Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  24 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 84 Next Page
Page Background

dosya

bakımından öngörülmüş olan

hapis cezasının artırılmasının

tartışma konusu yapılabileceği

ve cezaların artırılmasının

caydırıcılığı artıracağı yönünde

görüşler mevcut. Ancak

cezaların yüksek olduğu her

alanda denetimin azalması ya

da kayıt dışı pazara yönelme

tehlikelerinin göz önünde

bulundurulması gerektiğine

de dikkat çekiliyor. Konuyla

ilgili vurgulanan başlıklardan

bir diğeri ise AB’nin

düzenlemelerinde gözlemlenen

elektronik sigaraların içeriklerine

dair bilgilendirme çalışmaları,

satış noktalarının denetlenmesi

ve halk sağlığı üzerindeki

etkilerine dair çalışmaların

ön plana çıkarılarak kamuoyu

nezdinde farkındalığın

artırılmasına öncelik verilmesi.

sıklıkla karşılaşılan durumlar

arasında. İnternet ortamında bu

ürünlerin satışının yapılması, söz

konusu yasaların ihlali anlamına

geliyor. Tütün ürünlerinin

internet ortamı dahil olmak

üzere elektronik ticaret araçları

eliyle yapılması durumunda,

4733 sayılı Kanun madde 8/k

uyarınca 20 bin TL’den başlayıp

100 bin TL’ye varabilen idari para

cezası öngörülüyor. Bunun yanı

sıra tütün ürünlerinin internet

ortamında satışa sunulması

halinde bunu yapan kişi, kişisel

olarak da sorumluluktan

kurtulamıyor. Söz konusu kişi

açısından Türk Ceza Kanunu

madde 194’te düzenlenen “sağlık

için tehlikeli madde temini” suçu

oluşuyor ve suçu işleyen kişi 6

aydan başlayıp 1 yıla varabilen

hapis cezasıyla cezalandırılıyor.

5651 sayılı İnternet Ortamında

Yapılan Yayınların Düzenlenmesi

ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen

Suçlarla Mücadele Edilmesi

Hakkında Kanun madde 8/1

uyarınca da ilgili internet adresine

erişim, Bilgi Teknolojileri ve

İletişim Kurumu Başkanlığı

tarafından engellenebiliyor.

FARKINDALIĞIN

ARTIRILMASINAÖNCELİK

VERİLMELİ

Türkiye açısından gerek idari

para cezası gerekse suçu işleyen

FDA, önümüzdeki dönemde düzenlemelerine

dayanak oluşturmak için elektronik

sigaraların aromalarının yasaklanması,

reklam ve sponsorluk yasağına konu olması,

çocukların erişememesine yönelik önlemler

alınması ve sağlığa zararı yönünde uyarılar barındırması

başlıklarını tartışmaya açtı.

Kaynakça:

1

Family Smoking Prevention and

Tobacco Control Act 2009, § 101(a).

2

Federal Food, Drug, and Cosmetic

Act, § 901 (b).

3

U.S. Department of Health and Human

Services. E-Cigarette Use Among

Youth and Young Adults. A Report of

the Surgeon General. Atlanta, GA: U.S.

Department of Health and Human

Services, Centers for Disease Control

and Prevention, National Center for

Chronic Disease Prevention and Health

Promotion, Office on Smoking and

Health, 2016, s. 15-17.

4

Tobacco Products Directive,

2014/40/EU.

5

Commission Implementing Decision,

2016/586/EU.

6

REPORT FROM THE COMMISSION TO

THE EUROPEAN PARLIAMENT AND

THE COUNCIL, On the potential risks

to public health associated with the

use of refillable electronic cigarettes,

COM(2016) 269 final.

Yeşilay

24

TÜTÜN ENDÜSTRİSİNİN ELEKTRONİK SİGARA OYUNU