yaygınlaşması, bisikletin trafikte
daha çok saygı görmesi için
ülke genelinde sivil toplum
çalışmaları gerçekleştiren
dernek, bu amaç doğrultusunda
birçok kamu kurumu ve sivil
toplum kuruluşu ile ortak
organizasyonlar düzenledi ve
sonucunda birçok bisikletli
hareketin oluşmasına vesile
oldu. Farkındalık projeleri ve
önemli günler başta olmak
üzere pek çok farklı ulusal ve
uluslararası projede imzası
olan dernek, sosyal sorumluluk
projeleri, köy okullarına bağış
kampanyaları, bisiklet kursu,
seminer, konferans, yaz okulu
gibi etkinliklerde de aktif rol
üstleniyor. Yıllık ortama 60
etkinlik düzenliyor Türkiye
Bisikletliler Derneği. “SunTrip”,
"Study Road” gibi uluslararası
özel projelerle işbirlikleri
yapıyor. Bisiklet Dostu Okul,
Bisiklet Dostu Otel gibi projeleri
hayata geçirmek için el veriyor.
Ve gelelim Türkiye’deki
duruma... Murat Suyabatmaz,
güncel gelişmeleri şöyle
arttıracak kamu spotlarına da
öncelikli olarak ihtiyacımız
var. Diğer yandan güvenli
ayrılmış bisiklet yollarının hızla
arttırılmasına devam edilmeli...”
Özetle gelişmeler elbette yeterli
değil ama umut verici... Çünkü
her geçen gün uzayan bisiklet
parkurları, neredeyse tüm ülkeye
yayılan bisiklet festivallleri,
nereye giderse bisikletini
de götüren yeni nesiller
gibi haklı sebeplerimiz var
umutlanmak için. Biraz da işi
başkalarına bırakmayıp fırsatını
bulunca pedal çevirmek...
Bahar mevsimi, aradığımız o
fırsatları bize fazlasıyla veriyor.
İstanbul’dan Çanakkale’ye,
Eskişehir’den Ankara’ya,
Kapadokya’dan Konya’ya,
İzmir’den Antalya’ya... Yurdun
dört bir yanında birbirinden
güzel bisiklet rotaları bizi
bekliyor. Öyleyse hadi!
Avrupa’da durum nasıl?
Türkiye’de “bisiklet kültürü”
henüz tam anlamıyla
yerleşmemiş olsa da bazı
ülkeler için vazgeçilmez bir
klasik bisiklet. Dünyanın pek
çok şehrinde insanlar bisikleti
sadece keyifli bir gezi veya spor
aracı olarak değil, aynı zamanda
önemli bir ulaşım aracı olarak da
kullanıyor. İşte bisiklet denince
akla ilk gelen şehirler...
özetliyor:
“Ülkemizde 2012’de derneğimizin
girişimleriyle başlayan, Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı’nın bisiklet
yollarını teşvik kapsamına
almasını sağlayan bir hareket
var. 2019’a kadar 9 temel yasal
değişiklikle yasal düzenlemelerin
önemli bir bölümü tamamlandı;
Resmi Gazete’de 3 Kasınm
2015’te Bisiklet Yolları Altyapı
Yönetmeliği yayınlandı; orta
öğretimde seçmeli bisiklet
dersleri başladı...
2012-2019 yılları arasında ülke
genelindeki bisiklet yolları 1500
kilometrelere ulaştı. Yeni dönem
için de Cumhurbaşkanının
açıkladığı ilk 100 günlük
programda 3000 km bisiklet yolu
yapılacağı açıklandı...
İş, bu yasal düzenlemelerle
kalmıyor tabii. Türkiye’de
bisikletin hak ettiği gibi bir yaşam
kültürünün öznesi olabilmesi için
hem karar mekanizmalarına hem
de biz yayalara başka görevler
de düşüyor. Murat Suyabatmaz,
ihtiyaçlarımıza şu cümlelerle
dikkat çekiyor: “İki önemli
çalışma yapılması gerekiyor:
Öncelikle Emniyet Teşkilatı’nın,
Trafik Yasaları’ndaki bisikletle
ilgili yasaları güncellemesi,
gelişmiş ülkeler standartlarında
düzenlemelerin yapılması
gerekiyor. Bunun yanı sıra halkın
bisiklet farkındalığını algısını
Bisikletliler Derneği
Başkanı Murat Suyabatmaz
NİSAN 2019 51