Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 84 Next Page
Page Background

D

AĞLASIN, GÜLSÜN

Çocuğa, duygu tanımlama becerisini

kazandırmak önemlidir. Duygularını

sosyal olarak uygun şekilde ifade edebilen

çocuklar daha az davranış sorunları

yaşayan bireyler olacaklardır.

Duygular, birey ile çevresi arasında ilişki kurmak, ilişkileri

değiştirmek ve ilişkileri ortadan kaldırmak için bir çaba

olarak tanımlanmaktadır. Belli bir durumun sonucunda

ortaya çıkarlar ve o duyguları yaşayan kişiler tarafından

da yapılanırlar.

Duygular çocuktaki nörolojik olgunlaşma ile öğrenmenin

bir ürünüdür. Doğal birer parçamızdır. Davranışlarımızı

etkiler ve yönlendirir. İhtiyaçlarımız karşısında bizi uyarır.

Zorluklar karşısında direnmemize ve kuvvetli olmamıza

yardımeder. Heyecan ve istek duymamızı sağlar ve

bizleri hedefimize ulaştırır. Motive eder. Öğrenmemizi,

insanlarla iletişim içinde olmamızı ve kendimizi iyi

hissetmemizi sağlar.

Aslında temelde iki tür duygu vardır: Olumlu duygu,

olumsuz duygu. Bireyin yaşamını sürdürmesini

destekleyen, bireye yarar getireceği (örn. beslenme)

öngörülen her durumda olumlu duygu; bireyin yaşamını

tehdit edeceği, bireye zarar getireceği (örn. sosyal olarak

dışlanma) öngörülen her durumda da olumsuz duygu

baskındır. Bebek anne karnına düştüğü günden itibaren

duyular tarafından algılanan hemen her türlü bilgi (koku,

ses, şekil vb.) ardından gelen olumlu ya da olumsuz

sonuca göre 'olumlu' ya da 'olumsuz' duygular olarak

kodlanmaya başlar. Bir uyaranın olumlu ya da olumsuz

olmasını değerlendirmek her zaman çok kolay olmaz.

Bazı durumlar hemolumlu hemde olumsuz unsurlar

taşır. Bu yüzden duygularda gökkuşağına benzer bir

yelpaze gelişir.

İnsanların duygularını nasıl yaşadığı ve nasıl ifade ettiği

ve diğer insanlarla nasıl etkileşimkurduğu bireysel

farklılıklar gösterir. Gurur duyma, utanma ve benzeri

daha karmaşık duygular daha sonra gelişir. Bu karmaşık

duyguların gelişmesi için öncelikle bebeğin kendinin

farkında olma becerilerinin gelişmesi gereklidir. İki

yaşından itibaren kendinin farkında olmaya başlayan

bebek suçluluk duyma, utanma, gurur duyma gibi

duyguları da öğrenir. Bu yaşlarda kendisi ile öteki

ayrımını yapabilme becerisini geliştiren, başkalarının

farklı zihinleri ve duyguları olduğunu da fark etmeye

başlayan bebek diğerlerinin yüz ifadelerindeki anlamları

ve daha karmaşık duyguları da anlamaya, karşısındaki ile

empati kurmaya başlar.

yesilay.org.tr

29

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015