Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  23 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 84 Next Page
Page Background

4.

Dürtü kontrolünün olmaması: Sizi kızdıran birini

yumruklamak isteyebilirsiniz, ama uzun zaman

önce toplumun bu tip davranışlar için koyduğu

kısıtlamaları kabul ettiğiniz için bu tutkunuza

direnirsiniz. Bir çocuk da biri ona rahatsızlık

yaşattığında aynı istekleri duyar, ama henüz

nasıl kontrol edeceğini

öğrenmemiştir.

5.

Davranışın

sonuçlarını

görememe:

Çocuk

bir oyun

arkadaşını

ağlattıktan

sonra kendini

üzgün

hissedebilir.

Ancak

vurmasa bu

olumsuz ortamı

yaşamayacağı

öngörüsüne sahip değildir.

6.

Sosyal beceri eksikliği: İnsanlar var olmalarına

yardımcı olan kavgacı eğilimlerle doğarlar. Ama

sosyal beceriler doğuştan kazanılmaz, tecrübeyle,

daha yaşlı rolleri taklit etmeye çalışarak, deneme

ve hatalarla ve başkalarının tekrar tekrar

açıklamalarıyla öğrenilir.

7.

Sözel yeteneklerin eksikliği: Çocuk henüz

duygularını, gereksinimlerini, arzularını ifade

edebilecek ya da bir sorunu konuşarak dışa

vurabilecek sözel yeterliliğe sahip değildir. Bu

nedenle sorununu ifade etmek için daha çok fiziksel

yollara başvurur.

8.

Sebep ve sonuç ilişkisine duyduğumerak: Ara

sıra gerçekleşen bir vurma olayı bilimsel sosyal bir

deneyden başka bir şey olmaz: “HımmAhmet’e

vurunca ağladı; Ayşe’ye vurunca da acaba aynı şey

olacakmı?”

Çocuğun saldırganlığı yaşıtlarından daha kalıcı bir

şekilde yerleşmişse, eğer yanlış davranışlarında

hiç pişmanlık duymuyorsa, insanları, hayvanları

incitmekten hoşlanıyorsamutlaka bir uzmandan

yardımalınmalıdır. Tedavinin gecikmesi çocuğun

kendine olan saygısının kaybolmasına ve sonrasında

da daha ciddi zorlukların ortaya çıkmasına sebep

olabilir.

SALDIRGAN DAVRANIŞLAR NASIL

ENGELLENİR

İnsanlar, kalıtımözelliklerinin ve yaşadıkları çevre

şartlarının birbirinden farklı oluşu sebebiyle

gelişimlerinde de farklılık göstermektedir. Aynı

anne-baba ve aynı çevrede yetişen kardeşlerin bile

gelişimleri birbirine benzememektedir. Bu sebeple

her çocuktan aynı yaş ve zaman içinde, aynı gelişim

görevleri beklenemez. Çocuğunuza yardımetmek

için şunlara dikkat etmeniz gerekmektedir:

Kuralları tayin edin.

Haşin davranışlardan kaçının.

Orta yolda giden bir disiplini hedefleyin.

İyi davranışları ödüllendirin.

Çocuğunuzun duygularını onaylayın.

Duygularını dile getirmesini teşvik edin.

Çocuğunuzun yorulduğu zamanın farkında olun.

Hüsran duygularını en aza indirgeyin.

Rahatlatıcı aktivitelerle konu dışına çıkın.

Azarlamayı kesin.

Her zaman denetleyin.

En saldırgan

çocuklar, çoğunlukla onları

fiziksel yöntemlerle terbiye

eden ebeveynlerin ya da

hiç terbiye etmeyen rahat

ebeveynlerin çocuklarıdır.

Bu aşırı uçlardan

kaçınarak çocuğunuzu

saldırgan davranışlardan

vazgeçirebilirsiniz.

yesilay.org.tr

23

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015