

“İnsanlar
sadece iyi vakit
geçirmek,
eğlenmek için
değil, negatif
hislerden
kaçmak içinde
oyunoynuyor.
Bukişilerinoyun
bağımlısı olma
ihtimali çok
yüksek.”
çok önemli. Oyunun içinde olmak
onlara muhteşem bir his veriyor ve
çoğu zaman gerçeklikten daha iyi
geliyor. ‘Bir sonraki ödül için çok
iş yapmam gerek’ demiyorlar. Pek
çok kişi oyunlarda kendini gerçek
hayatta olmadığı kadar güçlü ve
yetkin hissediyor. Kendi fiziksel
görüntülerini beğenmeyen bireyler,
karakter yaratma bölümünde uzun
vakitler geçirip, çok daha çekici
olduğunu düşündüğü karakterler
yaratabiliyor. Süper güçleri ve
kontrol hissine sahip olduklarını
düşünebiliyorlar bu tip oyunlarda”
dedi.
ERGENLEROYUNAÇOK
BAĞLANIYOR
Özellikle de ergenlerin oyunlara
çok bağlandığını vurgulayan
Daniel Spritzer, “Oyun oynanan
grup açısından kendini işe yarıyor
hissetmek de ergenler için çok
önemli. Fantezi dünyasında
yaşıyorsunuz ve gerçek hayatta
yaşadığınız düş kırıklıklarından
kaçmak için inanılmaz bir
fırsat sunuyor bu oyunlar” diye
konuştu. Tüm dünyada uzun
vadeli olarak oyunlarla kumar
arasında bir bağlantı olabileceği
ihtimalinin de konuşulduğunu
dile getiren Spritzer sözlerini
şöyle sürdürdü: “Bazı oyunlar
oyuncuları zorluyor. ‘Kazanan bu
kutuyu açsın’ değil, belli bir para
karşılığında açmaları isteniyor. Siz
de lootbox’ın (ganimet kutusu)
içinden işinize yarar bir şey
çıkabilir diye satın alıyorsunuz.
Kutular açıldıktan sonra gösterişli
şeyler de çıkabiliyor, setler halinde,
tamamlanabilir şeyler de. Tüm
bunlar çok daha çekici hale
getiriyor oyunu.”
getiren Daniel Spritzer, “Oyun
oynamanın günlük aktivite ve
diğer ilgi alanlarına göre öncelik
kazanması, olumsuz sonuçlar
oluşmasına rağmen oyunun tekrar
etmesi, oyun bozukluğunun
tipik bir göstergesi. Bu bozukluk
çoğu zaman, kişisel, aile, sosyal,
eğitim, mesleki veya hayatın diğer
alanlarında önemli bozulmalara
neden olacak kadar şiddetli olabilir”
dedi.
GÜNDE 8-10 SAAT
BÜYÜKRİSK
Oyun bağımlılığının; internet veya
teknoloji bağımlılığının bir parçası
olduğunu ve erkek çocuklarda daha
çok görüldüğünü belirten Daniel
Spritzer, “Oyun oynayarak geçen
zaman, bağımlılık için bir teşhis
imkânı sunuyor. Günde 8-10 saat
oyun oynayan çocuklar daha fazla,
daha az oynayan çocuklar ise daha
az risk faktörüne maruz kalıyor”
diye konuştu. İnsanların sadece
iyi vakit geçirmek, eğlenmek için
değil, negatif hislerden kaçmak için
de oyun oynadığını dile getiren
Spritzer, “Bu kişilerin oyun bağımlısı
olma ihtimali çok yüksek. Rekabetçi
oyuncular oyuna daha çok ihtiyaç
hissediyor, çünkü kendi özgüvenleri
ve oyundaki performanslarını
bağdaştırıyorlar. Bu yüzden de
bağımlılık ortaya çıkıyor” dedi.
Birçok oyun türü olduğunu, bazı
oyun gruplarının diğerlerinden
daha riskli olduğunu kaydeden
Spritzer, “Gerçek zamanlı strateji
oyunları, binlerce kişinin internet
üzerinden aynı anda oynayabildiği
rol canlandırma oyunları ve
kişinin kendi perspektifinden
görüntüleyerek oynadığı oyunlar,
en çok risk faktörüne sahip oyun
türleri” açıklamasını yaptı.
OYUNGERÇEKLİKTENDAHA
İYİ GELİYOR
Video oyunlarını çekici kılan en
önemli faktörlerin, kazanılan
ödüllerin yanı sıra başarıya ulaşmak
olduğunu söyleyen Daniel Spritzer,
“Bazı ergenler için diğerlerinden
daha başarılı olduğunu görmek
KUMARPOTANSİYELİ
DAHAYÜKSEK
Çoğu zaman oyunlara başlamak
için para ödenmediğini vurgulayan
Daniel Spritzer sözlerini şöyle
tamamladı: “Başlangıçta ara sıra
oynarken para ödemediğiniz
için daha çok oyun oynamaya
başlıyorsunuz ve böylece oyunun
içine daha çok giriyorsunuz. Ama o
aşamadan sonra devam edebilmek
için sizden para ödemeniz isteniyor.
Kişiler de bu noktada şöyle
düşünüyor: ‘Buraya kadar geldim,
zaten bir sürü zaman harcadım,
para ödedim. Artık çıkmayayım.’
Buna ‘batık masraf yanlışı’ deniyor.
Bu tür oyunları oynayanların
ileriki yaşlarında kumar oynama
potansiyeli, oynamayanlara göre
daha yüksek. Oyunların kumar
endüstrisine benzer formlar
almaya başlaması noktasında daha
düzenleyici yaptırımlara ihtiyaç var.
Kumarla ilgili her şeyi engellemek
lazım. Daha öncesinde de sorun
hep vardı ama teknoloji ile birlikte
insanlara ulaşım çok arttı. Ayrıca
aileler de ergenleriyle teknoloji ile
ilgili olarak daha çok konuşursa
daha az sorun ortaya çıkacaktır.”
Bazı ergenler için diğerlerinden daha başarılı
olduğunu görmek çok önemli. Oyunun içinde
olmak onlara muhteşem bir his veriyor ve çoğu
zaman gerçeklikten daha iyi geliyor.
OCAK 2018 29