Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 84 Next Page
Page Background

kadar özel eğitim iş uygulama

merkezleri (okulları) ve orta ve

ağır düzeyde zihinsel engelli ve

otizmli öğrencilerin birlikte eğitim

gördükleri özel eğitimuygulama

merkezleri bulunmakta. Ayrıca

görme engelli ve işitme engelli

çocuklar için 8. sınıf düzeyine

kadar okullar var. Özel gereksinimli

çocukların aileleri ihtiyaç duydukları

takdirde masrafları tamamen devlet

tarafından karşılanan Özel Eğitim

ve RehabilitasyonMerkezleri’nde

de bireysel, grup ve/veya fizyoterapi

desteği alabilmekteler. Elbette

bu kurumlar okul değil, rutin ve

devamlı bir eğitim vermek yerine

destek eğitim sağlama görevleri var.

Bireyselleştirilmiş EğitimPlanı

(BEP) nedir?

Bireyselleştirilmiş EğitimPlanı

(BEP), özel gereksinimli çocuğun

tüm gelişim alanlarındaki

durumunu belirledikten sonra ona

kazandırmak istediğimiz becerilerin,

nerede, kim tarafından, hangi

yöntem ve materyallerle ve ne kadar

süreyle öğretileceğini içeren yazılı

bir belgedir. Ülkemizde, dünyada

olduğu gibi yasal ve eğitsel bir

zorunluluk olarak hazırlanması

gereken bu plan, ‘özel eğitimin kalbi’

diye de adlandırılır. Bu anlamda

bireyin kendine has gereksinimlerini

göz önüne alıp, idealinde bir takım

çalışmasıyla -okullarda idareci,

sınıf öğretmeni, rehber öğretmen,

branş öğretmenleri, destek özel

eğitimuzmanları, aile ve hatta

mümkün olan durumlarda çocuğun

kendisinin de katılımıyla oluşan

BEP komisyonu tarafından-

oluşturulan bu plan, çocuğun güncel

performansının değerlendirilmesi

ve planın oluşturulmasıyla başlar.

Çocuğun kazandığı becerilerin

yerine yenileri alınırken, elde

edilemeyen kazanımların durumu

komisyonca değerlendirilerek,

gerekli önlemler alınır. Böylece

BEP süreci dinamik ve organik

bir şekilde çocuğun eğitsel

performansını besleyerek, onun

ve dolayısıyla da ailesinin yaşam

kalitesini artırmaya devam eder.

Dünyada özel gereksinimli

bireylere sunulan özel eğitim

hizmetlerinin durumu nedir?

Dünyada özel eğitim konusundaki

uygulamalar hem benzerlikler

hemde farklılıklar göstermekte. Bu

konunun önemi üzerinde aslında

herkes hemfikir. Ancak özellikle

bireyi önceleyen toplumlarda

özel eğitimin daha fazla geliştiğini

görüyoruz. Çünkü bireyin iyiliği

ve çıkarları ön planda. Bu çok

eleştirebileceğimiz özelliğin,

böyle bir tezahürünün olması

noktasında çok düşünmeliyiz

bence. Uygulamalardan özellikle

söz etmem gerekirse, ücretsiz,

dahil edici ve kaliteli eğitime

vurgu yapan çalışmalar çokça.

Tabii dünyanın hiçbir ülkesinde

kusursuz ve nihai bir noktaya

varılmış değil. Hatta kendilerini

eleştirmekten de geri durmayan

ve bu nedenle de özel eğitimde

daha iyileştirilmiş uygulamalar

yapan ülkeler var. Benim en çok

beğendiğim bakış açısıysa dahil

edici eğitimi özel gereksinimli

bireyin kayıtsız şartsız hakkı olarak

görüp bu konuda destek veren ve

Bireyselleştirilmiş

Eğitim Planı

dinamik ve organik

bir şekilde çocuğun

eğitsel performansını

besler.

Sınırkoymak,

çocuğunve

gencingüvenlik

çemberi

içerisinde

eğitimineimkân

verenalanın

açılmasıdır.Bu;

sürekliyasak

koymak,herşeye

‘Hayır’demek

anlamınagelmez.

MART 2018 29