Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  22 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 84 Next Page
Page Background

DOSYA

Saldırganlık öğrenilen bir davranış. Aile içinde,

küçük yaşlarda öğrenilen şiddet, çevresel koşullarla

destekleniyor. Eleştirilen, kabul görmeyen, şiddetin

ilişki modeli olarak benimsendiği bir ailede büyüyen

çocuk, saldırgan tutumlar sergiliyor ve isteklerini şiddet

kullanarak ifade ediyor. Ailenin disiplin becerilerinin zayıf,

tutarsız ve sert olması, sözel ve psikolojik tacizin ve

istismarın varlığı, ebeveynlerin fiziksel ve ruhsal sağlığının

yerinde olmaması, depresyon gibi nedenler şiddete

yönelmeyi besliyor. Şiddet, aile içinde yaşanmıyorsa

bile; çocuk dış çevreyle tanıştığında çeşitli kaynak ve

uyaranlardan şiddeti öğrenip uygulayabiliyor ya da şiddete

maruz kalabiliyor. Yaşı küçük olan çocuklar, kendilerinde

soyut düşünce henüz gelişmediği için taklit yoluyla ve

model alarak öğreniyor.

ANNE BABALAR NE YAPMALI?

Çocukları için uygun rol modeli olmalı.

Çocuklara kabul edilebilir ve kabul edilemez davranışlarla

ilgili net ve tutarlı tutumsergilemeli.

Aile içi demokrasi olmalı, çocukları ile güven ilişkisi

oluşturarak onların sosyal hayatlarını ve arkadaşlık

ilişkilerini takip etmeli.

Çocukları sınırlama cesareti göstermeli; şiddet içerikli

filmlerden, dizilerden ve bilgisayar oyunlarından onları uzak

tutmalı.

ERKEN UYARI İŞARETLERİ

Önemli olan şiddet ve suç oluştuktan sonramüdahale etmek

değil, erken uyarı işaretlerine bakarak şiddeti oluşmadan

önlemektir. Erken uyarı işaretleri şöyledir:

Çocuğun evde ve okulda sosyal olarak aşırı içine kapanık

olması

Yoğun bir yalıtım içinde olması

Şiddetemaruz kalması

Başkaları tarafından çabucak kızdırılabilir olması

Aşırı alıngan olması

Kendine rahat verilmediği duygusunu sık yaşaması

Öfke kontrolünü becerememek ve sık sık öfke patlamaları

yaşaması

İletişimkurma becerisinin çok zayıf olması

Çok çabuk hayal kırıklığına uğraması ve bunu tolere

edememesi.

ÇOCUKLARIN SALDIRGANLIĞA

EĞİLİMNEDENLERİ

Çocuklarınözellikle iki yaşcivarındakavgayaeğilimli oldukları

gözlenmektedir. Budönemdeçocuklarınnedenkavgayaeğilimli

oldukları konusundaçeşitli açıklamalar vardır:

1.

Bağımsızlık ve kimlik dürtüsü: Çocuğun içinde bulunduğu

etkileşimarttıkça çocuk da kendini daha büyük ve önemli

hissetmek için girişimlerde bulunur.

2.

Hayal kırıklığı: Çocuk kendi çevresini istediği gibi kontrol

edemediğinde üzülür ve bildiği tek şekilde karşılık verir.

İstediği oyuncağı bırakması için arkadaşını ısırır, oyuncağını

almaya çalışan oyun arkadaşına vurur, yöneldiği alanı

engelleyen kardeşini iter.

3.

Bencillik ve empati eksikliği: Çocuk kendini hâlâ evrenin

merkezi olarak görür ve başkalarına ilgi göstermede bir

yeteneksizlik sergiler. Yaşıtlarını duyguları olan eşdeğerleri

olarak değil de nesneler olarak algılar.

yesilay.org.tr

22

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015