvik edin. Beraber resim,
boyama yaparken siz kare ve
daire çizerek aynısını çizmesini
isteyin. Çocuğunuzun aynı yaştaki
akranları ile oynayabileceği
ortamlar yaratın. Herhangi özel bir
durum yoksa ve hâlâ başlamadıysa
bu yaşta mutlaka okul öncesi
kuruma başlatın. Günlük
yaşantınızda ona ait bir şeyi alırken
mutlaka kendisinden izin isteyin.
6 yaşında bir çocuk
sağını, solunu bilir.
Adını yazar. Beş sesi
(harfi) isimlendirir.
Nesneleri genişlik ve
uzunluklarına göre
sınıflandırır. Basit bir
labirenti tamamlar.
Haftanın günlerini sıra
ile söyler.
MART 2018 19