

dosya
M
edya okuryazarlığı,
medyanın ve medya
içeriğinin farklı taraflarını
anlamak, değerlendirmek ve farklı
bağlamlarda iletişimler yaratmak
olarak tanımlanıyor. Daha açık bir
ifadeyle ise medya okuryazarlığı, kitle
iletişim araçları yoluyla elde edilen
bilgileri çözümleyerek, bağımsız
yargılar geliştirmeye yardımcı olan
eleştirel düşünme becerisi olarak
kabul ediliyor.
FARKINDAOLMADANMEDYA
MESAJLARININHEDEFİ
OLUYORUZ
Medyanın çeşitlenmesi ile birlikte
çoğu zaman, farkında bile olmadan
medya mesajlarının hedefi oluyoruz
ve ciddi anlamda medya mesajlarına
maruz kalıyoruz. Medya tüketimi,
medya izleyicilerini kullanılan
birçok iletişim aracı ile pasif
kullanıcı durumuna getiriyor. Bu
durumdan etkilenmemek için, medya
mesajlarının bizleri nelere maruz
bıraktığının farkındalığına varmamız
gerekiyor. Konunun uzmanlarına
göre, medya okuryazarlığı, bireylere
medya iletilerini doğru algılayabilecek
donanıma sahip olma ve zamanla
iletiler üretebilme yeteneği
kazandırıyor. Toplum, özellikle de
çocuklar, bu konuda ne kadar çok
bilgiye sahip olurlarsa, gerçek dünya
karşısında savunmasız bir alıcı
durumunda bulunan çocukların,
ilköğretimden başlayarak medya
karşısında bilinçlendirilmesinin
ne kadar gerekli olduğunu
ortaya koyuyor. Bu bilinçlenmeyi
sağlamış olan öğrenci, medya
karşısında pasif olmak yerine
medyanın dilini çözebilecek
bilinç düzeyine ulaşabiliyor.
Bilindiği gibi, bireyler artık eskiye
oranla daha fazla sayıda ve daha
çeşitli medya mesajı ile karşı
karşıya kalıyor. Niceliksel artış ise
nitelik problemini beraberinde
getiriyor ve zaman zaman bilgi
kirliliği kontrol edilemez hale
geliyor. Bu olumsuzluğa engel
olmak için bireyleri özellikle
de gençleri ve çocukları
daha bilinçli hale getirmek
gerekiyor. Bu nedenle, çocuk
ve genç izleyicinin zararlı
yayınlardan korunmasını
hedefleyen, medya okuryazarlığı
hareketi dünyada bir sivil toplum
hareketi olarak başladı.
İLKADIMI İNGİLTERE ATTI
O dönemde medya okuryazarlığı
hareketinin, hükümetler
tarafından da benimsendiği ve
pek çok ülkede hükümetlerin
desteği ile eğitim-öğretim
programlarına medya
okuryazarlığı dersi eklendiği
görülüyor. Bu hareketle,
ve medya tarafından yaratılan
dünya arasındaki sınırı kolayca
fark edebiliyor ve bilgi kirliliğine
karşı kendilerini koruyabiliyorlar.
Bireyler, gerçek dünya ile medyada
yaratılan dünya arasındaki farkı
ne kadar erken yaşta öğrenirlerse,
medyanın olumsuz etkilerinden o
ölçüde az etkileniyorlar.
ÇOÇUKLARI KORUMAK İÇİN
MEDYAOKURYAZARLIĞI
EĞİTİMİ ŞART
Yapılan araştırmalar görsel,
işitsel, yazılı ve sosyal medya
Toplumvebireyler arasındaki enönemli iletişimaracı olanmedyanıngücüveetkisi tartışılmaz
bir gerçek. Bireyleri özellikledeçocukları doğrudanvedolaylı olarakolumluveyaolumsuz yönde
etkilemegücüne sahipolanmedya, aynı zamandakitleleri hareketegeçirmepotansiyeli deolandev
bir sektör. Sonyıllardakullanıcı sayısını hızlaarttırandijitalmedyada işinçokdahaderinbir boyutu. İşte
bunoktadamedya ile ilgili bilmemiz veanlamamızgerekenbaşkabir kavramkarşımızaçıkıyor.Medya
okuryazarlığı…Peki,medyaokuryazarlığı neanlamageliyor?
MEDYAYI DOĞRU OKUMAK İÇİN
EĞİTİMŞART
Tuba MARAŞOĞLU
Yeşilay
18
MADDE BAĞIMLILIĞINDA SORUNLU DEĞİL SORUMLUMEDYA