Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  69 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 69 / 84 Next Page
Page Background

“BENGönen'dedoğdum.Yirmiyıldırgörmediğimbukasaba,düşümdeartıkbirserapgibiydi.

Birçok yeri unutulan, eski, uzak bir rüya gibi oldu. O zaman genç bir yüzbaşı olan babamla

her zaman önünden geçtiğimiz Çarşı Camii'ni, karşısındaki küçük, harap şadırvanı, içinde

binlerce kereste tomruğu yüzen nehirciği, bazen yıkanmaya gittiğimiz sıcak sulu hamamın

derin havuzunu şimdi hatırlamaya çalışıyorum. Ama beyaz bir unutuş dumanı önüme

yığılır. Renkleri siler, şekilleri kaybeder... Pek uzun gurbetlerden sonra vatanına dönen bir

adam, doğduğu yerin ufkunu koyu bir sis altında bulup da, sevdiği şeyleri uzaktan bir an

önce göremediği için nasıl hüzünlenirse, ben de tıpkı böyle meraka, sabırsızlığa benzer bir acı

duyarım. O, her akşam sürülerle mandaların, ineklerin geçtiği tozlu, taşsız yollar, yosunlu,

siyah kiremitli çatılar, yıkılacakmış gibi duran büyük duvarlar, küçük, ahşap köprüler, uçsuz

bucaksız tarlalar, alçak çitler hepbuduman içinde erir...”

Ömer SEYFETTİN

Yeni Lisan, Türkçede

sadeleşme üzerine

atılan ilk ciddi adımdır

ve Türk edebiyatında

çığır açar. Buna göre,

Türkçeye sadece

Türkçenin kuralları

hâkim olmalı, konuşma

ve yazı dili aynı

kalmalıdır.

TÜRK EDEBİYATINA

KATKILARI VE ESERLERİ

Ömer Seyfettin’in çocukluk

yıllarından beri günlük

tutma alışkanlığı belki de

onun unutulmaz bir hikâyeci

olmasına neden olur. Her

zaman gerçekçi bir yaklaşımla

hikâyelerini yazar. Özellikle

çocukluk yılları ve askerlik

anılarını hikâyelerine yansıtmayı

sever. O dönemde verilen

eserler genelde zor anlaşılır

bir üslupla kaleme alınırken

Ömer Seyfettin eserlerini

günlük konuşma diliyle yazar.

Türkçülük düşüncesine yer

verdiği hikâyelerden birkaçı

“Başını Vermeyen Şehit”, “Kızıl

ortasında kalmış ülkesi için

elinden gelenin fazlasını yapar.

GENÇ KALEMLER VE

YENİ LİSAN

Ülkenin içinde bulunduğu

savaş dolu buhranlı yıllar Ömer

Seyfettin’i yıpratsa da ona büyük

bir düşünce aşılar: Türkçülük.

1910 yılında Selanik’te toplam 33

sayı yayımlanan Genç Kalemler,

II. Meşrutiyet döneminin en

önemli düşünce dergilerinden

biri olur. Ziya Gökalp, Ali Canip

ve Ömer Seyfettin’in bir araya

gelerek çıkardığı dergi Türk

milliyetçi ve halkçı hareketin

en önemli temsilcilerinden

biri hâline gelir. Temel amacı

aydınlara ve halka ulusal

bilincin kazandırılması, dilde

sadeleşme adına sistemli hareket

edilmesidir. Bu nedenle yazılar

hep bu düşünceler üzerine

yazılır. Ömer Seyfettin’in her

fırsatta Türkçenin geleceği için

can atarak yaptığı çalışmalar

sonunda somutluk kazanmaya

başlar. Derginin ilk sayısında

“Yeni Lisan” başlıklı bir

önsöz kaleme alır. Yeni Lisan,

Türkçede sadeleşme üzerine

atılan ilk ciddi adımdır ve

Türk edebiyatında çığır açar.

Buna göre, Türkçeye sadece

Türkçenin kuralları hâkim

olmalı, konuşma ve yazı dili aynı

kalmalıdır. Türkçenin Arapça,

Farsça ve Batı dillerinden

arındırılması, yabancı kökenli

kelimelerin söylendiği gibi

yazılması esas alınmalıdır. Yazı

ve konuşma dilinde milli ve

basit bir lisan anlayışı egemen

olmalıdır. Konuşma ve yazı dili

olarak İstanbul Türkçesi esas

alınmalıdır. Kısaca Türkçenin

Batı ve Doğu taklitçiliğinden

uzaklaştırılması ve hak ettiği

kimliği kazanması adına alınan

bu kararlar edebiyat dünyasında

büyük yankı uyandırır. Bu

adımla birlikte edebiyatta

milliyetçilik düşüncesi başlamış

olur. Dergide ilk defa Milli

Edebiyat kavramına yer verilir.

Elma Neresi”, “Beyaz Lale” ve

“Bomba”dır. Bunun dışında

“Yüksek Ökçeler” ve “Külah”

mizahi dille yazılmış öykülerinin

arasındadır. Bunun yanında çok

fazla ön planda çıkmamış şiir

türünde de eserler verir.

Yeni Lisan hareketiyle Türk

edebiyatına yeni bir boyut

kazandırır ve toplum için sanat

anlayışıyla eserler vermeyi

sürdürür. Gerek askeri gerek

vatandaş olarak ülke adına

unutulmaz katkıları vardır. Öyle

ki Ömer Seyfettin, Ali Canip ve

Ziya Gökalp’in başlattığı Yeni

Lisan düşüncesi, günümüzde

verilen eserlerde de etkisini

sürdürmektedir.

MART 2018 69