Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  22 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 84 Next Page
Page Background

22

DOSYA

MAKALE

Madde kullanımı zamanla okuldan kaçmasına,

derslere olan ilgisinin azalmasına ve birçok davranış

sapmasına sebep olur. Bu süreçte gençler yetişkin

kontrolünden uzak ortamlarda vakit geçirmeyi tercih

eder. Gözetimden ve sosyal kontrolden uzaklaştıkça

madde kültürü 'yeni bir yaşam tarzı'na dönüşür.

KABUL VE UMUTSUZLUK DUYGUSU

Kişi, bağımlı olduğunu fark ettiğinde çevresindeki

madde kullanan diğer kişilerin telkinleriyle bu hasta-

lığın düzelemeyeceğini ve madde kullanmayı hiçbir

zaman bırakamayacağını düşünmeye başlar. 'Artık

çok geç olduğu' düşüncesi, kişinin tedaviye başvur-

masını engeller. Kişi kendini artık bir madde bağım-

lısı olarak kabul ettikten sonra ise madde odaklı

bir yaşama başlar. Yaşamanın tek amacı maddeyi

zamanında temin etmektir. Bu aşamada bağımlı

kişi gerekli parayı sağlayabilmek için her türlü suçu

işleyebilir.

TEDAVİ SÜRECİ

Madde bağımlılığının kabulü gibi, tedavinin kabulü

de çok zordur. Tedavinin başlamasıyla da iş bitmez.

Kişi tedaviye başladığında sadece maddeyi bıraka-

cağını düşünür ancak arkadaş çevresi, yaşam biçimi

ve alışkanlıklarını da değiştirmek zorunda olduğunu

tahmin edemez.

YENİDEN BAĞIMLILIĞA DÖNÜŞ

Tedavi bittikten sonra bir bağımlı için zor bir dönem

başlar. Bu dönemde kişi mutlaka psikolojik destek

almalı, sosyal rehabilitasyonu için aile ve çevresi

kişiyi yönlendirmeli, ona destek olmalıdır.Kişi te-

miz olduğundan dolayı zamanla 'eskiden yaşadığı

kötü olayları' unutur. Hayatta karşılaştığı bir takım

problemlere çözüm bulamadığında bir kez daha

maddeyi denemeyi düşünür. Bir gün yeniden

“Bir kereden bir şey olmaz” diyebilir. Bu durumda

bağımlılık sürecinin bir sonucu olarak her şey en

başa döner.

Kişinin kendini tanıma, öfke kontrolü, stresle baş

etme, iletişim, 'hayır' diyebilme ve problem çözme

gibi yaşam becerilerindeki eksiklikler madde

kullanım riskini artırıyor. Örneğin arkadaş grubunda

popüler olmak isteyen ancak kendini ifade etmekte

zorlanan, çekingen bir genç, cesaretini artırmak

amacıyla uyarıcı bir madde kullanmayı tercih

edebilir. Strese çok dayanıklı olmayan, gergin,

huzursuz bir kişiye sakinleştirici etkiye sahip bir

madde cazip gelebilir. Yine kendi kararlarını almayı

öğrenememiş, her adımını ailesinin kontrolü altında

atan bir genç, arkadaş grubu içinde kendisine

sunulan bir maddeye 'hayır' demekte zorlanabilir.

Bu yüzden kişinin kendini tanımaya çalışması,

zaaflarını bilmesi; öfke kontrolü, stresle baş etme,

iletişim, 'hayır' diyebilme ve problem çözme gibi

yaşam becerilerini geliştirici faaliyetlere yönelmesi

önemlidir.

KİŞİ KENDİNİ TANIMALI

Madde

bağımlılığı gencin

zamanla okuldan

kaçmasına, derslere

olan ilgisinin azalmasına

ve birçok davranış

sapmasına sebep

olur.

YEŞiLAY

MART 2015

yesilay.org.tr