Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  35 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 84 Next Page
Page Background

bilim olarak konumlanmaya

başlamıştır. Önleme; bağımlılık

yapıcı maddelerle gençlerin

tanışmaması, madde kullanma/

deneme yaşının geciktirilmesi,

olumsuz davranışlara ve

bağımlılığa dönüşmeden

müdahale edilmesi, koruyucu

bir yaklaşımla toplum sağlığının

ve huzurunun güçlendirilmesi

ve bağımlılığın neden olduğu

potansiyel sorunların ağır

maliyetlere katlanmadan ortadan

kaldırılması olarak tanımlanabilir.

Önleme; okul, aile, iş yeri, sosyal

yaşam, medya, yerel yönetim

ve sivil toplum kuruluşları gibi

toplumun tüm dinamiklerini

kapsayan bir süreçtir. Tedavi;

rehabilitasyon ve kriminal

harcamalarla kıyaslanmayacak

ölçüde küçük bütçelerle

gerçekleştirilebilen, maliyetine

kıyasla sosyal faydası oldukça

yüksek bir çalışma alanıdır.

Türkiye’de önleme çalışmaları,

Milli Eğitim Bakanlığı ile Yeşilay

arasında 2013’te imzalanan ve

2014’te yürürlüğe giren okul

temelli “Türkiye Bağımlılıkla

Mücadele (TBM) Eğitim

Programı” ekseninde başlamıştır.

TBM Eğitim Programı’nın sağlıklı

yaşam, tütün, alkol, madde ve

teknoloji bağımlılığı alanlarında

pedagojik yaklaşımla ve yaş

grupları özelinde hazırlanmış

eğitim modülleri, 658 formatör ve

28 bin uygulayıcı rehber öğretmen

üzerinden hâlihazırda 11 milyon

öğrenci ve 2 milyon veliye

ulaşmıştır.

Milli Eğitim Bakanlığı ile

Yeşilay arasında Haziran

2017’de imzalanan protokolle

birlikte Bakanlık bünyesindeki

tüm rehber öğretmenler TBM

uygulayıcı eğitimi alacak ve

TBM’nin 20 milyon öğrenciye

ulaşması sağlanacaktır. TBM

Eğitim Programı, ulaştığı kitle

açısından dünyanın en yaygın

okul temelli önleme programı

olarak uluslararası platformda

tescillenmiş, bağımlılık alanında

çalışan pek çok yabancı kuruluş

tarafından ‘iyi uygulama örneği’

olarak gösterilmiştir.

TBM Eğitim Programı’nın

bilgilendiren ve farkındalık

oluşturan yapısı, çocuk ve

ergenlerde ‘hayır’ deme

becerilerini geliştiren ve zararlı

alışkanlıklara, bağımlılığa

dönüşmeden müdahale eden

programlarla güçlendirilmek

istenmiştir. Bu çerçevede

Yeşilay, “Okulda Bağımlılığa

Müdahale (OBM) Programı”

ve “Yaşam Becerileri Eğitim

Programı”nı hazırlamış ve

önleme alanında TBM’den

sonraki tamamlayıcı adımlar

planlamıştır. Önümüzdeki 5

yılda OBM ve Yaşam Becerileri

Eğitim programlarının yine

rehber öğretmenler üzerinden

okul temelli olarak uygulanması

beklenmektedir.

Yeşilay, TBM Eğitim Programı’nın

hazırlık sürecinde tanımlanan

kazanımlara uygun afiş, broşür,

eğitici yayın, hikâye kitabı,

etkileşimli video, animasyon,

çocuk dergisi ve sair içerik

geliştirme faaliyetleriyle

önleme programlarının etkisini

ve yaygınlığını arttırmaya

çalışmaktadır. Yine TBM

kazanımlarına uygun geliştirilen

projeler ve okullardaki Yeşilay

Kulüpleri ile çocuklarda ve

gençlerde Yeşilaycılık bilinci ve

Yeşilay gönüllülüğü, arttırılmaya

çalışılmaktadır. Önümüzdeki 5

yılda Yeşilay’ın içerik geliştirme,

Yeşilaycılık mesajlarının

görünürlüğünü ve yaygınlığını

arttırma, bağımlılıkla mücadelede

toplumsal duyarlılığı yükseltme

ve bağımlılıkla mücadeleye

toplumun farklı kesimlerinin ilgi

ve desteğini katma çalışmaları

devam edecektir. TBM’yi Milli

TBMEğitim Programı,

ulaştığı kitle açısından

dünyanın en yaygın okul

temelli önleme programı

olarak uluslararası

platformda tescillenmiş, bağımlılık alanında

çalışan pek çok yabancı kuruluş tarafından

‘iyi uygulama örneği’ olarak gösterilmiştir.

Türkiye’de

önleme

çalışmaları,Milli

EğitimBakanlığı

ileYeşilay

arasında2013’te

imzalananve

2014’teyürürlüğe

girenokul

temelli“Türkiye

Bağımlılıkla

Mücadele(TBM)

EğitimProgramı”

ekseninde

başlamıştır.

Savaş YILMAZ

Yeşilay Genel Müdürü

MART 2018 35