Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 84 Next Page
Page Background

DOSYA

MAKALE

konularında da etkili olur. Madde kullanımından korunmada da

etkisi büyüktür. Akran eğitimine katılan genç, madde kullanımı

konusunda nasıl ve neden başladığını, nemiktarda aldığını, ar-

kadaş ve çevre şartlarının kendini ne düzeyde etkilediğini daha

rahat ifade edecektir. Gencin ergenlik döneminde otoriteye

karşı koyma isteği, verilecek her türlümesajın etkisini azal-

tır. Sorunlarını arkadaşlarıyla paylaşma, eğitimin veriliş tarzı,

lider kişinin kimliği mesajın gücünü etkiler. Bu nedenlemadde

kullanımı konusunda damesajın doğrudan akran tarafından

verilmesi etkiyi artıracaktır.”

NE ZAMAN UYGULANIYOR?

Eldeki veriler sonucu gençlerin bağımlılık yapan maddeleri ilk

kez, yaşadıkları sosyal ortamdan tanıdıkları kendi akranları

ile denediklerini biliyoruz. Bu nedenle olumsuz akran grubu

etkisini azaltmak için üniversitelerde de akran eğitimi mo-

delinin uygulanması önemseniyor. Akran eğitimi program-

ları ülkemizde son beş altı yıldır birçok lise ve üniversitede

uygulanıyor. Liselerde rehberlik birimi tarafından gönüllü

ve lider öğrenciler seçilerek belirli bir program çerçevesinde

bilgi ve beceriler kazandırılıp, destek ve dayanışma yoluy-

la öğrenciler arasında sorunların paylaşılması sağlanıyor.

Yapılan araştırmalar, gençlerin okulda yaşadığı sorunları yine

arkadaşlarıyla paylaştığını gösteriyor. Özellikle üniversitede

okuyan gençler ailesinden uzak kaldığından, oluşan arkadaş

grupları gençlerin davranışlarını şekillendirmede ve sosyal

kuralları benimsemede etkili oluyor.

l

Aile içi ilişkilerin sağlıklı olmaması

l

Aşırı disiplin

l

Aşırı rahatlık

l

Ebeveyn tutumunda tutarsızlık

l

Anne-babadan birinin kaybı

l

Kalabalık aile

l

Denetimsizlik

l

Anne babanın alkol, sigara veya

uyuşturucu kullanması

l

Aile üyelerinde psikiyatrik bir rahatsızlığın

olması

Genç nedenmadde

kullanımına yönelir?

Her şeyden önce gençlerin neden madde kullanımına

yöneldiklerini anlamak gerekiyor. Bu sadece eğlenmek,

sosyal ve duygusal ihtiyaçlarını gidermek olabileceği

gibi; sorunlardan uzaklaşmak, heyecan aramak veya

başkaldırı gibi farklı nedenler de olabilir. Ama unutmayın

ki ergenlik döneminde maddeye alışmak, ailesel veya

okulla ilgili sorunlarla çok yakından ilişkili bir durum.

Uzmanlar bu noktada farklı noktaların altını çiziyor:

Uzmanlar eğitici kişilere, bir program doğrultusunda

karşı tarafın duygularını anlama ve anlatma, sözlü ve

sözsüz davranışlar, sorun çözme teknikleri, olumlu

iletişim, empati, etkin dinleme, beden dili ve faydalı

olacağı alan konusunda bilgi ve beceriler kazandır-

maya yönelik bir eğitim verilmesini öngörüyor. Eği-

timcilerde bulunması gereken nitelikler ve izleyecek-

leri yolun özelliklerini şöyle sıralayabiliriz;

l

İlişki gücü:

Eğitimci kendi grubu üzerinde etkili

olacağı gibi diğer gruplarla da bağlantı sağlayabil-

me özelliğine sahip olmalı.

l

Konuya hakimiyet:

Hedef kitle için daha güve-

nilir olması gereken eğitimci, maddenin kötüye

kullanımı konusunda bir eğitim programı hazırla-

malı. Madde bağımlılığı konusunda temel bilgilere

sahip olmasının yanı sıra, sorulacak sorulara yeterli

cevap verebilmesi, ayrıca bu alanda yazılmış kay-

naklara ulaşabilmesi ve sağlaması gerekiyor. Bu

noktada eğitici, zaman zaman madde kullanımında

bedensel, ruhsal, ekonomik bakımdan zarar gören

kimseleri de gruba alarak konuşturabilir. Ayrıca bu

konuda hazırlanmış CD, film ve video gösterileriyle

konuyu pekiştirebilir.

l

Üslup farkı:

Akran eğitici hiçbir zaman gruba ve

bireylere yargılayıcı bir üslup kullanmamalı. Mimik-

leri ve beden dilini kullanarak dikkat çekici olmalı,

konuşma süresince göz temasında bulunarak, ses

tonunu gerektiği hallerde değiştirerek ve mizah

yeteneğini kullanarak ilgi çekmeli.

l

Gerçek örnekler gösterme:

Akranlarının düşün-

ce ve davranışlarını nasıl algıladıkları konusuna

hakim olması gereken eğiticiler, çevresinde bu

alanda çalışma yapan akademik kişileri, uzmanları,

emniyet mensuplarını, tedavide başarılı olmuş

kişileri, hatta gençlerin sevdiği, hoşlandığı madde

kullanıp bırakmayı başaran müzisyen, sporcu ve

sanatçıların bilgilerini sunmalarını sağlamalı. Madde

kullanan kişilerin doğrudan bu etkinlikte yer alması

önlemedeki başarıyı artıracaktır.

Akran eğitimi verecek kişilerin kişilik özellikleri

bakımından sosyal, güvenilir, duyarlı, empati

kurabilen, sakin, esnek, model olma özelliği

olan kimliğe sahip olmaları gerekiyor.

AKRAN EĞİTİMCİSİ

14

YEŞiLAY

NİSAN 2015

yesilay.org.tr