Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  27 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 84 Next Page
Page Background

AKRAN BASKISI

Akran baskısı kişinin, yaşıtları tarafından kendilerine

benzer şekilde davranması için zorlanmasıdır. Bu kavram,

kişinin arkadaşları tarafından kabul edilme, onaylanma

gereksiniminden ortaya çıkar. Kişi, grup tarafından

dışlanmamak, onay almak, grubun bir parçası olmak ya da

alay edilmemek için akran baskısına boyun eğer.

Ergenlikte arkadaşlığın önemli bir yeri vardır.

Ergenin olumlu arkadaş ilişkileri geliştiremeyişi veya

arkadaşlarıyla kurduğu çatışmalı ilişkiler daha sonra

yaşayacağı problemlerin belirtileri olabilmektedir.

Olumsuz akran grupları da ergenin davranışlarının yönünü

belirleyen unsurlardan birisidir.

Akran baskısı ile ilgili yapılan çalışmalarda:

Erkeklerin kızlara göre akran baskısını daha yoğun

yaşadıkları

Otoriter anne- baba tutumunamaruz kalan ergenlerin

akran baskısına daha duyarlı oldukları

Öğrencilerin, akran baskısı arttıkça okul başarılarının

düştüğü

Ergenlerin arkadaşları tarafından alay edilme korkusu

ve bundan dolayı yaşanacak utanç duygusundan

hareketle baskıyamaruz kaldıkları

Akran baskısı altındaki çocukların yüksek seviyede

depresyon ve de ailevi karmaşalar yaşadıkları ve

akranları tarafından sevilmediği ve endişeli hissetme

eğiliminde oldukları

Akran baskısı kontrol altına alındığında benlik

saygısında artış olduğu

Erken ergenlik dönemindeki akran baskısının uzun

dönemsonuçları incelendiğinde arkadaşlara uymanın

gencin gelecekteki davranışları için olumsuz etkileri

olabileceği

Heyecan arama faktörlerinin, ergenlerin risk alma

davranışları üzerinde yüksek düzeyde etkili olduğu

Alkol ya damadde kullananların, erkeklerin, büyük

yaş grubundakilerin ve üst sosyo-ekonomik okul

düzeyindekilerin daha çok akran baskısı yaşadıkları,

ergenlerin akran baskısı algı düzeyleri arttıkça, kontrol

odaklarının daha dış odaklı olduğu bulunmuştur.

Yeni bir ortama girdiğinde çocuğu hemen kaynaşması

için acele ettirmek onun kaygısını daha da artıracaktır.

Bunun yerine çevresini gözlemlemesine izin vermeli,

hâlâ çekiniyorsa harekete geçmesi için çocuk

yüreklendirilmelidir.

Çocukların sosyal beceri kazanması için ailece bol bol

sosyal ortamlara girilmesi, saygı ve nezaket kurallarının

öğretilmesi, çocuğun arkadaşlarının eve davet edilmesi,

yaratıcılıklarını kullanarak oynadıkları oyunlara izin

verilmesi, ev dışında arkadaşlarıyla buluşacağı programlar

oluşturulması çocuk için çok faydalı olacaktır. Ayrıca

spora yönlendirmek; resim, müzik, tiyatro gibi ilgi

duyduğu alanlarda kendini geliştirmesini sağlayacak

kurslara göndermek de yarar sağlayacaktır.

Arkadaş ortamında saldırgan tavırlar sergileyen,

oyuncaklarını paylaşmayan, kendinden daha küçük ya da

daha büyük çocuklarla oynamayı tercih eden çocukların

ebeveynlerinin eğitimle ilgili hatalar yaptıkları sıklıkla

tespit edilmektedir. Küçük yaşlardan itibaren çocuğa

paylaşmanın öneminin anlatılması ve karşı tarafa zarar

verici davranışların ortadan kaldırılmasına yönelik

eğitimverilmesi önemlidir.

Çekingen çocuklar genellikle kendine güvende

sorun yaşarlar. Arkadaşlarının kendisi hakkında ne

düşüneceği, komik duruma düşeceği ya da beceriksiz

görüneceğine dair endişe duyarlar. Bu nedenle

bu çocukların yetenekli olduğu alanların ortaya

çıkarılması, olumlu davranışlarına dikkat çekilmesi

kendilerini göstermeleri için daha cesur davranmalarını

sağlayacaktır. Bu durumda okulda öğretmenleriyle

görüşülmeli, çocuğun yaşadığı zorluklar

hakkında bilgi edinilmelidir.

yesilay.org.tr

27

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015