Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 84 Next Page
Page Background

becerileri de etkilenir. Örneğin;

zekâsı normalden geri olan bir

bireyin, bu geriliği oranında

problem çözme becerisi,

duygu ve dürtülerini kontrol

edebilmesi azalır. Empati

becerisi ve sosyal becerisi

doğuştan yetersiz olan biri,

kişisel ilişkilerini düzenlemede

güçlük yaşar. Bir ruhsal bozukluk

olan dikkat eksikliği veya

hiperaktivite bozukluğu olan

kişilerin, yürütücü işlevleri de

etkilenir ve dikkat becerileri

zayıflar. Hareketli ve dürtüsel

olabilirler. Bu nedenle de

yaşam becerilerinde zorlanırlar.

Davranış bozukluğu olan kişiler

ilişkilerini kontrol etmede,

toplumsal kurallara uymada,

kendilerinin ve başkalarının

güvenliğini sağlamada güçlük

yaşar. Dürtü kontrol sorunu olan

kişiler ise sabır göstermede, öfke

kontrolü sağlamada zorlanırlar.

Peki ya çevresel faktörler?

Çevresel faktörler, daha kontrol

edilebilir ve değiştirilebilir

olanlardır. Bilimsel çalışmalar bu

faktörlerin epigenetik (çevresel

etkenlerle genlerde değişim)

değişime neden olduğunu

göstermiştir. Örneğin; beyin

fonksiyonları sosyal iletişim

açısından yetersiz olarak

dünyaya gelmiş bir çocuk,

güzel bir ortamda yetişir ve

iyi eğitim alırsa bu sorunla

baş edebilmeyi öğrenebilir. Ya

da tam tersi; sosyal iletişim

açısından sorunu olmayan bir

çocuk, erken dönem anne-

baba ilgisinden mahrum kalır,

tüm gün televizyon karşısında

bırakılırsa, iletişim sorunları

yaşayabilir. Yani, özellikle erken

yaşlarda çocuklara verilecek

sevgi ve sağlıklı iletişim fırsatı,

onların olumlu yaşam becerileri

edinmesini sağlayacaktır.

Anne-babaların çocukların

kendi kendine yetebilme

becerilerini desteklemesi çok

önemlidir. Yemek yiyebilen

çocuğu yedirmek, giyinebilen

çocuğu giydirmek, kendi

kendine uyuyabilen çocuğu

uyutmak, yaşadığı problemleri

sürekli onun yerine çözmek

ve deneyim yaşamasına fırsat

vermemek, onun büyümesine

izin vermemektir. Bu durumda

çocuk biyolojik olarak yetkin

olsa da yeterli yaşam becerileri

geliştiremez.

BİLİNÇLİ OLMAK VE

YETKİN KİŞİLERDEN GÖRÜŞ

ALMAK ŞART

Yaşam becerilerinin yeterince

edinilememesi ne gibi sonuçlar

doğurur?

Yaşam becerilerini yeterince

edinemeyen kişiler; huzursuzluk,

öfke kontrolü, kendini

sakinleştirememe, yoğun stres

ve bununla baş edememe

gibi sorunlar yaşar. Ayrıca

ilişkilerde sorun, başarısızlık,

yetersizlik duygusu, özgüven

azlığı, depresif duygulanım,

kaygı gibi yaşama ve insana dair

sıkıntılar yaşanması da kuvvetle

muhtemel.

Yaşam becerilerini olumsuz

etkileyen biyolojik faktörler

neler?

Hiperaktivite bozukluğu

(DEHB), otizm, dürtü kontrol

bozuklukları ve davranım

bozukluğu gibi durumlar,

yaşam becerilerini olumsuz

etkileyen biyolojik faktörlere

örnek olarak gösterilebilir.

Özellikle hiperaktivite

Sınırkoymak,

çocuğunve

gencingüvenlik

çemberi

içerisinde

eğitimineimkân

verenalanın

açılmasıdır.Bu;

sürekliyasak

koymak,herşeye

‘Hayır’demek

anlamınagelmez.

Doç. Dr. Şaziye

Senem Başgül

Fotoğraf: Deniz DOĞAN

MART 2018 25