Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  51 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 84 Next Page
Page Background

Tekerlekli sırt çantaları ağırlığı

önlemeye yardımcı olurken

merdiven çıkmakta zorluk ve

koridorlarda düşme tehlikesi

yaşatabileceğinden dikkatli

olmalısınız.

ODAHAZIRLIĞI

Odasında yapacağınız

düzenlemeler, çocuğunuzu

okula psikolojik olarak

hazırlamanıza yardım

edecektir. Tabii tüm bu

değişiklikleri yaparken her

şeyden önce onun istek

ve beğenilerini dikkate

almalısınız. İşe fazlalıklardan

kurtularak başlayabilirsiniz.

Eğer yeni bir çalışma

masası alacaksanız gündüz

günışığı alacak şekilde

konumlanmasına özen

gösterin. Çocuğun çalışma

sırasında ihtiyaç duyacağı

materyallere kolayca

ulaşabilmesini sağlamalısınız.

Ayrıca dikkatini dağıtacak

oyuncak gibi nesneleri de

çalışma alanından uzak

tutmalısınız. Otururken

rahat etmesini sağlayacak

bir koltuk seçmeli ve çalışma

bölümünde görüş alanında

yer alan bilgisayar, televizyon

gibi uyarıcıları kaldırmalısınız.

Odayı mümkün olduğunca

sade ve fazlalıklardan

arınmış hale getirmeniz, kafa

karışıklığı ve dikkat eksikliğini

önlemeye yardımcı olacaktır.

PSİKOLOJİKHAZIRLIK…

Çocuğa okulu sevdirmek,

onun okula güven

duymasından geçiyor.

Çocuğun güven duyması ise

kişilik yapısına ve annesine/

ailesine karşı geliştirdiği

bağımlılık durumuna göre

değişiklik gösterecektir. Bu

sebeple bu hassas dönemde

çocuğa karşı anlayışlı olmak,

dile getirdiği kaygılarını

dinlemek büyük önem

taşıyor. Çocuklar onlara

vermek istediğiniz mesajı

Herçocukyeni

vezorbirbilgiyi,

kendineözgüve

farklı öğrenme

stilinesahiptir.

Anne-babalar,

çocuklarınher

birininöğrenme

stilininparmak

izi gibi farklı

olduğunuve

başarı reçetesinin

herkes içinaynı

olmayacağını

hiçbir zaman

unutmamalılar.

Çocuk için okula başlamak, akademik ve sosyal

yaşam merdiveninin ilk basamağına adım atmak

anlamına geliyor. Bu adım, hem çocuk hem de anne-

babalar için heyecan verici olmakla birlikte içten içe

birtakım kaygıların da yaşandığı bir serüven de olabiliyor.

“Okul fobisi, en yaygın tanımı ile

çocuğun okul içinde veya okula

özgü durumlarda duygusal ve

fiziksel olarak rahatsız olduğunu

gösteren bir durumdur. Bu

rahatsızlık okulu reddetme

davranışı olarakkendini gösterir.

Davranış bozukluğu, sosyofobi

ve ayrılık kaygısı gibi psikolojik

temelli rahatsızlıklardan farklı

şekillerdebelirti verir.Okul fobisi

olançocukokul ile ilgili belirli bir

nesne, durum veya kişi ile ilgili

korku duymaktadır diyebiliriz.

Bu çocuk, okul dışında herhangi

bir yere gitmesi gerektiğinde bu

rahatsızlığı göstermez.

Okul fobisi yaşayan çocuk bazı belli durumlarda kendini belli eder.

Örneğin; okula düzenli olarak gitme konusunda sürekli sıkıntı yaşar

ve yaşatır. Neden vermeden okula gitmek istemediğini söyleyebilir. Ya

da çocuk okula gitmekten kurtulamadıysa yoğun stres, endişe ve korku

duyguları yaşar ve bunu bedenindeki bazı şikayetler olarak dile getirir.

Örneğin ‘Karnımağrıyor,midembulanıyor.’ der. Buşikayetler gerçekten

de var olabilir. Bu şikayetler çoğunluklapsikosomatikdediğimizdurum

ile birlikte ortaya çıkan fiziksel belirtilerdir. Bu belirtiler, siz çocuğa

‘Tamam, bugün okula gitmiyorsun.’ dediğinizde ortadan kalkar.

Okul reddi sonrasında takip eden durumlar arasında okula

yabancılaşma genellikle sık karşılaşılan bir durumdur. Çocuğun okula

yabancılaşmaması içinebeveynlerinuygulaması gerekenbazı yöntemler

vardır.Örneğin; anne vebabalarınokul fobisi olançocuğuokula gitmek

istemediğinde evde kalıp zamanını istediği gibi geçirmesi çocuğun bu

rahatsızlığı tekrarlamasına neden olacaktır. Bu nedenle çocuk uzun

ısrarlardan sonra okula gitmemeyi başarırsa aynı okulda geçireceği

zamandaki gibi aktivitelerle uğraşması sağlanmalıdır. Eğer çocuğun

evdekalma isteği devamediyorsa, adımadımalıştırma ve şekillendirme

dediğimiz, örneğin okula çocukla birlikte gidip ilk gün uzun süre

yanında kalarak ve daha sonraki günlerde bu süreyi kademeli olarak

azaltarak çocuğun okula alışması yöntemi uygulanabilir ve çocuğun

fobisinin ortadan kalkması sağlanabilir. Anne veya babalar, bu sürede

çocuğun ortama alışması için ikinci planda kalmaya dikkat etmelidir.

Eğer çocuk okula gitmeden önce yoğun krizler geçirmeye devam

ediyorsaveokulagitmediğinde evdederslerini düzenli olarakçalışıyorsa

travmatik bir durumun varlığı düşünülebilir. Bu durumda bir uzman

ile görüşülmesi faydalı olacaktır. Okul fobisi olan çocuğun okulunu

değiştirmek son seçenek olmalıdır. Önce bu durumun iyileşmesi, daha

sonra gerekliyse okul değişikliği yapılması gerekir.”

“TRAVMATİKDURUMLARDA

UZMANYARDIMI ALINMALIDIR”

Uzman Klinik Psikolog

Nur Kassem:

EYLÜL 2018 51