Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 84 Next Page
Page Background

DOSYA

MAKALE

Gençlerin birçok bilgi ve davranışı akranlarından aldı-

ğı düşüncesinin dikkate alınması sonucu, son yıllarda

birçok alanda akran eğitimi yoluyla eğitimmodelle-

rinin gelişmeye başladığını söyleyen Psikolog Rabia

Aksoy, bu yöntemin belli bir program içinde ilerle-

mesinin önemini vurguluyor: “Akran yaş, meslek,

cinsiyet, sosyo-ekonomik ve/veya sağlık durumu

bakımından ortak özelliklere sahip, aynı sosyal

gruba dahil insanlar anlamına gelir. Akran eğitimi ise,

sosyal etkileşim içerisinde olan, statü bakımından

birbirleriyle eşit durumda olan, dil, tutum ve davranış

açısından benzerlik gösteren gruplarda, yaklaşım,

davranış ve bilgiyi modifiye etmek ve gençlerin kendi

sağlıklarını koruma bilincini kazanmaları amacıyla

gerçekleştirilen planlı, programlı bir eğitim yönte-

midir. Akran eğitimi, küçük gruplarla veya bireysel

iletişim yoluyla, işyerleri, dini mekanlar, okullar,

kulüpler, üniversiteler gibi gençlerin bulunabileceği

birçok farklı yerde gerçekleştirilebilir. Ortaöğretim

öğrencileri ile yapılan bilgi yarışması, rol-oyun veya

hikâyeler gibi etkileşimli metotlar kullanarak sergi-

lenen programlar, gençlik kulüplerinde sahnelenen

tiyatro oyunları ve oyun sonrasında gerçekleştirilen

grup tartışmaları akran eğitimi etkinliklerine birer

örnek olarak gösterilebilir.” Genç bir bireyin tutum ve

davranışları üzerinde akran grubunun önemli derecede

etkisi olduğunu söyleyen Aksoy, bu noktada eğitimci

bireyin niteliklerine dikkat çekiyor: “Akran eğitimci,

genç olmanın anlamının, sorumluluklarının ve zorluk-

larının farkında olan, birçok konuda akranlarına oranla

daha donanımlı ve dolayısıyla çevresine telkin ve tavsi-

yelerde bulunan bir arkadaş olarak algılanmakta. Bu

nedenle akran eğiticisinin seçiminde etkili bir etkileşim

ve dinleme yeteneğine sahip olması, liderlik potansiyeli

taşıması, yargılayıcı bir tutum ve davranış içinde olma-

ması gibi özellikler gözetilmelidir. “

Aksoy, akran eğitiminin gençlerin kendi sağlıklarına

gerekli önemi vermeleri açısından etkili olduğunu vur-

guluyor ve bu yöntemin günümüzde sorumluluklarından

hızla uzaklaşan gençleri yetkilendirmek anlamında top-

lumsal bir düzenleme yolu olarak öne çıktığını belirtiyor.

“Gençler eğitim sonrasında iyi ve etkili bir iletişim ve

dinleme becerisi kazanıyor, sorumluluk alma duyguları

gelişiyor. Liderlik vasıfları geliştiği gibi, akranları tara-

fından saygı duyulan ve kabul gören bir birey oluyorlar”

diyerek eğitimin somut sonuçlarını özetliyor.

“EĞİTİMCİ BİREY, GENÇ OLMANIN

ANLAMININ FARKINDA OLMALI”

yesilay.org.tr

16

YEŞiLAY

NİSAN 2015