Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 84 Next Page
Page Background

teknoloji bağımlısı olmasının en

büyük sebeplerinden birisi anne

babanın televizyonla kurdukları

sağlıksız ilişki modeli. Ses olsun

diye televizyonu açık bırakan

milyonlarca insan var veya erkekler

eve geldiklerinde uyuyana kadar

televizyonun başından kalkmıyor.

Anne ve babalar, çocuklarının

teknoloji bağımlılığı şikâyetiyle bana

geldiğinde, ‘Çocuğunuz bilgisayar

başından kalksın da ne yapsın?”

dediğimde cevapları, ‘Gelsin

bizimle televizyon izlesin’ oluyor.

Yani televizyon izlemek çok daha

iyi bir şey gibi sunuluyor. Halbuki

ikisi de ekranla kurulan sağlıksız

ilişki. Süre ve işlevsellik anlamında

sıkıntı veriyorsa sıkıntıdır. Hangisi

daha yaygın diye baktığımızda cep

telefonu çok yaygın ama televizyon

da yaygın. İnterneti de hepsinin içine

almak mümkün” diyor.

ENBÜYÜKTEHDİT

ÇOCUKLARAVEGENÇLERE

YÖNELİK

Teknoloji bağımlılığı her yaştan,

her gruptan insanı tehdit etse de en

çok risk altında olanlar çocuklar ve

gençler. Dinç, “Teknolojinin yerlileri

ve göçmenleri diye bir tabir var.

Yerliler doğduğu andan itibaren

etrafında hep teknolojiyi hayatının

bir parçası olarak gören çocuklar

ve gençler ki bunlar şu anda 20-30

yaşlarında. Bir de teknolojinin

hayatın içinde olmadığı dönemde

yaşayan göçmenler var. Yerliler çok

daha fazla risk altında. Erken yaştan

itibaren kontrolsüz ve çerçevesiz

bir kullanım söz konusu ise çok

kolay bağımlılığa dönüşebiliyor.

0-3 yaş grubunda bağımlılığa

dönüşmesinden ziyade beyne zarar

vermesi söz konusu. Bu dönemde

çocukların beş duyu organlarını aktif

şekilde kullanmaları gerekiyor, birini

kullanmayıp diğerini daha fazla

kullanması beynin gelişmesinde

sıkıntıya yol açıyor. Teknoloji

kullanımında göz, kulak var ama

dokunmak, tatmak, koklamak yok.

Bu organlar çalışmadığı için beynin

gelişmesi sıkıntılı oluyor” diyor.

Bir de beynin fiziksel yapısını

olumsuz etkileyen süreçler var. Dinç

zararsız görünen çizgi filmlerin bile

tehlikesinden bahsediyor, “Çizgi

filmlerde görüntü üç saniyede bir

değişmeli ki çocuğu ekran başında

tutabilsin ama hayat bu kadar hızlı

akmıyor. Çocuk televizyonda akan

hızlı hayatı izleyince normal ortama

adapte olmakta problem yaşıyor.

Dikkat eksikliği ve hiperaktivite

bozukluğu olmaya başlıyor. Sınıfa

giren bu çocuklar ders dinleyemiyor.

Normal ilişki kurmak istediklerinde

ilişki kuramıyorlar. Her şeyden

çabuk sıkılıyorlar. Gerçek hayatta

her zaman eğlence, inanılmaz

alternatifler yok, alternatifsiz

şeyler var. Bazı ilişkilerin, mesela

anne babanın alternatifi yoktur.

Bunlar göz önünde tutulmayınca

insanın kendi içine dönmesi söz

konusu oluyor. İnsanlarla ilişkilerini

koparıp sadece teknoloji ile ilişki

kurabiliyorlar.”

DÜNYATEKNOLOJİ

BAĞIMLILIĞININNERESİNDE?

Teknoloji bağımlılığı dünyada da

ciddi bir gündemmaddesi. Dinç

süreci şöyle özetliyor; “2010 yılına

kadar halen internet bağımlılığı

diyelimmi demeyelimmi diye

tartışılıyordu. Şu an bu tartışma

bitti. Amerika, Kanada, Rusya,

Çin, Güney Kore, Avustralya ne

yapabiliriz diyor ve herkes bir model

üzerine çalışıyor. Amerika’da, Çin’de,

Rusya’da, Güney Kore’de müstakil

tedavi merkezleri açıldı. Bu konuda

enmağdur ülke Güney Kore ve

orada yaklaşık 50 tane müstakil

internet bağımlılığı tedavi merkezi

var. Amerika’da özel rehabilitasyon

merkezleri açıldı, tedaviyi sigorta

Teknoloji

bağımlılığıher

yaştan,her

gruptaninsanı

tehditetsedeen

çokriskaltında

olanlarçocuklar

vegençler.

Marc N.

Potenza

Yeşilay doğru internet kullanımını yaygınlaştırmak için Yeşilay Yayın-

ları’ndan çıkarttığı “Göç Etmeyi Unutan Leylekler” kitabı ile çocuklara

teknoloji ilişkisini anlatıyor. Ebeveynler için “Dijital Ebeveyn” kitabı

teknolojiyi daha yararlı hale nasıl getirirsiniz ve etkili kullanırsınız

sorularına cevap arıyor. Dr. Mehmet Dinç’in Teknoloji Bağımlılığı ve

Biz kitabı da sorunlu internet kullanımını ve tedavilerini konu edi-

yor. Yeşilay’ın ayrıca resim, şiir, kompozisyon dalında “Sağlıklı Nesil

Sağlıklı Gelecek Yarışması” konuya dikkat çekiyor. Benim Kulübüm

Yeşilay etkinliği ise okullarda çocuklara yönelik faaliyetler yapıyor ve

onların akranlarından öğrenmesini sağlayan bir modelle çalışıyor.

Detaylı bilgilere

https://www.yesilay.org.tr/

sitesinden ulaşabilirsiniz.

İNTERNETİ DOĞRUKULLANMAK İÇİN

Amerika'da lise öğrencileri arasında erkek çocukların yüzde 76’sı video

oyunu oynuyor, bu oran kızlarda yüzde 29. Oyunlar çoğunlukla kavga

içeriyor ve silah taşımak üzerine... Video oyunu oynayanların yüzde

4,9’u sorunlu video oyuncusu.

OCAK 2018 17