Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 84 Next Page
Page Background

Bu son iki anlam arasında şöyle bir farkın olduğu ortaya çıkıyor.

İkinci anlamdaki rol, şahsiyetin gruba nisbetle olan bağlantısında,

üçüncüsünde ise rolün asıl anlamının sosyal ve kültürel beklen-

tiler olduğu anlaşılmaktadır. Model kelimesi ise Ortaçağ Fran-

sızcasında ‘modulla’ olarak geçmektedir ve Vulgar Latincesinde

modullus -ki ölçmek anlamında bir kökten gelen-, meşk, kalıp,

numune, örnekkimse anlamındadır.

Psikolojide ise “bir ilişkiler durumunu ele almada kullanılan

önermelerden, verilerden ve akıl yürütmelerinden oluşan bir

yaklaşımlar silsilesi, örnek alınması, takip edilmesi gereken ideal

ve örnek insan” anlamındadır. Sosyal psikolojide çok önemli bir

yeri vardır. Psikanalitik psikolojinin temel taşlarından olan Carl

Gustav Jung da bir anlamda rol modele ‘archetype’, yani ‘örnek

teşkil eden kişi’ demiştir. Bizimkültürümüzde rol model ise güzel

örnekveyaüsve-i haseneşeklinde ifadeedilir.

Yukarıda verdiğimiz örneklerden de anlaşılacağı gibi bireyin top-

lumdayaş, cinsiyet, psikolojikvekültürel açıdanüstlendiği görev-

lererolmodeldemekmümkündür.Budurumdatoplumhayatının

düzgün çalışması ve psikolojik açıdan şahsiyetli birer fert oluna-

bilmesi ancakbugörevlerin layıkı ileyapılması ilemümkündür. Bu

görevler dikkatle incelendiğinde bir kısmının yaş ve cinsiyet gibi

doğuştan fizik ve psikofizik, bir kısmınında da sonradan toplum

tarafından yüklenilmesiyle psikososyal ve psikolojik misyonlar

olduğugörülür.

Çocukların gelişimleri sırasında örnek aldıkları yetişkinlerin, rol

model olarak görevlerini tam ve doğru yapmaları sayesinde ol-

gunveruhsağlığı yerindebirbireyolmaları beklenir. Aksi takdirde

bugününçocuklarınınyarınlarınbüyükleri olarakolgunvesıhhatli

olmalarını beklemekboşunadır.

EBEVEYNLERHANGİ ÖZELLİKLERESAHİPOLMALI?

Çocuklar için ilk rol model, okul öncesi dönemde ebeveynleridir.

Ebeveynler görev, yetki ve sorumluluklarının bilincinde olma ve

farkındalık seviyelerine göre rol model olma faaliyetlerini yapar-

lar. Bilinçli ve farkındalık seviyesi yüksek rol model olacak ebe-

veynlerin asgari kendini bilme, iradeli bir şekilde sevgiye sahip

olma, başarılı bir iletişimde bulunma, ait ve sahipoldukları kültürü

bilip, yaşayabilmevedeğişmeyen temel insanî bilgilerledonanımlı

olmagibi özellikleresahipolması beklenir.

Okulagitmeyebaşlayançocuklar için rolmodel almakademeli bir

şekilde ebeveynden öğretmene doğru yönelmeye başlar. Okul

döneminde artık çocuk için rol model öğretmen olmuştur. Ay-

rıca okul ortamı ve okuldaki arkadaşlar da bu konuda etkin birer

yönlendirici durumundadır. ’Çocuk, anne ve babanın; öğrenci ise

öğretmeninaynasıdır’ ifadesi herkesinkabul edeceği bir ölçüdür.

Tarihteki peygamberlerin, filozoflarınve liderlerindebirer rol mo-

delolduğubirgerçektir.İslamPeygamberidebu isimlerdenbiridir.

Ayrıca Doğu’da Budizmin kurucusu Buda ve Konfüçyüs’ün, Ba-

tı’daSokrat vediğerlerinin rolmodel olduklarını görürüz.

Çocukluktan ergenliğe geçiş döneminde, özellikle 7-12 yaş gru-

bu için okul ve televizyon en önemli sosyalleşme aracı olarak

görülmektedir. 13-18 yaş arasıysa gelişmekte olan birey için,

kendi kimliğini bulması ve olgunlaşması açısından önemlidir. Bu

dönemdekişininailedışındafarklırolmodellereolanilgisiartmak-

tadır. Ebeveynler vediğer yetişkinlerdenduygusal olarakbağım-

sızlaştığı budevredegenç, sempati kurduğukişi veyakahraman-

ların davranışlarını çok yoğun bir biçimde sahiplenmektedir. İşte

tam bu noktada doğru ve olumlu rol modellerin sunulması her

zamankindendahabüyükönemtaşımaktadır.

yesilay.org.tr

25

YEŞiLAY

ŞUBAT 2016

ÇOCUKLARINGELIŞIMLERI SIRASINDA

ÖRNEKALDIKLARI YETIŞKINLERIN, ROL

MODELOLARAKGÖREVLERINI TAMVE

DOĞRUYAPMALARI SAYESINDEOLGUN

VERUHSAĞLIĞI YERINDEBIRBIREY

OLMALARI BEKLENIR.