

Yeşilay
80
SOSYOLOJİK AÇIDAN
TÜTÜN BAĞIMLILIĞI
Hilal-i Ahdar
"ĠVTUPT
$ /P 4BZGB
)JMBM J
"IEBS:FĞJMBZ$FNJZFUJ OJO JML JTNJEJS "ZO [BNBOEB
ZMOEBOCVZBOBZBZ
OMBOBO:FĞJMBZ%FSHJTJ OFBEO WFSNJĞUJS
1. SÜTUN
Diğerleri gibi hemenmebzulen ve kana karış-
madığı için tesiri meşum değildir. Fakat ver-
diği keyfi bir tesemmüm alameti değil mi! İlk
alışanlarda görülen gönül bulantısı, baş dön-
mesi ve hatta kay bir zehirlenme levhasından
başka bir şey midir?
Tütün iptilası bütün küre-i arzı kaplamıştır.
Medenisi vahşisi, beyazı zencisi, sarısı kırmı-
zısı, erkeği kadını, akıllısı budalası hepsi hepsi
içiyor. Günden güne sahası genişliyor. Son za-
manlara kadar çocuklarla kadınlar bu zehir-
den uzak yaşıyorlardı. Yirminci asırda onlar
da tiryaki oldular, on beş yirmi sene evvel bir
Avrupalı kadının elinde sigara görmek işitil-
memiş şeydi. Bazı şark kadınları sigara içtik-
leri için takbih edilir ve Avrupa mahafilinde
hayretle bahsolunurdu. Şimdi her müstekreh
şey gibi bu da moda oldu. Salonlarda kadın-
ların parmakları arasında sigara düşmüyor.
Madamların hatta matmazellerin gümüş ta-
bakları, uzun ağızlıkları, benzinli çakmakları
var: Çocuklar bile kırk yıllık tiryaki gibi siga-
ralarının dumanını püfür püfür savuruyor,
saçlı sakallı adamlardan sigarasına ateş istiyor.
Moda ve taklit bu en sakil ve müstekreh ip-
tilaya zarif ve süslü kadınları da sevk etti.
Parmak arasına sigarayı alıp ağza sokup çı-
karmak, ağızdan bir yudum duman savur-
mak, işte tiryakiliği doğuran iptilanınmenşei,
psikolojisi. Tütün ne tadı, ne keyfi, ne de diğer
bir meziyeti için alışılmaz. İptidaları parmak
arasında tutup dudağa bir jestle götürmek
sonra uzaklaştırarak dumanını
2. SÜTUN
savurmak bütün zevkini teşkil eder. Bu es-
nada baş ağrısı, bulantı hisleri de müptediye
ayrıca ıstırap verir. Çoğu bu rahatsızlıklara
dayanmayı göze aldıramaz, ilk nefesten sonra
tiksinerek sarfınazar eder. Fakat birkaç daki-
ka bu arızaya katlandıktan sonra ondan bir
zevk duymaya başlar. Dudaklarının ara-
Fotoğraf alt yazısı: Sıhhiye-yi askeriyemizde
yenilikler yapan Muhterem Sıhhiye Reisi Sü-
leyman Emin Paşa
sında bir cisim, bir kokulu duman yavaş ya-
vaş varlığının lazım-ı gayr-ı müfarıkı olur.
İşsizlikte hemen ona sarılır, iş arasında elin-
den düşürmez, sigarasının son nefesini çek-
meksizin yatağa yatmaz, geceleyin uyansa bir
bardak suya değil, sigara paketine elini uzatır,
sabahleyin gözünü açınca dünyada ilk ara-
dığı şey tütündür. Onu içmedikten sonra ne
mahmurluğu, sersemliği gider ne de ciddi bir
saye muktedir olur. Her geçen gün tiryakiyi
tütüne daha merbut kılar. İtiyatların en hafi-
fini bile insan güç bırakır. Fakat tütüne karşı
olan müstekreh iptila hepsinden kuvvetlidir.
Hayatını kaybetmek derecesinde hastalanan
3. SÜTUN
birçok kimselere artık yaşayabilmek için iti-
yatların hepsinden feragati tavsiye ettiğimiz
vakit kahveyi de çayı da içkiyi de bırakabili-
rim; fakat tütünü nasıl bırakırım diye hüngür
hüngür ağladıklarını çok görmüşüzdür. Bir
tarafta mezar ko(r)kusu, diğer tarafta tütün
dumanı teneffüs etmek zevki arasında mü-
tereddit saatlerce ağladıktan sonra çarnaçar
bu yâr-ı kadimden feragata mecbur olanların
hali ne elimdir. Böyle birmecburiyet-i sıhhiye
ile tütünü bırakmış, aradan aylar geçmiş ni-
celerini bilirim ki, “Sizin nefret ettiğiniz o pis
koku yok mu dünyada yegâne aradığım, hiç-
bir çiçekte, meyvede bulamadığım bir rayi-
hadır; o hatırıma geldikçe içim titriyor, doya
doya bir sigara içsem başka bir şey istemem”
derlerdi.
Bir vakit Sultan Murat-ı rabiin idam cezası-
na, papaların aforozlarına rağmen dünyaya
yayılan bu sevimsiz iptila hıfzıssıhhanın daha
ciddi tehditlerine de kulak asmıyor, muttasıl
tevessü ediyor. Bakalım ne zamana kadar bu
manasız itiyada insanlar esir olacak. Âlimi
içiyor, cahili içiyor. Sofusu müptelası, sefihi
düşkünü… İçenler o kadar çok ki şüphesiz
içmeyenler asgaride kalıyor. İçmemek tabi
olduğu halde içenlerin hodbinliğine esir ol-
maktan kurtulamıyor.
Tütün adet etmeyenler için ne müstekreh bir
şeydir. Dünyada insana huzur verecek neresi
varsa bu pis itiyat oralarını teshir ettiği için iç-
meyenler hiçbir yerde rahat edemez. İçenler
kendi keyifleri yüzünden biçare içmeyenlerin
nelere katlandıklarını bilmezler, tahmin bile
edemezler, ihtar olunsa küstahane köpürür-
ler.
)JMBM ĉ "IEBS "SĆJWJOEFO
*
> Ƃ `>À `iÀ}à £xƂœÕÃÌà £Óx Ã>Þhh ØÃ >Ãh`>] ÌØÌØØ ÃÃÞ> >Þ>ÌÌ> }Ø
}iXÌXi Þ>Þ}h>Ů>Ãhh >À`h`> «Ã Ûi ÃÃÞ v>ÌÀiÀ`> Ãâ i`ÞÀ°