Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 84 Next Page
Page Background

DOSYA

Örneğin, ağlamanın farklı anlamları da olabileceğini

(üzüntüden, sevinçten, gurur duymadan, vb.) keşfeder,

başkalarının duygusal ifadelerini gördüğünde kendisinde de

benzer duyguların uyandığını görür. Durumlarla duyguları

eşleştirerek duyguların karmaşık kombinasyonlarını

öğrenir. Okul öncesi yaşlarda duygularını sözlerle de

ifade etmeye başlar. Bu yıllarda dışarıdan gözlenen

duygu ifadesinin içte yaşanan duygularla her zaman

eşleşmeyebileceğini de keşfeder. Belirli ortamlarda

duygularını ifade etmek yerine, diğerlerine göstermemek

gerektiğini, bazı duyguların özel olduğunu öğrenir.

Duyguların gelişimi çocukların;

Arkadaşları ile sağlıklı iletişimkurmasını,

Duygularını sözel olarak ifade edebilmesini ve böylece

saldırgan davranışların azalmasını,

İnsanların ne hissettiklerini ve bir sorunu çözmenin

birden fazla yolu olduğunu öğrenmesini,

Çocuğun arkadaş edinmesini ve arkadaş grubu

tarafından kabul edilmesini,

Duygu ve düşüncelerini daha kolay ifade edebilmesini

Sözsüz iletişimi daha kolay anlamasını ve sözsüz

iletişimi kullanmasını,

Çocuğun duygularını istenmeyen tepkisel davranışlar

ile değil, sözcüklerle ifade etmesini sağlar.

Çocuklarda duyguları anlamanın tanımlanmış

üç öğesi vardır . Bunlar:

Çocukların kişisel duygu deneyimlerini hatırlayıp tarif

edebilme becerileri

Kendi hissettikleri duyguları tanımlayabilme becerileri

Başkalarının duygularını tanımlayabilme becerileri

DUYGUSAL GELİŞİMNASIL

DESTEKLENMELİDİR?

Öncelikle çocukların bir duygu dağarcığına sahip

olmaları sağlanmalıdır.

Bir sonraki adımda çocuklara duyguları ifade

etme ve empati öğretilmelidir.

10 yaşın üzerindeki çocuklara ve gençlere,

olumsuz veya işe yaramayan düşünce kalıplarını

nasıl değiştirecekleri öğretilmelidir.

Yetişkinlerin neyi nasıl söylediklerinin, çocukların

ve gençlerin benlik saygılarının gelişiminde büyük

bir etkisi vardır.

Yetişkinlerin olumlu bir dil kullanması, hatta

çocukların ve gençlerin en az beş olumlu

davranışını art arda ifade ettikten sonra bir

olumsuz davranışını söylemeleri (ki genellikle

tersi gözlenir) onların olumlu düşünce, duygu ve

davranışlar geliştirmesini sağlamaktadır.

Bir çocuğun kendi ile ilgili olumlu şeyler

düşünmesi için ailesinin ve öğretmenlerinin ona

önemverdiğini ve onunla ilgilendiklerini bilmesi

gerekmektedir.

Çocukların ve gençlerin duygusal gelişimini

desteklemenin en önemli yollarından biri de onları

dinlemektir.

Çocuklara iletişim, öfke kontrolü, kişilerarası

problemçözme gibi yaşambecerilerinin

kazandırılması gerekir.

Çocukların kendileri ile ilgili olumlu duygular

geliştirmeleri için yetenekli oldukları alanlara

yönlendirilmeleri gerekmektedir. Çocuklar ve

gençler bu becerilerini ortaya koyarken, daha

fazla olumlu geribildirimalacakları için kendileri ile

ilgili olumlu duyguları da gelişecektir.

KONUŞARAK HAKKINI SAVUNMA

Kreşte arkadaşı elinden oyuncağını aldığında

hissettiği duygunun 'öfke', 'kızgınlık', 'haksızlığa

uğrama' olduğunu öğrenen bir çocuk, bu duyguyu

fark edip, kendi kendine tanımaya başladığında,

gidip arkadaşına vurmak yerine sözlerle, konuşarak

hakkını savunmanın yollarını arayabilir. Bunun için de

yerinde ve zamanında bir öğrenme sürecine ihtiyaç

duyar. Diğer bir deyişle, kreşte öğretmeni bu durumu

fark ettiğinde hemen yaklaşıp, beden dili ve sözlerle

duygu eğitimi verebilir ve uygun yaklaşımı prova

etmesine yardımcı olabilir.

yesilay.org.tr

30

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015