Background Image
Previous Page  45 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 45 / 84 Next Page
Page Background

PIAGET YAŞIN ÖNEMİNİ

VURGULUYOR

Ahlak gelişimi alanında

literatürde yer alan bilgilerin

çoğunlukla Piaget ve Kolhberg’in

kuramlarına dayandığına vurgu

yapan Şaziye Senem Başgül

sözlerini şöyle sürdürüyor:

“Piaget, yaşın önemine vurgu

yapıyor. Bu kurama göre; 12

yaş değer eğitimi ile 12 yaş

üstü aynı olamaz. Çünkü 6-12

yaş çocuk için çok somut bir

dönemdir. Kurallar çok net ve

somut verilmelidir. Bunlara

uymayanlar cezalandırılır. Küçük

çocuk asla nedenle ilgilenmez.

Eğitimde çok detaya girilmez,

sadece yanlış veya doğru öğretilir.

Bu yaş çocuklar davranışın

gerisindeki nedeni irdelemez.

İrdeleme 12 yaşından sonra

başlar. Bu dönemde soyut kavram

geliştiğinden nedenler üzerinden

gidilir. Daha soyut kavramlar;

affetme, empati kurma gibi

değerler de 12 yaşından sonra

oturur. Değer zaten soyut bir

şeydir. Çocuk 12 yaşından sonra

‘Neden yanlış?’ı anlamaya başlar.

Bu yaştan sonra akran grupları

da devreye girdiğinden, grup ve

toplumun ahlaki yapısı da işin

içine girer. Ayrıca kurallar ihlal

edildiğinde ceza otomatik olarak

verilmez. Kuralları ihlal edenlerin

niyeti ve içinde bulunduğu

durum da dikkate alınır.”

AHLAKTA ALTI AŞAMA

Şaziye Senem Başgül, Kohlberg’e

göre ahlakın altı aşaması

olduğunu söylüyor. Başgül,

“Çocuk ve yetişkinlerin belirli

durumlarda davranışlarını

yöneten kuralları nasıl

yorumladıklarını inceleyen

Kohlberg’ün kuramının birinci

aşamasında, çocuğun kuralların

doğruluğuna inandığı için

değil de ceza alacağı için kurala

uyması hakim. İkinci aşamada

diğer insanların da ihtiyaçlarının

farkındalar ancak birinci planda

kendileri var. Üçüncü aşamada, iyi

davranış başkalarına yardım etme

+‚R‚Q‚^HI XSTPYQWEP EHEPIXMR WEĴPEREQEQEWØ

KIPMV HEĴØPØQØRHEOM IĽMXWM^PMO K‚ZIRWM^ SVXEQ

H‚^IRWM^PMO EVXER ĽILMV R‚JYWY K}pPIV RIHIRM]PI

X‚Q HIĴIVPIV EĴØV FEWOØ EPXØRHE &}]PIWM FMV

SVXEQHE HIĴIVPIVM OSVYQEO pSO ^SV

Ċ ZBĆ BMU‘ TPNVU EÚOFN

PMNBT‘OB SBĈNFO LJUBQ

PLVUVMBSBL GJMN J[MFOFSFL

T‘O‘G JÎJOEF ESBNB HSVCVZMB

PZVO LVSBSBL BSLBEBƑO‘O

IBLL‘O‘ HÚ[FUNFL T‘SB

CFLMFNFL BSLBEBƑOB

TBZH‘ EVZNBL ÚĈSFUJMFCJMJS Ċ

ya da onları mutlu etme olarak

kabul ediliyor. Akran grupları

ile ilişki önemli. Dördüncü

aşama ise doğru davranış,

otoriteye ve sosyal düzene

uygun olarak kişinin görevini

yerine getirmesi. Beşinci aşama;

kanunların demokratik olarak

değiştirilebileceği, yani kuralların

sorgulanabilir oluşu. Altıncı ve

son aşama ise adaletin yasanın

üzerinde olduğu en ileri aşama

olarak kabul ediliyor.”

12 YAŞ ALTI FARKLI, ÜSTÜ

FARKLI

Şaziye Senem Başgül, değerler

eğitiminin amacının çocuklara

sayısız bilginin yanı sıra

toplumda bir birey olabilmeyi,

yaşantının içerisinde sosyal

sorumlulukların varlığını,

farklılıklara saygılı olunmasını

öğretmek, hoşgörü, vefa, sevgi,

saygı gibi davranış ve duyguları

kazandırmak olduğunu söylüyor.

12 yaş altı çocuklara hoşgörülü,

adaletli, ahlaklı olmanın

didaktik olarak; ‘doğru davranış

budur, yanlış davranış budur’

şeklinde öğretilebileceğini

vurgulayan Başgül şöyle devam

ediyor: “12 yaş altı somut

dönem olmasına rağmen kitap

okutularak, film izlenerek, sınıf

içinde drama grubuyla oyun

kurarak arkadaşının hakkını

gözetmek, ona saygı duymak,

sıra beklemek öğretilebilir. Ya

da bu yaşta, ‘Hadi bakalım,

bu durumda arkadaşın ne

düşünüyor’u konuşmak

mümkün. Ama ergenlik

döneminde eğitimlerde özellikle

canlandırma, bir konuyu masaya

yatırıp üzerinde tartışma, örnek

olay anlatma, o konuyla ilgili

video izleme, ortak kitap okuyup

onunla ilgili konuşma şeklinde

değerler eğitimi olmalı.”

KASIM 2019 45