Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 84 Next Page
Page Background

DOSYA

Okul çağındaki olumlu akran ilişkileri ise bazı problemleri

(saldırganlık, zorbalık vb.) azaltabilmekte ve süreç içinde

çocuk aslında problemçözme becerilerini öğrenmekte,

sosyal gelişimi için önemli sayılabilecek ilk adımları bu

yıllarda atmaktadır. Bu gibi nedenlerden dolayı akran

ilişkileri, olumlu ve olumsuz davranış örneklerini barındıran

çok yönlü bir ilişki biçimidir.

KREŞE BAŞLAMA YAŞI ÜÇ

Çocuğun sağlıklı arkadaşlık kurabilmesi için okul yıllarında

bazı sosyal becerileri kazanmış olması gerekir. Ortaklaşa

oyun kurabilme, paylaşma, kendi isteklerini kontrol

edebilme, sırasını bekleyebilme gibi sosyal becerileri

kazanmış bir çocuk; arkadaşlık ilişkilerini idare etmeyi,

onlarla iyi geçinmeyi öğrenecek ve her zaman kendi

isteklerinin olamayacağını fark edecektir. Tümbunların

gelişebilmesi için de belli bir süreç vardır. Örneğin, iki yaş

civarı akranları ile yan yana, yani paralel oyun oynayan

çocuk, üç yaşında karşılıklı oyun oynamaya başlar. Bu

dönem, kreşe başlamak için en uygun zaman kabul edilir.

Çocuk bu yaşlarda ne kadar çok sosyal ortama girer ve

ne kadar çok akranlarıyla bir arada bulunursa sağlıklı

ilişki kurma konusunda o kadar beceri kazanır. İlkokul

dönemindeyse kendi cinsiyetinden olan ya da karşı

cinsten olan çocuklarla oyunlar kurmakta, hayal gücünü

genişletmekte, problemve çatışma çözümü hakkında fikir

sahibi olmaktadır.

Çocuk nasıl arkadaş edinileceğini bilmiyor olabilir. Yeni

bir ortama girdiğinde, orada karşılaşacağı kimseler onu

ürkütebilir. Bu noktada anne babaya düşen, çok ısrarcı

olmayan bir tavırla yeni ortamın özellikleri hakkında bilgi

vererek onu ortama alıştırmaktır. Bazı istisnai durumlarda,

özellikle gelişimdönemlerinden kaynaklanan gerilimler

sebebiyle çocuklar arkadaş ortamlarından uzak kalabilir.

Bu gibi dönemlerde de anne-babaların, çocuklarının içinde

bulunduğu dönemlerin özelliklerine göre davranmaları

yeterli olacaktır.

SAĞLIKLI SOSYAL GELİŞİM İÇİN DİKKAT

EDİLMESİ GEREKENLER

Her çocuk çok girişken olacak, çocuğun çok sayıda arkadaşı

olacak diye bir şey yoktur. Bazı çocuklar diğerine göre

yapısal olarak daha girişken veya daha içe dönük olabilir.

Çocuktan beklentilerinizin gerçekçi olması gerekmektedir.

Çocuğu belli bir karakter özelliğini kazanması için zorlamak,

çocuğun kendini geliştirmesi yönünde tümmotivasyonunu

düşürecek, olumsuz deneyimler yaşadığında kendine

güveni daha da azalacaktır.

HER ÇOCUĞUN DENEYİMLEMESİ GEREKEN

İKİ SOSYAL İLİŞKİ TÜRÜ VARDIR:

1)

Dikey İlişkiler: Çocuktan daha çok bilgiye ve

güce sahip bir kişinin etkisinin olduğu, genellikle

çocuktan daha büyük kişiler (öğretmen, ebeveyn

gibi) ile olan ilişki türüdür. Yetişkin kişi kontrol

ederken, çocuk kabul edici konumdadır. Genellikle

çocuk yardım ister durumdadır, yetişkin ise yardım

eden durumda. Bu sosyal ilişki çocuğa güven

hissettirir ve çocuk yeni bilgi-beceri kazanır.

2)

Yatay İlişkiler: Çocuk ile aynı sosyal güce sahip bir

kişi ile kurulan ilişkidir. Bu sosyal ilişki tamamlayıcı

olmak yerine karşılıklıdır (çocukların birlikte oyun

oynamaları). Bu sosyal ilişkideki roller karşılıklı

değiştirilebilir çünkü partnerler benzer becerilere

sahiptir. Çocuk sadece bazı sosyal becerileri,

akranları ile etkileşimde kazanır. Her küçük grubun

kendi kuralları olması rağmen her grup kendi içinde

sadakatin, işbirliğinin ve uyumluluğun olmasını

bunun için gerekli becerilerin kazanılmasını

ister. Dikey ilişkide tatmin edilemeyen işlevleri

yatay ilişkiler tamamlar. Çocuğun benmerkezci

yapısı akranları ile olan ilişkisi yardımıyla düşüş

gösterebilir, çocuklar birbirlerinin sosyalleşmesine

yardımcı olurlar. Bu nedenle akran ilişkileri çocuk

için hemkarşılıklı hemde tamamlayıcı bir ilişki

niteliğindedir.

yesilay.org.tr

26

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015