ÖNLEMEDEBÜYÜKADIM:
AKRANEĞİTİMİ
ARKADAŞIN
NASIL İŞLİYOR?
Akran eğitimi tümdünyada olduğu gibi ülkemizde de
HIV, AIDS ilemücadele, cinsel sağlık vemaddenin kötüye
kullanımı konularında yaygın olarak kullanılıyor. Bu süreçte
bilgi paylaşımının ötesinde davranış değişikliği hedefleni-
yor. Yapılan araştırmalar ergenlerin sorunlarını akranları ile
paylaşınca kendilerini daha rahatlamış hissettiğini ortaya
çıkarmış. Celalettin İçmeli burada, gençlerin akranlarının
duygularını yetişkinlerden daha iyi anladığına inanmala-
rının altını çiziyor: “Ergenlik döneminde gençler otoriteye
karşı tavırlarından dolayı, daha çok kendi yaş grubuyla
empati kurar ve etkilenirler. Akran gruplarıyla daha fazla vakit
geçirmeye, kendilerini o grubun bir parçası olarak görmeye
başlarlar. Bu dönemde yoğunlaşan ‘ait olma’, ‘kabul görme’,
‘bağlanma’ gibi sosyal ihtiyaçlar gencin tümüyle akran grubu-
nun kontrolüne girmesine yol açabilir. Akran eğitimi sürecinde
bilgi, tutum, inanç ya da davranış yönünden grup tümüyle
gelişimgösterir. Akran eğitiminde ‘akranlar’ kendi aralarında
cinsel konularda da daha rahat konuşur ve bilgi edinir. Özellikle
ülkemizdemahremsayılan cinsellik konularında kendini ve karşı
cinsi tanıma, cinsel yolla bulaşan hastalıklardan, gebelikten
korunma konularında olduğu gibi okul sorunları, aile sorunları
yesilay.org.tr
13
YEŞiLAY
•
NİSAN 2015