

kadar özel eğitim iş uygulama
merkezleri (okulları) ve orta ve
ağır düzeyde zihinsel engelli ve
otizmli öğrencilerin birlikte eğitim
gördükleri özel eğitimuygulama
merkezleri bulunmakta. Ayrıca
görme engelli ve işitme engelli
çocuklar için 8. sınıf düzeyine
kadar okullar var. Özel gereksinimli
çocukların aileleri ihtiyaç duydukları
takdirde masrafları tamamen devlet
tarafından karşılanan Özel Eğitim
ve RehabilitasyonMerkezleri’nde
de bireysel, grup ve/veya fizyoterapi
desteği alabilmekteler. Elbette
bu kurumlar okul değil, rutin ve
devamlı bir eğitim vermek yerine
destek eğitim sağlama görevleri var.
Bireyselleştirilmiş EğitimPlanı
(BEP) nedir?
Bireyselleştirilmiş EğitimPlanı
(BEP), özel gereksinimli çocuğun
tüm gelişim alanlarındaki
durumunu belirledikten sonra ona
kazandırmak istediğimiz becerilerin,
nerede, kim tarafından, hangi
yöntem ve materyallerle ve ne kadar
süreyle öğretileceğini içeren yazılı
bir belgedir. Ülkemizde, dünyada
olduğu gibi yasal ve eğitsel bir
zorunluluk olarak hazırlanması
gereken bu plan, ‘özel eğitimin kalbi’
diye de adlandırılır. Bu anlamda
bireyin kendine has gereksinimlerini
göz önüne alıp, idealinde bir takım
çalışmasıyla -okullarda idareci,
sınıf öğretmeni, rehber öğretmen,
branş öğretmenleri, destek özel
eğitimuzmanları, aile ve hatta
mümkün olan durumlarda çocuğun
kendisinin de katılımıyla oluşan
BEP komisyonu tarafından-
oluşturulan bu plan, çocuğun güncel
performansının değerlendirilmesi
ve planın oluşturulmasıyla başlar.
Çocuğun kazandığı becerilerin
yerine yenileri alınırken, elde
edilemeyen kazanımların durumu
komisyonca değerlendirilerek,
gerekli önlemler alınır. Böylece
BEP süreci dinamik ve organik
bir şekilde çocuğun eğitsel
performansını besleyerek, onun
ve dolayısıyla da ailesinin yaşam
kalitesini artırmaya devam eder.
Dünyada özel gereksinimli
bireylere sunulan özel eğitim
hizmetlerinin durumu nedir?
Dünyada özel eğitim konusundaki
uygulamalar hem benzerlikler
hemde farklılıklar göstermekte. Bu
konunun önemi üzerinde aslında
herkes hemfikir. Ancak özellikle
bireyi önceleyen toplumlarda
özel eğitimin daha fazla geliştiğini
görüyoruz. Çünkü bireyin iyiliği
ve çıkarları ön planda. Bu çok
eleştirebileceğimiz özelliğin,
böyle bir tezahürünün olması
noktasında çok düşünmeliyiz
bence. Uygulamalardan özellikle
söz etmem gerekirse, ücretsiz,
dahil edici ve kaliteli eğitime
vurgu yapan çalışmalar çokça.
Tabii dünyanın hiçbir ülkesinde
kusursuz ve nihai bir noktaya
varılmış değil. Hatta kendilerini
eleştirmekten de geri durmayan
ve bu nedenle de özel eğitimde
daha iyileştirilmiş uygulamalar
yapan ülkeler var. Benim en çok
beğendiğim bakış açısıysa dahil
edici eğitimi özel gereksinimli
bireyin kayıtsız şartsız hakkı olarak
görüp bu konuda destek veren ve
Bireyselleştirilmiş
Eğitim Planı
dinamik ve organik
bir şekilde çocuğun
eğitsel performansını
besler.
Sınırkoymak,
çocuğunve
gencingüvenlik
çemberi
içerisinde
eğitimineimkân
verenalanın
açılmasıdır.Bu;
sürekliyasak
koymak,herşeye
‘Hayır’demek
anlamınagelmez.
MART 2018 29