

Gençlerin yaşam becerileri edinerek
maddeyi deneyimlemeye karşı daha
fazla dirençli olmalarını sağlamak bu
projenin sunmakta olduğu bir başka
çözüm yoludur.” diyor. Yeşilay Yaşam
Becerileri Eğitimi Programı’nın dört
temel amacı bulunduğunu belirten
Gazioğlu, bunları madde kullanımını
önlemek, maddeyi deneyimlemeyi
geciktirmek, risk faktörlerini
azaltmak ve koruyucu faktörleri
arttırmak olarak sıralıyor.
“Ergenlik döneminde ihtiyaç
duyulan yaşam becerileriyle
birlikte madde kullanımını
önlemede ihtiyaç duyulan yaşam
becerileri dikkate alındı”
Programda, bireyin özellikle
ergenlik döneminde ihtiyaç
duyduğu yaşam becerileriyle
birlikte madde kullanımını
önlemede ihtiyaç duyulan yaşam
becerilerinin dikkate alındığını
vurgulayan Doç. Dr. Esra İşmen
Gazioğlu, “Dolayısıyla bu
programda öğrencilerin olumsuz
duygularla baş edebilmeleri, akran
ilişkilerini düzenleyebilmeleri
ve öz farkındalığa ve sağlıklı bir
beden imajına sahip olmaları
hedefleniyor.” diyor. Bu üç temel
hedef doğrultusunda, gençlerin
çevreleri ile pozitif duygular
deneyimledikleri ilişkiler
kurmaları amaçlanıyor. Gazioğlu,
ayrıca gençlerin kendilerine
yönelik olumlu bir algıya sahip
olmaları ve kendi biricikliklerine
değer vermeyi öğrenmeleri
amaçlarına da dikkat çekiyor ve
ekliyor: “Bunların yanı sıra kendi
duyguları ile ilgili farkındalığa
sahip olmaları ve duygularını
ifade edebilmeleri, karar verme ve
problem çözme becerilerine sahip
olmaları bekleniyor.”
“Program, tüm çocukların
faydalanabileceği şekilde
tasarlandı”
Yeşilay Yaşam Becerileri Eğitimi
Programı’nın hedef kitlesini
Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
kurumlarda eğitim görmekte olan
maddeyi deneyimlememiş ya
da deneyimlemiş ancak bağımlı
olmayan 7. sınıf öğrencileri
oluşturuyor. Programın dikkat
çekici bir özelliği de herkese
yönelik bir program olması
yani programın uygulanacağı
öğrencilerin risk altında olmaları
ya da herhangi bir problemi
deneyimlemeleri gibi bir koşulun
olmaması. Gazioğlu, programın,
hedeflenen yaş grubundaki tüm
çocukların benzer problemlerle
baş etmeye çalıştığı ve madde
kullanımı ile ilgili benzer bir
çevresel donanıma sahip olduğu
düşünülerek tüm çocukların
faydalanabileceği şekilde
tasarlandığını belirtiyor.
Akran ilişkilerini düzenleme ve
“hayır” diyebilmek
Programın üç ana öğrenme
alanından oluştuğunu belirten
Doç. Dr. Gazioğlu, “Bunlar
olumsuz duygularla baş etme,
akran ilişkilerini düzenleme ve
öz farkındalığa ve sağlıklı bir
beden imajına sahip olma olarak
sıralanıyor.” diyor. Olumsuz
duygularla baş etme alanında
gençlere, yaşam sorunları ve
riskleri ile baş edebilme ve
problem çözme yetkinliğini
geliştirme becerilerinin
kazandırılması planlanıyor.
Akran ilişkilerini düzenleme
alanında ise gencin kendine
uygun olmayan ve zarar verici
tekliflere “Hayır” diyebilmesi,
etkili iletişim kurması, güvenli
arkadaşlar edinmesi, sosyal
çevrenin isteklerini kendi
“Buyaklaşımda
öğretmenbilgiyi
direktaktaran
değilrehberlik
edenyani
yönlendirendir;
öğrencininkendi
deneyimleri
yoluylakeşfetme
sürecini
kolaylaştıran
kişidir.”
Yeşilay Yaşam Becerileri
Eğitimi Programı’nın
hedef kitlesini Milli
Eğitim Bakanlığı’na
bağlı kurumlarda eğitim görmekte
olan maddeyi deneyimlememiş ya da
deneyimlemiş ancak bağımlı olmayan
7. sınıf öğrencileri oluşturuyor.
MART 2018 21