

Elektronik spor turnuvalarının
artması çocukların aktif bedensel
spor yapmalarına engel midir?
Obezite ile mücadelede okul öncesi
dönemde çocukların günde 2 saati
aktif oyun oynayarak geçirmeleri
önerilirken, okul çağı çocuklarının
günde 60 dakika terleyecek düzeyde
fiziksel aktivitede bulunmaları
tavsiye edilmektedir. Yapılan bir
araştırmada, elektronik sporcuların
günde ortalama olarak 3-4 saat
video oyun oynadıkları, turnuvaya
katılacak olan sporcuların ise günde
10 saatten daha fazla video oyun
oynadıkları saptanmıştır. Amerika
Birleşik Devletleri’nde yapılan bir
çalışmada ise, 8-18 yaş grubundaki
çocukların günde ortalama 1
saat 13 dakika video oyunları ile
vakit geçirdikleri görülmüştür.
Çocukların fiziksel aktivite
yapabileceği vakitte sedanter oyun
oynamayı tercih edebilmeleri,
bedensel sporla ilgilenmenin
önünde engel olabilmektedir.
“E-SPORBİRKAÇIŞ ARACI”
İnternet kullanımı ve kilo alımı
arasındaki ilişkiyi incelemek
üzere yapılan çalışmalarda,
çocukların aile içi ilişkilerin kopuk
olmasından dolayı ailelerinden
görmedikleri ilgiyi sanal ortamda
aradıkları görülmüş. Elektronik
sporun bu kadar yaygın olmasının
nedenlerinden biri de bu tespit
olabilir mi?
Elektronik sporun hızla
yaygınlaşmasının birçok nedeni
vardır. Bu nedenlerin başında,
teknolojinin hızla ilerlemesi,
internetin yaygınlaşması, internet
kafelerin ve rekabetçi oyunların
ortaya çıkması geliyor. Artık
elektronik spor sadece oyun
alanı olmaktan çıkıp, profesyonel
turnuvaların düzenlendiği, gelir
elde edilen ve kariyer planlanan
profesyonel bir alana dönüşmüştür.
Bu kapsamda bakıldığı zaman
elektronik sporla ilgilenen, takip
eden amatör kesimin yanında
profesyonel bir kesimde yer
almaktadır. Ancak yine de, kişilerin
hangi motivasyonla oyunları
oynadıkları oldukça karmaşık bir
konudur ve içinde bulundukları
sosyo ekonomik ve kültürel
etkenlerle etkileşimhalindedir.
Yapılan birçok çalışmada rekabet,
akran baskısı, beceri geliştirme,
dikkat dağıtma ve sosyal etkileşim
etmenlerinin oyun oynama ile
harcanan zamanmiktarı üzerinde
önemli bir etkiye sahip olduğu
ortaya konmuştur. Ülkemizde
yapılan sınırlı sayıdaki araştırmada,
elektronik sporla ilgilenenlerinin
çoğunluğunun amatör
düzeyde olduğunu görüyoruz.
Elektronik sporla ilgilenenlerin
motivasyonlarının başında eğlence,
oyun sevgisi ve oyun arzusu yer
almaktadır. Özellikle, ilgi
görmeyen, aile içerisinde
sağlıklı ve güvenli bir ortam
bulamayan veya aile içi çatışma
yaşayan, sosyal kayıp yaşamış, az
arkadaşı olan, akrabalarıyla samimi
ilişkileri olmayan, okulda başarısız
olan çocuklar interneti kaçış aracı
olarak görebilmektedir. İnternet
bağımlılığı gibi elektronik sporla
ilgilenenlerin birçoğu, elektronik
sporu gerçeklerden kaçma aracı
olarak görmektedir. Problemli
elektronik spor alışkanlıklarının,
internet bağımlılığı ile benzer
olması nedeniyle, oyun
bağımlılığının dolaylı nedenleri
olarak düşünülmesi gerekir.
Elektronik sporun çocuk
gelişimine olumsuz etkilerini
azaltmak adına yetkililere
önerileriniz neler?
Elektronik spor, iyi yönetilmesi
gereken bir süreç olarak
değerlendirilmelidir.
Bunu yaparken olumlu ve
olumsuz yönleri göz önünde
bulundurulmalıdır. Olumsuz
etkilerinin başında obezite ve oyun,
internet bağımlılığı, internette oyun
oynama bozukluğu yer almaktadır.
Bu sorunlar ile mücadele için
uygulanacak politikalar ve
alınması gereken önlemler
belirlenmelidir. Alınabilecek
önlemlerde toplumsal temelli
yaklaşımların benimsenmesi, bu
önlemlere göre hem bireysel olarak
çocuklara, hem ailelere hemde
toplumsal düzeydeki müdahaleler
için politika üreticilere görev
tanımlanması, olumsuz etkilerle
etkinmücadelenin yapı taşlarını
oluşturmaktadır. Elektronik sporla
ilgilenenlerin ve ailelerin elektronik
spor, internet, oyun bağımlılıkları
ve obezite ile ilişkisi konularında
doğru bilgi ve yaklaşımları
edinmesine destek olunmalı,
fiziksel aktivitenin artırılması ve
sağlıklı beslenme alışkanlıklarının
edinilmesini sağlayacak alternatif
mobil, bilgisayar uygulamalarının
elektronik spor kapsamında teşvik
edilmesi değerlendirilmelidir.
i&MFLUSPOJL TQPS
PZVOMBSOO BJMFMFS
UBSBGOEBO LPOUSPMTà[
ZBTBLMBONBT V[VO
WBEFEF TPSVOB ÎÚ[àN
HFUJSNJZPS w
&MFLUSPOJL
TQPSDVMBS HàOEF
TBBU WJEFP
PZVOV PZOVZPS
5VSOVWBZB
LBUMBDBL PMBO
TQPSDVMBS HàOEF
TBBUUFO EBIB
GB[MB WJEFP PZVOV
PZOVZPS
Ailelereöneriler
İlk 2 yaşta; televizyon, tablet,
cep telefonu, bilgisayar seyrettirilmemeli.
2 yaşından sonra; ekran karşısında geçirilen
süre 2 saati aşmamalı. Odasında televizyon, cep
telefonu ve tablet bulundurulmamalı.
Her yaş grubu için; ekran başında geçirilen
süre kontrol altında tutulmalı.
ARALIK 2019 27