Background Image
Previous Page  68 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 68 / 84 Next Page
Page Background

T

Türkiye'dehembireysel hemde ticari amaçlı ATVkullanımı

yaygındır. (İngilizcekısaltması: All TerrainVehicle) Bireysel

kullanıcılar genellikleeğlenceyadaaçıkalan faaliyetlerinde

yardımcı olması içinATV’leri kullanırken; ticari kullanıcılar daha

çokATVaraçlarınınarazideki güçlühareket kabiliyetinden

faydalanarakpersonel veyük taşımacılığındaverimalmaya

çalışmaktadır. Ayrıcasonyıllardahızlaartansayıları ileATVsafari

düzenleyenfirmalar şehrinstresindenbunalanmaceraseverleri

doğa ilebaşbaşabir güngeçirecekleri gezilereçıkartmaktavebu

aktivitelerdeATVaraçlardan faydalanmaktadırlar.

ATV’NİNTARİHÇESİ

İlkolarak 1960’lı yıllardaüretiminebaşlananATV’ler ilerleyen

süreçtebüyükmotor üreticisimarkalarınyoğunAR-GE

çalışmaları ilegünümüzdeki halini aldı. İlkolarak3ve6 tekerlekli

olaraküretilenaraçlar, 1982yılındaSuzuki’ninQuadRunner

LT125modelini piyasayasürmesi ileşekil değiştirdi ve

günümüzdeenyüksek talebi gören4tekerleklimodeller

sahneyeçıktı. Bumodelingördüğü ilgiyekayıtsızkalamayan

diğer üreticiler deürüngamlarınahızlıca4tekerleklimodelleri

ekledi. Buçalışmalar ileberabermotor güçlerindeki ve

güçdağıtımelemanlarındaki değişiklikler ile frenve lastik

yapılarındaki yeniliklerATV’lerinperformanslarındaoldukça

etkili oldu. ATV’lerinyeteneklerininartması ilebirliktekullanım

alanlarındadadeğişiklikler oluşmayabaşladı. İlketaptasadece

arazideki basit işlerdeyardımcı olmaküzere tasarlananATV’ler

ilerleyensüreçteeğlence, inşaat ve tarımgibi sivil görevlereek

olarakpersonel ve teçhizat nakliyesi gibi askeri görevler almaya

dabaşladı.

SPORTİFMÜSABAKALAR

SportifATVmüsabakaları ilkolarak 1980yılındaAmerika’da

başladı. İlkyıllarda farklı organizasyonlarınaltında faaliyet

gösterensporcular 2006yılındaCMR’ınkurulması iledeğişik

kategorilerdedüzenlenmeyebaşlananmüsabakalarda

mücadeleetmeyebaşladılar. Avrupa’da isemüsabakalar

uzunbir süreülkelerinmotosiklet federasyonları tarafından

düzenlendi. SonyıllardaFIM(UluslararasıMotosiklet

Federasyonu) çatısı altındaortakorganizasyonlar

düzenlenmeyebaşlandıysadahenüzortakbir yarışmaserisi

organizeedilemedi.

ATV ileTürkkullanıcılarınbuluşması iseçokeski değildir. Önceki

yıllardakullanılanmünferit araçları saymazsakATV’lerinTürkiye

macerası 2000’li yıllardabaşlamıştır. İlkolarakbireysel kullanım

ve turistlereyönelikdoğa turları için ithal edilmeyebaşlanan

ATV’ler ilerleyensüreçteartanmodel sayısı vebunabağlı

olarakkullanımalanlarınınçeşitlenmesi sayesindegenişbir

kitle tarafındankullanılmayabaşlandı. Ayrıca farklı üreticilerin

sundukları genişfiyat yelpazesi sayesindekullanıcılarATV

edinmekonusundaki ekonomikzorluklarınüstesindengeldi.

Sonyıllardadevlet tarafındanyapılmayaçalışılandüzenlemeler

ileATVaraçların ithalatı, tekniközellikleri vekullanımşartları

hakkındaçeşitli geliştirmeler yapıldı. Buyönetmeliklerdeki amaç

genel olarakkullanıcılar içingüvenli vekeyifli bir sürüşortamı

doğurmaktır.

ATVKULLANIMI

Buaraçları ilkdefakullanacakkişiler, yaklaşıkyarımsaatlik

ATVvesürüş ile ilgili teorikbilgileri öğrenirler. Dahasonrasında

uygulamayapabilecekleri uygun, ayırılmışarazi eğitim

parkurundaenaz45dakikaolmaküzere, teorikbilgi pratiğe

dökülür. ATVaraçları değişikmarkalardadeğişiközellikler

gösterebilirler. Ancak temel olarakdeğişmeyenbirkaçunsur

vardır. Araçlardaönvearkaolmaküzere iki frenbulunur. Gaz

pedalı sağbaşparmağınaltındabulunur. İleri, geri veboşolmak

üzereüçkademeli vitesi vardır.

SPOR

yesilay.org.tr

68

YEŞiLAY

KASIM 2015

KÜLTÜR