Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  70 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 70 / 84 Next Page
Page Background

SPOR

1)

Çift yelkenli teknenin büyük olan yelkenidir. Direğe

bağlıdır. ANA YELKEN adı verilir. Ana yelken ipleri

(iskotalar) yardımıyla kontrol edilir. Yelkene daha iyi

formverebilmek için bazı ana yelkenlerde yelkene

paralel önden arkaya doğru doğru çıtalar bulunur.

2)

Gene iki yelkenli teknelerde (sloop arma) öndeki

küçük yelkene FLOK ya da CENOVA adı verilir. Eğer

öndeki yelken teknenin direğini geçmiyorsa ya

da çok az geçiyorsa flok, yüzde 5’lik bir kısımdan

fazlasını geçiyorsa ve direğin en tepesinden

başlıyorsa cenova adını alır.

3)

Yelken direğinin ayakta durmasını sağlayan ve bu

direği baştan destekleyen teldir. BAŞ ISTRALYA

adını alır. Özellikle büyük yelkenli teknelerde

orsa seyrinde üzerine büyük yükler bindiği için

sağlamolmalıdır. Gerilmelerinin belli ölçüleri

vardır. Çok gergin ya da çok boş olmaması

için tansiyon ayarı yapılarak gerginliği

ayarlanmalıdır.

4)

Direği arkadan destekler gibi görünen

tele de KIÇ ISTRALYA denir. Esas

görevi sert havalarda gerilerek direği

bükmektir ve bu sayede yelkendeki

toru azaltmaktır. Çünkü sert

havalarda fazla tor zaten istenmez.

5)

Ana yelkeni alttan tutan ve

direğe bağlı olan uzun ince

parçadır. Görevi yelkeni alttan

açık tutmak ve yelkenin

formunu ayarlamaktır.

YELKENLİ TEKNENİN KISIMLARI

BUMBA oynayan bir parçadır. Rüzgara göre

devamlı hareket eder ve ayarlanır. Özellikle sert

havalarda rüzgaraltına doğrumanevra yaparken

(boci tramola-kavança) ani ve çok hızlı hareket

edebileceğinden dikkat edilmelidir. Dolayısıyla

dönüş dikkatli yapılmalıdır.

6)

Yelkenin yukarıda durması için gerekli ana

parçadır. DİREK adı verilir. Yelken direk yardımıyla

basılır ve kullanılır. Uzunlukları ve yapıldığı

malzeme tekne boyuna, tasarımına ve amacına

göre değişiklik gösterir.

7)

Direği yandan destekleyen ve tutan teldir.

ÇARMIK teli adını alır. Yelkenli teknenin

sancağında ve iskelesinde olmak üzere iki veya

daha fazla adet vardır. Yelken seyri sırasında

özellikle rüzgarüstü çarmık teli üzerine

büyük kuvvetler biner. Bu sebepten dolayı

rüzgaraltı tel ise biraz daha boş gibi görünür.

Bunlarında ayarları tansiyon ölçümüyle

hesaplanıp, yapılmalıdır.

8)

Denizdeki tüm teknelerde ve

yelkenli teknelerde ortak kullanılan bir

terimdir. Teknenin yanlarına BORDA

adı verilir.

9)

Her teknede aynı adı alır. BAŞ

kısımdır.

10)

Her teknede aynı adı alır. KIÇ

kısımdır.

11)

Her teknede aynı adı alır.

BAŞ ÜSTÜ adı verilen kısımdır.

karmaşık yapmasıdır.

Günümüzde bir spor dalı olan ve

denize gönül verenlerce çok

sevilen yelkencilikte genel olarak

üç tip seyir bulunuyor. Hemen

yeri gelmişken açıklayalım;

seyir, rüzgârın yelkene ana

yönlerden geliş açılarına verilen

isim... Yelkenli teknenin rüzgârın geliş

yönüne göre rüzgâra karşı gitme çabasına

'orsa seyri' deniyor. Peki, rüzgâra karşı nasıl yol alınıyor?

Dünyada hiçbir yelkenli rüzgâra karşı seyredemez,

yelkenlerde basınç oluşamadığı için yelken 'yapraklama'

yani bir sancak (sağ), bir iskele (sol) tarafa bayrağın

dalgalanması gibi salınımhareketi yapar. Rüzgârın

tekneye bordalarından (yanlarından) 90

derece açıyla vurmasına ise 'apaz seyri'

deniyor. Apaz seyri, genellikle orsaya

göre yelkenli teknenin daha az

'bayılması' bakımından daha rahattır.

Son olarak, yelkenli tekne rüzgârı tam

arkadan alarak seyrediyorsa, buna da

'pupa seyri' adı veriliyor. Halk arasında

en çok bilinen seyir türü de bu.

YELKEN HALATLARI

Yelkene yeni başlayanlar ya da yelkeni keyif ve gezi amaçlı

kullananlar için sadece iki çeşit halat adını ezberlemeleri,

rahatça seyir yapabilmeleri için yeterli sayılıyor. Bu

yesilay.org.tr

70

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015