Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  15 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 84 Next Page
Page Background

l

Doğru atmosferi yaratma:

Çalışma yapacağı yeri

ilan edip üye sayısını 10 ile 30 arasında tutmalı,

yuvarlak bir oturma biçimi tercih edip, ortamın

rahatlatıcı olmasını sağlamalı. Toplantıya katılan-

ları kısa zamanda tanıyıp, isimleri ile hitap etmeli.

Sorulan soruları tartışma başlatmak üzere gruba

yansıtmalı fakat zorla ikna etme yoluna gitmemeli,

bunu zamana bırakmalıdır. Konuşulan konuların

gerekirse gizli kalacağına dair güvence vermelidir.

Sosyal bakımdan yeterli olan akran, gruba model

olacak, aktif katılımı sağlayarak kişilerin kendilerini

özgür hissetmelerine yardımcı olacaktır.

l

Planlı ilerleme:

Bağımlılığı önleme konusunda ve-

rimli bir akran eğitimi programında planlama önem

taşır. Burada uygulamaya ne kadar zaman ayrılaca-

ğı belirtilir. Planlamada hedef kitle, yaş ve cinsiyet

belirlenir, ihtiyaçlar saptanır ve konu tartışmaya

açılır. Tartışmada geri bildirime ve çıkan sonuç-

lara dikkat çekilir. Daha sonra programın etkinliği

değerlendirilir. Davranış değişiklikleri olup olmadığı

hedef alınır. Gencin agresif davranışları, okul başarı

düzeyi, uyumu, özdenetim, aile ve akran ilişkileri

ve maddeyi artık kullanmama konusundaki tutum

değişiklikleri saptanır. Programın sonunda teşekkür

ve plaket verilebilir.

l

Grubu iyi tanıma:

Hedef kitlenin ne tür maddeyi

kullandığı, ne amaçla kullandığı, ne zamandan beri

kullandığı, konuyla ilgili bilgi ve tutumları, yaşadığı

muhit, aile ve kültürel yapısı, çevre ile ilişkileri hakkında

bilgi alınmalıdır. Özellikle bu konuları içeren anketler

uygulanarak bir önleme programı geliştirilebilir.

l

Uzaklaştırıcı somut nedenleri konuşma:

Akran

eğitici, gruptakilerin madde kullanımının olumsuz

sonuçlarını saymalarını ve konuşmalarını sağlamalı.

Konuşulanlar dışında ele alınmayan konular varsa

ilave edilmeli. Özellikle madde kullanımının bedensel

riskleri üzerinde durulması etkin yöntemlerden biri

olarak seçilebilir. Kronik bronşit ve nefes darlığına

yol açtığı, astımı alevlendirdiği, akciğerlere ve ge-

beliğe zarar verdiği, cinsel gücü olumsuz etkilediği,

kalp şikayetlerini artırdığı, enfarktüse neden olduğu,

felç yapabileceği, akciğer, pankreas ve mesane

kanserine neden olacağı konuları ileriki programlar

çerçevesinde tartışılabilir...

l

Başarıyı takdir etme:

Akran eğitici, bu konuda başarı

elde etmiş ergenlere “Bak artık rengin eskisinden

daha canlı, yüzünde sivilceler ve kırışıklıklar azaldı,

artık yiyeceklerin tadını daha iyi almaya başla-

dın, sanırım koku duyun düzeldi. Son zamanlarda

harçlığından tasarruf ediyorsun, kendine besleyici

şeyler alabiliyorsun. Ağzın ve elbiselerin kokmuyor.

Sadece madde kullananlarla değil tüm arkadaşlarınla

konuşup ilişki kurabiliyorsun” şeklindeki gözlemlerini

ifade etmeli. Duygusal bakımdan “Artık iyi düşü-

nebiliyorsun, notlarında yükselme var. Sınıfta söz

alarak katılımcı oluyorsun. Artık dikkatin dağılmıyor.

Daha önce katılmadığın fiziksel etkinliklere katıl-

maya başladın. Seni seviyorum. Sen aslında çok iyi

yürekli bir arkadaşsın” şeklindeki övgüleriyle ergeni

yüreklendirmeli. Bir yandan da sportif etkinliklere,

müzik, folklor, tiyatro, el sanatları, izcilik ve dağcılık

gibi etkinliklere, toplumsal yardım kampanyalarına

katılmasını önerip, motive etmeli. Ardından çev-

resinde sigara ve madde kullanan kişilerden uzak

durmasını isteyerek ailesinde içen varsa yanında

içmemeleri konusunda destek olmalarını sağlamalı.

Bir-iki haftalık yoksunluk döneminde olumsuz duygu

durum, sigara ve madde alma dürtülerinin olabile-

ceğini anlatmalı. Gerekirse aile ziyaretleri yapmalı.

Tüm bu işlevler akran eğitimine katılan liderlerin ve

katılımcıların ekip ruhuyla çalışmalarıyla başarıya

ulaşılmış olacaktır.

NASIL OLMALI?

yesilay.org.tr

15

YEŞiLAY

NİSAN 2015