

dosya
isteklerinden ayırt etmesi ve
eleştirel düşünme becerisini
geliştirmesi hedefleniyor.
Gazioğlu, öz farkındalığa ve
sağlıklı bir beden imajına sahip
olma alanında ise bedeni ile
ilgili sorumluluk içeren kararlar
alabilme, bedeninin ihtiyaçlarının
farkında olma, fiziksel, sosyal ve
psikolojik olarak sağlıklı yaşam
tercihleri yapma becerilerinin
kazandırılmasının planlandığını
sözlerine ekliyor. Programda tüm
bu amaçlar beş temel etkinlikle
sunuluyor.
Öğretmen bilgiyi direkt
aktarmıyor; rehberlik ediyor
Yeşilay Yaşam Becerileri Eğitimi
Programı’nın Türkiye’nin tüm
bölgelerinde görev yapmakta olan
öğretmenlerin uygulayabileceği
şekilde yazıldığını belirten
Gazioğlu, “Bu amaçla çeşitleme
önerileriyle farklı fiziksel imkana
ya da farklı sınıf mevcutlarına
sahip öğretmenlerin kolaylıkla
adaptasyon yapabileceği bir
şekilde öğretmenlere sunuldu.”
diyor. Öğrenci merkezli eğitim,
yaparak yaşayarak öğrenme ve
macera temelli danışmanlık
yaklaşımlarından yararlanılarak
hazırlanan YYBE Programında
“öğretmen” yerine “kolaylaştırıcı”
ifadesi kullanılıyor. Gazioğlu,
programın öğrenci merkezli
eğitim yaklaşımını benimsediğini
ve bu yaklaşımda öğrencinin
öğretim süreci içerisinde aktif
olarak yer aldığını belirtiyor
ve ekliyor: “Bu yaklaşımda
öğretmen bilgiyi direkt aktaran
değil rehberlik eden yani
yönlendirendir; öğrencinin kendi
deneyimleri yoluyla keşfetme
sürecini kolaylaştıran kişidir.”
Gazioğlu ayrıca programın
yalnızca öğrenme ortamı ile
sınırlı kalmayıp günlük hayatı
kapsayan bir etki alanına sahip
olduğunu da sözlerine ekliyor.
“Yaparak ve yaşayarak
öğrenme” ilkesi
Yeşilay Yaşam Becerileri Eğitimi
Programı’nın içerisinde yer alan
etkinliklerin, yaparak yaşayarak
öğrenme yani aktif öğrenme
yaklaşımı ile geliştirildiğini
belirten Gazioğlu, “Bu
yaklaşım, geleneksel öğretim
yaklaşımlarından farklı olarak,
öğrencilerin öğrenme durumları
ile aktif olarak entegre olmalarını
sağlar, öğrenciyi aktif katılıma
teşvik eder. Öğrenci dinamik
olarak öğrenme durumları
içerisinde yer alır. Dolayısıyla
öğrenci sınıf içerisinde pasif
olarak öğretmeni dinleyen
konumda değil bilfiil gerekli
sorumlulukları gerçekleştiren
ve bu yolla keşfeden
konumundadır.” diyor.
Öğrencilerin etkinliklerde aktif
olarak yer aldığı ders planları ya
da etkinlikler öğrenciye hazır
bilgi vermek yerine görevler ile
kendi çıkarımlarını yapmasını
sağlıyor. Programın içeriğinin
ön planda tuttuğu deneyimler
ve yaşantıları sayesinde ise
öğrenci, programın hedeflediği
amaçlara ulaşıyor. Araştırmaların
bu öğrenme yönteminin kalıcı
ve etkili olduğunu gösterdiğini
söyleyen Gazioğlu, “ YYBE
Programı’nda yaşantısal
öğrenme teknikleri kullanılarak
öğrencilerin kendi deneyimlerini
etkinlikler içerisine dahil
etmeleri de sağlandı.” diyor.
Akran ilişkilerini
düzenleme alanında,
gencin kendine uygun
olmayan ve zarar
verici tekliflere “Hayır”
diyebilmesi, etkili iletişim kurması,
güvenli arkadaşlar edinmesi, sosyal
çevrenin isteklerini kendi isteklerinden
ayırt etmesi ve eleştirel düşünme
becerisini geliştirmesi hedefleniyor.
Yeşilay
22
YAŞAM BECERİLERİ HAYAT KURTARIYOR