Background Image
Previous Page  27 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 84 Next Page
Page Background

Elektronik spor turnuvalarının

artması çocukların aktif bedensel

spor yapmalarına engel midir?

Obezite ile mücadelede okul öncesi

dönemde çocukların günde 2 saati

aktif oyun oynayarak geçirmeleri

önerilirken, okul çağı çocuklarının

günde 60 dakika terleyecek düzeyde

fiziksel aktivitede bulunmaları

tavsiye edilmektedir. Yapılan bir

araştırmada, elektronik sporcuların

günde ortalama olarak 3-4 saat

video oyun oynadıkları, turnuvaya

katılacak olan sporcuların ise günde

10 saatten daha fazla video oyun

oynadıkları saptanmıştır. Amerika

Birleşik Devletleri’nde yapılan bir

çalışmada ise, 8-18 yaş grubundaki

çocukların günde ortalama 1

saat 13 dakika video oyunları ile

vakit geçirdikleri görülmüştür.

Çocukların fiziksel aktivite

yapabileceği vakitte sedanter oyun

oynamayı tercih edebilmeleri,

bedensel sporla ilgilenmenin

önünde engel olabilmektedir.

“E-SPORBİRKAÇIŞ ARACI”

İnternet kullanımı ve kilo alımı

arasındaki ilişkiyi incelemek

üzere yapılan çalışmalarda,

çocukların aile içi ilişkilerin kopuk

olmasından dolayı ailelerinden

görmedikleri ilgiyi sanal ortamda

aradıkları görülmüş. Elektronik

sporun bu kadar yaygın olmasının

nedenlerinden biri de bu tespit

olabilir mi?

Elektronik sporun hızla

yaygınlaşmasının birçok nedeni

vardır. Bu nedenlerin başında,

teknolojinin hızla ilerlemesi,

internetin yaygınlaşması, internet

kafelerin ve rekabetçi oyunların

ortaya çıkması geliyor. Artık

elektronik spor sadece oyun

alanı olmaktan çıkıp, profesyonel

turnuvaların düzenlendiği, gelir

elde edilen ve kariyer planlanan

profesyonel bir alana dönüşmüştür.

Bu kapsamda bakıldığı zaman

elektronik sporla ilgilenen, takip

eden amatör kesimin yanında

profesyonel bir kesimde yer

almaktadır. Ancak yine de, kişilerin

hangi motivasyonla oyunları

oynadıkları oldukça karmaşık bir

konudur ve içinde bulundukları

sosyo ekonomik ve kültürel

etkenlerle etkileşimhalindedir.

Yapılan birçok çalışmada rekabet,

akran baskısı, beceri geliştirme,

dikkat dağıtma ve sosyal etkileşim

etmenlerinin oyun oynama ile

harcanan zamanmiktarı üzerinde

önemli bir etkiye sahip olduğu

ortaya konmuştur. Ülkemizde

yapılan sınırlı sayıdaki araştırmada,

elektronik sporla ilgilenenlerinin

çoğunluğunun amatör

düzeyde olduğunu görüyoruz.

Elektronik sporla ilgilenenlerin

motivasyonlarının başında eğlence,

oyun sevgisi ve oyun arzusu yer

almaktadır. Özellikle, ilgi

görmeyen, aile içerisinde

sağlıklı ve güvenli bir ortam

bulamayan veya aile içi çatışma

yaşayan, sosyal kayıp yaşamış, az

arkadaşı olan, akrabalarıyla samimi

ilişkileri olmayan, okulda başarısız

olan çocuklar interneti kaçış aracı

olarak görebilmektedir. İnternet

bağımlılığı gibi elektronik sporla

ilgilenenlerin birçoğu, elektronik

sporu gerçeklerden kaçma aracı

olarak görmektedir. Problemli

elektronik spor alışkanlıklarının,

internet bağımlılığı ile benzer

olması nedeniyle, oyun

bağımlılığının dolaylı nedenleri

olarak düşünülmesi gerekir.

Elektronik sporun çocuk

gelişimine olumsuz etkilerini

azaltmak adına yetkililere

önerileriniz neler?

Elektronik spor, iyi yönetilmesi

gereken bir süreç olarak

değerlendirilmelidir.

Bunu yaparken olumlu ve

olumsuz yönleri göz önünde

bulundurulmalıdır. Olumsuz

etkilerinin başında obezite ve oyun,

internet bağımlılığı, internette oyun

oynama bozukluğu yer almaktadır.

Bu sorunlar ile mücadele için

uygulanacak politikalar ve

alınması gereken önlemler

belirlenmelidir. Alınabilecek

önlemlerde toplumsal temelli

yaklaşımların benimsenmesi, bu

önlemlere göre hem bireysel olarak

çocuklara, hem ailelere hemde

toplumsal düzeydeki müdahaleler

için politika üreticilere görev

tanımlanması, olumsuz etkilerle

etkinmücadelenin yapı taşlarını

oluşturmaktadır. Elektronik sporla

ilgilenenlerin ve ailelerin elektronik

spor, internet, oyun bağımlılıkları

ve obezite ile ilişkisi konularında

doğru bilgi ve yaklaşımları

edinmesine destek olunmalı,

fiziksel aktivitenin artırılması ve

sağlıklı beslenme alışkanlıklarının

edinilmesini sağlayacak alternatif

mobil, bilgisayar uygulamalarının

elektronik spor kapsamında teşvik

edilmesi değerlendirilmelidir.

i&MFLUSPOJL TQPS

PZVOMBS‘O‘O BJMFMFS

UBSBG‘OEBO LPOUSPMTà[

ZBTBLMBONBT‘ V[VO

WBEFEF TPSVOB ÎÚ[àN

HFUJSNJZPS w

&MFLUSPOJL

TQPSDVMBS HàOEF

TBBU WJEFP

PZVOV PZOVZPS

5VSOVWBZB

LBU‘MBDBL PMBO

TQPSDVMBS HàOEF

TBBUUFO EBIB

GB[MB WJEFP PZVOV

PZOVZPS

Ailelereöneriler

İlk 2 yaşta; televizyon, tablet,

cep telefonu, bilgisayar seyrettirilmemeli.

2 yaşından sonra; ekran karşısında geçirilen

süre 2 saati aşmamalı. Odasında televizyon, cep

telefonu ve tablet bulundurulmamalı.

Her yaş grubu için; ekran başında geçirilen

süre kontrol altında tutulmalı.

ARALIK 2019 27