

Tekerlekli sırt çantaları ağırlığı
önlemeye yardımcı olurken
merdiven çıkmakta zorluk ve
koridorlarda düşme tehlikesi
yaşatabileceğinden dikkatli
olmalısınız.
ODAHAZIRLIĞI
Odasında yapacağınız
düzenlemeler, çocuğunuzu
okula psikolojik olarak
hazırlamanıza yardım
edecektir. Tabii tüm bu
değişiklikleri yaparken her
şeyden önce onun istek
ve beğenilerini dikkate
almalısınız. İşe fazlalıklardan
kurtularak başlayabilirsiniz.
Eğer yeni bir çalışma
masası alacaksanız gündüz
günışığı alacak şekilde
konumlanmasına özen
gösterin. Çocuğun çalışma
sırasında ihtiyaç duyacağı
materyallere kolayca
ulaşabilmesini sağlamalısınız.
Ayrıca dikkatini dağıtacak
oyuncak gibi nesneleri de
çalışma alanından uzak
tutmalısınız. Otururken
rahat etmesini sağlayacak
bir koltuk seçmeli ve çalışma
bölümünde görüş alanında
yer alan bilgisayar, televizyon
gibi uyarıcıları kaldırmalısınız.
Odayı mümkün olduğunca
sade ve fazlalıklardan
arınmış hale getirmeniz, kafa
karışıklığı ve dikkat eksikliğini
önlemeye yardımcı olacaktır.
PSİKOLOJİKHAZIRLIK…
Çocuğa okulu sevdirmek,
onun okula güven
duymasından geçiyor.
Çocuğun güven duyması ise
kişilik yapısına ve annesine/
ailesine karşı geliştirdiği
bağımlılık durumuna göre
değişiklik gösterecektir. Bu
sebeple bu hassas dönemde
çocuğa karşı anlayışlı olmak,
dile getirdiği kaygılarını
dinlemek büyük önem
taşıyor. Çocuklar onlara
vermek istediğiniz mesajı
Herçocukyeni
vezorbirbilgiyi,
kendineözgüve
farklı öğrenme
stilinesahiptir.
Anne-babalar,
çocuklarınher
birininöğrenme
stilininparmak
izi gibi farklı
olduğunuve
başarı reçetesinin
herkes içinaynı
olmayacağını
hiçbir zaman
unutmamalılar.
Çocuk için okula başlamak, akademik ve sosyal
yaşam merdiveninin ilk basamağına adım atmak
anlamına geliyor. Bu adım, hem çocuk hem de anne-
babalar için heyecan verici olmakla birlikte içten içe
birtakım kaygıların da yaşandığı bir serüven de olabiliyor.
“Okul fobisi, en yaygın tanımı ile
çocuğun okul içinde veya okula
özgü durumlarda duygusal ve
fiziksel olarak rahatsız olduğunu
gösteren bir durumdur. Bu
rahatsızlık okulu reddetme
davranışı olarakkendini gösterir.
Davranış bozukluğu, sosyofobi
ve ayrılık kaygısı gibi psikolojik
temelli rahatsızlıklardan farklı
şekillerdebelirti verir.Okul fobisi
olançocukokul ile ilgili belirli bir
nesne, durum veya kişi ile ilgili
korku duymaktadır diyebiliriz.
Bu çocuk, okul dışında herhangi
bir yere gitmesi gerektiğinde bu
rahatsızlığı göstermez.
Okul fobisi yaşayan çocuk bazı belli durumlarda kendini belli eder.
Örneğin; okula düzenli olarak gitme konusunda sürekli sıkıntı yaşar
ve yaşatır. Neden vermeden okula gitmek istemediğini söyleyebilir. Ya
da çocuk okula gitmekten kurtulamadıysa yoğun stres, endişe ve korku
duyguları yaşar ve bunu bedenindeki bazı şikayetler olarak dile getirir.
Örneğin ‘Karnımağrıyor,midembulanıyor.’ der. Buşikayetler gerçekten
de var olabilir. Bu şikayetler çoğunluklapsikosomatikdediğimizdurum
ile birlikte ortaya çıkan fiziksel belirtilerdir. Bu belirtiler, siz çocuğa
‘Tamam, bugün okula gitmiyorsun.’ dediğinizde ortadan kalkar.
Okul reddi sonrasında takip eden durumlar arasında okula
yabancılaşma genellikle sık karşılaşılan bir durumdur. Çocuğun okula
yabancılaşmaması içinebeveynlerinuygulaması gerekenbazı yöntemler
vardır.Örneğin; anne vebabalarınokul fobisi olançocuğuokula gitmek
istemediğinde evde kalıp zamanını istediği gibi geçirmesi çocuğun bu
rahatsızlığı tekrarlamasına neden olacaktır. Bu nedenle çocuk uzun
ısrarlardan sonra okula gitmemeyi başarırsa aynı okulda geçireceği
zamandaki gibi aktivitelerle uğraşması sağlanmalıdır. Eğer çocuğun
evdekalma isteği devamediyorsa, adımadımalıştırma ve şekillendirme
dediğimiz, örneğin okula çocukla birlikte gidip ilk gün uzun süre
yanında kalarak ve daha sonraki günlerde bu süreyi kademeli olarak
azaltarak çocuğun okula alışması yöntemi uygulanabilir ve çocuğun
fobisinin ortadan kalkması sağlanabilir. Anne veya babalar, bu sürede
çocuğun ortama alışması için ikinci planda kalmaya dikkat etmelidir.
Eğer çocuk okula gitmeden önce yoğun krizler geçirmeye devam
ediyorsaveokulagitmediğinde evdederslerini düzenli olarakçalışıyorsa
travmatik bir durumun varlığı düşünülebilir. Bu durumda bir uzman
ile görüşülmesi faydalı olacaktır. Okul fobisi olan çocuğun okulunu
değiştirmek son seçenek olmalıdır. Önce bu durumun iyileşmesi, daha
sonra gerekliyse okul değişikliği yapılması gerekir.”
“TRAVMATİKDURUMLARDA
UZMANYARDIMI ALINMALIDIR”
Uzman Klinik Psikolog
Nur Kassem:
EYLÜL 2018 51