Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 84 Next Page
Page Background

ÇOCUKLARDA

ARKADAŞLIK VE

SOSYALLEŞME

S SY

Arkadaş ilişkisi geliştirme, kurabilme ve sınırlandırabilme.

Çocuklardaki bu beceriler nasıl gelişir?

bulma eğilimleri artmaktadır. Örneğin, anaokulu

çağındaki çocukların arkadaşlıkları sürekli değişir,

hatta birkaç günden daha uzun sürmeyebilir.

Çocuğunuz 10-11 yaşlarına ulaştığında

arkadaşlıkları daha dengeli ve kalıcı olmaya başlar.

YAŞLARA GÖRE AKRAN İLİŞKİLER

İ

Her yaştaki arkadaşlık ilişkilerinin farklı niteliklere

sahip olduğu görülmektedir. Çocuğun içinde

yer aldığı sosyal çevrede (akran ilişkileri, sınıf

kuralları vb.), kişilerin bireysel özellikleri (sosyal

becerileri, saldırgan, sosyal davranışları vb.) ve

birbirleriyle etkileşimleri akran ilişkilerinin yapısını

şekillendirmektedir. Bireysel özelliklerin yanı

sıra akran desteği, güç dengesi/dengesizliği de

arkadaşlığın yapısını şekillendirir. Örneğin, zorba

davranışlar gösteren çocuk ile bu davranışlara

maruz kalan çocuk arasında güç dengesizliği

bulunmaktadır. Akran grubunun zorba davranışa

müdahale etmemesi ve/veya destek olması

da şiddetin seyrini etkileyebilmektedir. Bu

gibi durumlarda okul-aile ve çocuk arasında

iletişimartırılmalı, olumsuz davranışlar hakkında

konuşulmalıdır.

Y

Yaşamını sürdürmek ve gelişmek için insan başka

insanlara ihitiyaç duyar. Bunun için arkadaşlık

ilişkileri önemlidir. Arkadaş edinme çocuğu

sadece sosyal bakımdan değil, aidiyet duygusu,

değer ve kabul görme hissi kazanma ve öz

güveninin gelişimine de yardımeder. Arkadaşa

duyulan ihtiyaç, sadece onunla vakit geçirmek için

değil; bilgi ve deneyimkazanmak içindir.

Okul yaşamında arkadaşlıklar oldukça önemlidir.

Arkadaş seçimi ise çocuğun gelişiminde önemli

bir yer tutar. Çünkü arkadaş ilişkileri ona

toplumsal yaşam içinde kabul gören davranışları

ve iş birliğini öğretir. Liderlik, sorumluluk, grup

çalışması gibi yetenekler arkadaşlar sayesinde

kazanılır. Arkadaşlarıyla oyun oynayarak enerjisini

boşaltma şansını yakalar. Arkadaş ilişkileri

yoluyla kendini ve diğerlerini tanıma fırsatı bulan

çocuk, farklılıklara hoşgörü ile bakmayı öğrenir.

İlkokul döneminde çocuklar aynı cinsiyet, eş

düzeyde duygusal ve sosyal olgunluk ile benzer

kişilik özelliklerini taşıdığı çocuklarla arkadaşlık

yapar. Kendilerine yanlışmodel olabilecek

akranlarıyla arkadaşlık kurmalarına rağmen bir

süre sonra, doğru arkadaşları kendi başlarına

yesilay.org.tr

25

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015