Riskli İnternet ve Teknoloji Kullanımı - page 43

hesabı var ve buradaki kullanım tiplerine bakıldığında, ağırlıklı
kullanımın sohbet, oyun, mesajlaşma gibi eylemler üzerine
kurulduğunu görmekteyiz. Ticari kurumve kuruluşların ürün ve
hizmet tanıtımlarının da yoğun kullanımı da göz önüne alınınca,
özellikle yeni kuşak için problemli kullanım riski hayli yüksek bir
platform. Yine online oyun ve video platformlarının da prob-
lemli kullanım riski taşıdığı söylenebilir. Bu bağlamda öncelikli
yapılması gereken şey, buradaki tüketimdinamiğinin problemli
kullanımevresine geçmesine izin vermeyecek bir farkındalık ve
bilinç yaratmak olmalıdır. Bunun için çok çeşitli yollar denebilir;
ilkokuldan üniversiteye her kademede belli bir akış çerçeve-
sindemüfredata konulacak Yeni Medya okur-yazarlığı dersleri
en kapsamlı çözümolarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak bu
eğitimleri kuru, ciddi vemesafeli bir içerikten oluşan teorik bilgi
aktarımı olarak planlarsak bunun tamaksi sonuç vermesi kaçı-
nılmazdır. Keza sosyal medyayı yasaklamak da, tüketimodaklı
problemli kullanımlarda en son yapılacak şeydir ve sonuçları
çok daha büyük sorunlara yol açabilir. Tarihin başlangıcından
bugüne eğlence, oyun gibi tüketimolgularının her zaman iş,
çalışma gibi üretimolgularından daha tercih edilebilir olduğu
gerçeğinden de yola çıkarsak yapılması gereken, farkındalık ve
bilinçlendirme eğitimlerinin daha oyunsal, eğlendirici ve hayatın
içinden uygulamalarla desteklenen bir biçime sokulmasıdır.
“Öğrencilerimle birlikte 48 saatlik sosyal medya
diyeti çalışması yaptım”
Bu noktada ilginç bir örnek olarak, öğrencilerime sosyal med-
yanın hayatlarındaki yerini anlamaları için yaptığım “Sosyal
Medya Diyetini” paylaşmak isterim. 26 öğrencime sosyal med-
ya platformlarından 48 saat süreyle uzak durmalarını ve pes
etseler bile o yarı kaldıkları süre boyunca duygu ve düşüncele-
rini bir günlük formatında yazıp bana göndermelerini istedim.
Öğrencilerin 11’i 48 saat dolmadan diyeti bıraktı ama okuduğum
günlüklerden hepsinin sosyal medyanın hayatlarındaki yerini
ve ona ne derece bağlı bir hayat sürdüklerini idrak ettiklerini ve
ilerleyen günlerde çoğunun kullanımlarının daha bilinçli ve hatta
sorgulayıcı hale geldiğini gözlemledim. Üstelik diyeti bir oyun
gibi algıladıklarından içselleştirmeleri de kolay oldu.
Sonuç olarak, sosyal medya ve daha da ötesi internet üzerin-
deki Yeni Medya araçlarının üretim ve tüketim dengesini birey
ve toplum olarak kurabilmemiz için hem problemli kullanım
riskini ortadan kaldırmak hem de siber dünyanın sonsuz fır-
satlarından toplum olarak yararlanabilmek açısından önemli.
İşin anahtarı ise, bilginin oyun biçimde içselleştirilebileceği bir
Yeni Medya okuryazarlığı eğitiminde!
Facebook siber ağlar üzerinde en etkili bir tüketim
merkezi hatta AVM olmuş.
yesilay.org.tr
41
YEŞiLAY
TEMMUZ 2014
1...,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42 44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,...92
Powered by FlippingBook